Noordse Nachtegaal

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
hboerma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 26 Jan 2003, 00:00
Location: Eelde

Noordse Nachtegaal

Post by hboerma »

Hallo,
ik heb een vraag aan de recordisten onder ons. Na het beluisteren van de recordings van de Noordse Nachtegaal ben ik gaan twijfelen over de waarneming die ik al een poosje geleden heb gedaan over twee nachtegalen die ik bij Sassenheim (Haren) heb gehoord.Ze klonken ook wel zo, maar hoe haal ik nu de Nachtegaal en de Noordse variant uit elkaar? Zijn er echt specifieke strofes voor een soort of varieert het in ritme of hardheid?
Graag een antwoord.

Herman
www.ivneelde.nl
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Post by marnixjonker »

Hallo Herman,

In het engels wordt Noordse Nachtegaal "Trush Nightingale" genoemd, en dat vind ik een hele goede benaming. Noordse zingt namelijk veel lijsterachtiger als de gewone Nachtegaal. Veel lijsterachtige herhalingen. Verder heeft een Noordse Nachtegaal een heel kenmerkende knorrende ratel wat hij regelmatig duidelijk laat horen.
Een ander heel makkelijk kenmerk is dat Nachtegaal bijna altijd een aanloop heeft van hoge tsie-tsie-tsie noten, hetgeen Noordse Nachtegaal nooit (!!) doet. Die valt ineenkeer zonder aankondiging in z'n strofe. Noordse zingt ook eerder hard dan mooi. Het is een beetje het verschil tussen Grote Lijster en Zanglijster. Nachtegaal is veel muziekaler dan Noordse.

Luister ook even naar de nieuwe opname van de NoNa van Den Andel.

Marnix
User avatar
hboerma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 26 Jan 2003, 00:00
Location: Eelde

Noordse Nachtegaal

Post by hboerma »

Marnix,
bedankt voor de heldere tekst en uitleg, de nachtegalen van Sassenheim waren dus inderdaad gewone, ondanks het feit dat de ene echt knoeterhard zong, maar de tsie tsie tsie aan het begin waren wel zeer duidelijk.

Herman
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests