De Zeearenden van de Alde Feanen

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

De Zeearenden van de Alde Feanen

Post by meeuwiss »

Op Waarneming.nl verschijnen regelmatig, ook in november, meldingen en foto's van een paar Zeearenden in natuurgebied de Alde Feanen. Het Friese paar bestaat uit een adult (geringd?) en een vogel van 4 jaar oud, evenals het Gronings paar: adult A4Y1 en een 4e KJ. Of het hier nu om twee noordelijke paren gaat is nog niet zeker en of ze gaan broeden al helemaal niet.
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: De Zeearenden van de Alde Feanen

Post by jhvenema »

Hoi Guido,

Tsja de Zeearenden.
Inderdaad, sinds 26 juli wordt er regelmatig een volwassen man en 4e KJ vrouw gemeld in NP de Alde Feanen. Dan denk je inderdaad al snel dat 'ons' paar het 40 km westelijker is gaan opzoeken. Niet helemaal de bedoeling natuurlijk (voor ons).
Ik kwam de volgende foto (waarneming van 9/9) in de Alde Feanen tegen van een volwassen ex. die in ieder geval niet geringd is:
http://waarneming.nl/waarneming/view/123452153
Dit kan natuurlijk een ook ander exemplaar zijn.
Ook zijn er een aantal data waarop een volwassen man zowel hier als ook in de Alde Feanen is waargenomen, wat het aannemelijk maakt dat het om 2 verschillende mannen (paren?) gaat.
Ik, en vele andere vaste vogelaars hier met mij, hopen dat de drooglegging zo snel als mogelijk beëindigd kan en zal worden anders ben ik bang dat we naar de eerste broedpoging van dit paar hier kunnen fluiten. De laatste Limousin koeien zijn in ieder geval afgelopen weekend door de boer uit het gebied gehaald.
Wellicht kan iemend van het GLS een tipje van de sluier oplichten wat de plannen zijn wat betreft het watermanagement deze winter?
Groet Jan Henk
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 40 guests