Onschuwe Ringsnaveleend bij Appingedam

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Onschuwe Ringsnaveleend bij Appingedam

Post by arenaria »

Naar aanleiding van de in Appingedam verblijvende, aan de plaatjes te zien nogal tamme mooie man Ringsnaveleend ben ik weer eens op Marktplaats gaan zoeken naar watvoor eendensoorten er zoal in ons kikkerland te koop zijn en ook deze keer is het weer verbazingwekkend:

1. Een heel hok vol Witoogeenden.
2. Mandarijneenden, met toevoeging ' natuurbroed'. Wat is dat?
3. Casarca's.
4. Bergeenden!
5. Allerlei exotische talingen, waaronder Baikaltaling.
6. Twee soorten boomeenden.
7. Roodhalsganzen (uiteraard).
Enz.
Het feit dat er geen Ringsnaveleend bij staat, zou kunnen bewijzen dat de vogel in Appingedam ontsnapt is.
Dit laatste is een grapje, maar misschien toch weer eens nuttig dat wij vogelaars ons blijven realiseren wat er allemaal voor avifauna in gevangenschap wordt gehouden.

Jan Allex
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Onschuwe Ringsnaveleend bij Appingedam

Post by jhvenema »

Grappig dat wij (ik ook) het als onnatuurlijk ervaren wanneer ganzen/eenden niet schuw zijn.
Gisteren tijdens de lezing hebben we weer kunnen horen dat wilde ganzen die opgegroeid zijn (en overwinteren) in de nabijheid van mensen zonder jachtdruk van nature in het geheel niet schuw zijn.
Vogelaars in Nederland zijn dus al zo ver heen dat alles wat niet schuw is per definitie 'verdacht' (niet wild) te vinden.
Jan Henk
randomeda
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 99
Joined: 20 Apr 2011, 22:38

Re: Onschuwe Ringsnaveleend bij Appingedam

Post by randomeda »

Dag Allen,

Tijdens het werk voor de vogelatlas kwam ik op een zeer gure en koude dag tot mijn grote verbazing een groep pijlstaarten tegen in een vijver in Haren. Ik heb even aangebeld en die bleken inderdaad niet wild, maar wel:niet geringd en niet geleewiekt/kortwiekt. Ze waren volgens de eigenaren vrij om te staan en gaan waar ze wilden, maar wel gekocht en in gevangenschap gekweekt. Overigens hadden ze ook een paartje krakeend daar, ook ongeringd maar, net als de pijlstaarten, zeker niet wild. Nu zijn krakeenden en pijlstaarten geen soorten die in vet rood verschijnen op waarneming.nl, maar als zelfs deze soorten al, gezien genoemde ervaringen, niet 100% zeker als wild zijn aan te merken, hoe staat het dan met de meer exotische beesten. Geniet ervan als je ze ziet, maar ontbreken van een ring of ander kenmerken van gevangenschap sluiten een niet-natuurlijke oorzaak van het voorkomen in het geheel niet uit. Wat betreft de tamheid: zowel de pijlstaarten als de krakeenden waren voor mij nog nooit zo dichtbij waar te nemen als in dit geval. Tamheid zegt misschien niet alles, maar verdacht is het wel/zou het moeten zijn. Maar maal daar niet om en geniet van de eend zou ik zo zeggen.

groet,
Michel
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Onschuwe Ringsnaveleend bij Appingedam

Post by meeuwiss »

Michel, ik denk dat je doelt op de vijver aan de Ruigelaan in Haren.
Deze eenden zijn wel degelijk gelewiekt en er ontsnappen geregeld wat Pijlstaarten, Slobeenden en Wintertaling.

Als het een wilde Ringsnaveleend betreft is het natuurlijk onbekend uit welk deel van Noord-Amerika deze eend afkomstig is.
In afgelegen gebieden vertonen sommige vogelsoorten weinig schuwheid t.o.v. de mens.
In Zweden eten Haakbekken uit de hand op een camping, evenals in Beijum.
Grote Zaagbekken in het Boeremapark waren in de winter in het wak tot op enkele meters te benaderen.
Als vogels gewend raken aan mensen leggen ze hun schuwheid af, zoals ook de Krakeenden, Kuifeenden en ook de Ringsnaveleend
in de vijver van Appingedam.
Bijgaand plaatje uit Lapland, gemaakt in 1929, laat nog eens zien hoe ver je gaan met een wilde Morinelplevier.
Deze Morinelplevier is zo vertrouwd geraakt met de onderzoeker, dat hij gewoon blijft door broeden in zijn nest op de handpalm.
Niet om dit voorbeeld te volgen van Bengt Berg in zijn boek: Mijn vriend uit Lapland.
Groet
Guido
Attachments
Broedende Morinelplevier in hand Bengt Berg
Broedende Morinelplevier in hand Bengt Berg
BengtBergMorinel.jpg (845.85 KiB) Viewed 10209 times
randomeda
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 99
Joined: 20 Apr 2011, 22:38

