Noordse Nachtegaal?

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Guest

Noordse Nachtegaal?

Post by Guest »

Vanochtend, maandag 10 mei, fietste ik van Eelde naar Groningen en hoorde bij de Hoornse Plas een Nachtegaal zingen. Tcoh vond ik de zang afwijkend van een gewone Nachtegaal, die zang ken ik tamelijk goed.
Meer krassende tonen, gebabbel enz. Kan het zijn dat ik een Noordse Nachtegaal gehoord heb? Waarom eigenlijk niet.
Wie wel eens gaan kijken en ..uiteraard luisteren. Ik ben benieuwd.
Plaats: Hoofdingang Hoornse Plas, rechtsaf. Na ongeveer 300 meter (twee flauwe bochten) rechtsin de bossage, aan de andere kant van het fietspad, tegenover de lege fietsenrekken.

Succes, ik ben benieuwd.
User avatar
Guest

Noordse Nachtegaal

Post by Guest »

ha,

Nee, ik denk het niet. Een Noordse Nachtegaal brabbelt juist minder en blaast je met keiharde zuivere tonen haast van je fiets.
Vorig jaar was ik in het voorjaar in Zweden. Toen naast ons een Noordse Nachtegaal begon te zingen. Mijn broer en ik hebben een tijdje staan luisteren en hadden pijn in onze oren van het volume.
Maar uitsluiten doe ik je waarneming natuurlijk niet. Bij gelegenheid fiets ik even heen.

Groet, Aart
User avatar
hboerma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 26 Jan 2003, 00:00
Location: Eelde

Noords Nachtegaal

Post by hboerma »

Hallo,

het toeval wil dat ik vanmorgen op exact dezelfde plek de nachtegaal gehoord heb, tijdens mijn dagelijkse fietstocht naar het werk. In mijn beleving heb ik daar een gewone nachtegaal gehoord. We leuk vond ik vooral de spotvogel die even precies tegenover de nachtegaal ging zitten en er vrolijk tegenin kwetterde.

Herman
User avatar
hboerma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 26 Jan 2003, 00:00
Location: Eelde

noordse nachtegaal

Post by hboerma »

Nog even een toevoeging:
Toen ik er rond 17.00 uur vanmiddag weer langs reed heb ik niks meer gehoord.

Herman
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Grappig, mijn vrouw en ik fiesten daar een uurtje geleden langs. Er zingt mi een Nachtegaal, maar eentje die niet heel geweldig uit de verf komt.

PS Denk bij dit door geluiden ook aan de Bosrietzanger (die niet in deze bosjes zit, maar wel dit soort geluiden kan produceren.

Jan Allex
User avatar
hboerma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 26 Jan 2003, 00:00
Location: Eelde

Nachtegaal

Post by hboerma »

Hallo,

toch een prachtig fenomeen die vogelzang, vooral de imitators. Zo stond ik vorige week om 06.00 buiten de lucht af te speuren naar die miauwende buizerd, die ik maar niet kon ontdekken, totdat ik achter in de tuin een (Vlaamse ) gaai ontdekte die het perfect nadeed.
Ook vorig jaar tijdens de LSB-inventarisatie in de Peizermaden dat we tegen elkaar riepen, prachtig, weer een zingende paap, nee toch niet het is een robotap, nee een rietzanger, uhhhhhhhhhhh een bosrietzanger dus!
:wink:
Herman
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 91 guests