Re: Onschuwe Ringsnaveleend bij Appingedam

Post by randomeda »

Wat een superfoto!

groet

Michel
Rudi
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 53
Joined: 12 Dec 2015, 21:22
Location: Eemsmond [ Uithuizen ]

Re: Onschuwe Ringsnaveleend bij Appingedam

Post by Rudi »

Ik heb net een filmpje bekeken op YouTube over een blauwe reiger die ergens in de USA voor het eerst gezien was. In dit filmpje ook ringsnaveleenden die in het zelfde park aanwezig waren. Deze eenden zijn ook niet schuw en doen me denken aan gedrag van kuifeenden, de Amerikaanse Kuifeend zeg maar. Maar kuifeenden zijn volgens mij nog iets schuwer van aard dan ringsnaveleenden. Misschien is mijn referentie te klein voor een conclusie.

Heeft iemand ooit groepjes ringsnaveleenden gezien in het wild? En zijn het daar schuwe of minder schuwe vogels?
37.500 waarnemingen
643 (alle-) soorten
215 vogelsoorten

Vriendelijke groet,
Rudi Wortelboer.
Rudi
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 53
Joined: 12 Dec 2015, 21:22
Location: Eemsmond [ Uithuizen ]

Re: Onschuwe Ringsnaveleend bij Appingedam

Post by Rudi »

filmpje :
https://www.youtube.com/watch?v=lNw1BBvHl8s

op 3:25 verschijnen de ringsnaveleenden.
37.500 waarnemingen
643 (alle-) soorten
215 vogelsoorten

Vriendelijke groet,
Rudi Wortelboer.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Onschuwe Ringsnaveleend bij Appingedam

Post by arenaria »

Ja, ik. In gebieden waar wordt gejaagd zijn de Ringsnavels erg schuw. In parkvijvers zijn ze helemaal niet schuw.

Morinelplevieren zijn van nature helemaal niet schuw. Ook de wilde Morinelplevieren komen op je hand zitten.

Misschien is het vergelijken van appels met peren niet zo relevant?

Jan Allex
Rudi
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 53
Joined: 12 Dec 2015, 21:22
Location: Eemsmond [ Uithuizen ]

Re: Onschuwe Ringsnaveleend bij Appingedam

Post by Rudi »

Hallo Arenaria,
Het is wel relevant om te kunnen inschatten of het normaal is dat een ringsnaveleend, zoals in Appingedam, niet schuw is.
Als deze eend meer het parktype is dan het wilde type, dan verkleint dat de kans dat hij uit Amerika komt vliegen.
Maar dat is speculeren, hij lijkt niet bang.
Ik heb hem wel 1x zien 'vluchten' , de ringsnaveleend had zich net vol gegeten en zat op het randje van het ijs, toen vogelaars te dichtbij kwamen ging de eend het water weer in. Hij zat net een minuut op het ijs.
Verder werd de rse regelmatig aan gevallen door meerkoeten, maar dat is vrij normaal, ze eten beide waterplanten.
Ook is het me opgevallen dat de vogel vaak even ging rusten met de kop in de nek.
37.500 waarnemingen
643 (alle-) soorten
215 vogelsoorten

Vriendelijke groet,
Rudi Wortelboer.
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: Onschuwe Ringsnaveleend bij Appingedam

Post by alcovanklinken »

waarom trouwens het on-mooie woord ''onschuw'' gebruiken? Je kunt het toch gewoon hebben over een tamme ringsnaveleend?

Groeten,



Alco van Klinken
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Onschuwe Ringsnaveleend bij Appingedam

Post by arenaria »

IMG_5285 (600x800).jpg
IMG_5285 (600x800).jpg (244.02 KiB) Viewed 9999 times
Omdat ik het wel een leuk woord vind. En zelfbedacht ook nog!

En hier even een berichtje uit de recente pers. Of er eenden bij waren, weet ik niet.

Jan Allex
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Onschuwe Ringsnaveleend bij Appingedam

Post by Aart »

Vandaag tussen de waarnemingen ook: bont boertje en kip. :D

A.
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Onschuwe Ringsnaveleend bij Appingedam

Post by jhvenema »

Volgens van Dale:
tam (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord; vergrotende trap: tammer, overtreffende trap: tamst)
(van een dier) gewend aan de omgang met mensen; = getemd


Wat mij betreft hoeft dit exemplar niet tam te zijn.
Kan ook nog nooit/weinig in aanraking zijn geweest met mensen en daardoor niet schuw (tam) gedrag vertonen. :wink:
groet Jan Henk
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 55 guests