De witwangen komen eraan!

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

De witwangen komen eraan!

Post by anaburen »

Vandaag zag Maria Woortman een witwangstern in de Oostpolder. Een verkenner, denk ik.
Waar zullen ze gaan broeden?
U kunt hier uw weddenschappen afsluiten.
- Zuidlaardermeerpolders
- Dannemeer
- Zuidlaardermeerpolders en Dannemeer
- elders
- nergens

Ana
Rudi
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 53
Joined: 12 Dec 2015, 21:22
Location: Eemsmond [ Uithuizen ]

Re: De witwangen komen eraan!

Post by Rudi »

Hallo Ana, ik zet 5 euro in op Dannemeer.
Edit: in de KWBP is afgelopen jaar de beplanting gewijzigd samen met de waterstand, ik denk niet dat er nog veel veenwortel groeit.
Last edited by Rudi on 10 Apr 2017, 21:41, edited 1 time in total.
37.500 waarnemingen
643 (alle-) soorten
215 vogelsoorten

Vriendelijke groet,
Rudi Wortelboer.
randomeda
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 99
Joined: 20 Apr 2011, 22:38

Re: De witwangen komen eraan!

Post by randomeda »

Mag De Onlanden er ook bij? Zo ja, dan ga ik voor de ultieme combi: Zuidlaardermeer/Dannemeer/Onlanden.

Michel
Maricée Ten Bosch
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 04 Mar 2009, 17:41

Re: De witwangen komen eraan!

Post by Maricée Ten Bosch »

Ik wed op het Dannemeer Ana,
ietsje verder van de zeearenden (wel zo veilig)...
of pakken die geen witwangen?

Maricée
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: De witwangen komen eraan!

Post by meeuwiss »

Ana, M. & M.Woortman zijn volgens mij de waarnemers of was het Maria?

Vorig seizoen arriveerden de eerste Witwangen pas op 7 en 8 mei in zowel het Zuidlaardermeer als Dannemeer. Dat is bijna een maand later.
Op 12 april 2016 de eerste 12 ex. in de Biesbosch.
In het weekend stond het water in Dannemeer, ook in de broedkolonie aan de Slochtermeenteweg, nog erg hoog.

Erg bepalend voor een succes is natuurlijk de groei van de Veenwortel en de aanwezigheid van een Kokmeeuwenkolonie.
In Dannemeer zitten momenteel ontzettend veel Kokmeeuwen en ook in de KWB-polder zitten wel wat Kokmeeuwen.
De Kokmeeuwen in de KWB=polder moeten misschien nog wennen aan de nieuwe situatie? Of ze gaan broeden?
Groet
Guido
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: De witwangen komen eraan!

Post by anaburen »

Ha Guido,

Om precies te zijn: Maria was in haar uppie toen ze hem ontdekte. Ze maakte er foto's van (zie bij de waarnemingen). Even later voegde Meint zich bij haar en genoten ze samen van de witwangstern.
Ik denk dat het Dannemeer de beste papieren heeft. Daar waren er op 22 maart al duizenden kokmeeuwen.
x2017-03-22dannemeer.jpg
x2017-03-22dannemeer.jpg (243.82 KiB) Viewed 16996 times
Maar ja, daar staat het water nog erg hoog. Veenwortel is er nog niet boven water.

En Michel, De Onlanden is er denk ik nog niet klaar voor. Vorig jaar vond ik er maar 1 veenwortelplantje.
x2016-09-23_8622veenwortel-onlanden-hooiweg.jpg
x2016-09-23_8622veenwortel-onlanden-hooiweg.jpg (274.47 KiB) Viewed 16995 times
Het is al wel broedgebied voor de zwarte stern.

Maricee: zeearenden zijn een beetje bang voor witwangen

Ana
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: De witwangen komen eraan!

Post by meeuwiss »

Vandaag in de Oever-/Onnerpolder twee langgerekte Kokmeeuwenkolonies ontdekt met veel activiteit, ook nestbouw. Naar schatting zo'n 200 Kokmeeuwen.
Naar schatting 30 Geoorde Futen profiteren van hun aanwezigheid en zijn druk met baltsen en nestbouw.
Ook vandaag weer een adulte Witwangstern foeragerend in KWB-WBM-polder, Onnerpolder, boven Onnergemaal en mijn auto door naar Oosterpolder.
Ik vermoed dat de Witwangsterns eerst gaan proberen te broeden op ondergelopen grasland in de Oeverpolder.
Marco_Glastra
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 09 Feb 2015, 19:52

Re: De witwangen komen eraan!

Post by Marco_Glastra »

enquete witwang.jpg
enquete witwang.jpg (113.68 KiB) Viewed 16958 times
Mijn beeld van de afgelopen jaren is dat de witwangsterns in dezelfde gebieden broeden als kokmeeuwen, maar dat hun kolonies apart liggen van de kokmeeuwen en ze ook hun eigen luchtafweer organiseren. Na een droog jaar in het Zuidlaardermeergebied lijken de omstandigheden nu weer optimaal met veel ondergelopen vegetaties. Afgelopen zondag een kleine 200 geoorde futen in het gebied (vooral KWBP) en verschillende kleine kokmeeuwkolonies. Erg spannend of en waar de witwangen gaan broeden. Een mini-enquête op twitter vorig weekend geeft het optimistische karakter van vogelaars weer: 50% denkt dat de witwangsterns in beide gebieden gaan broeden.

Groet, Marco
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: De witwangen komen eraan!

Post by anaburen »

Vandaag dan eindelijk de eerste witwangstern in Dannemeer gezien. De veenwortel komt al boven water.
x2017-05-15_4843witwangstern-dannemeer2.jpg
x2017-05-15_4843witwangstern-dannemeer2.jpg (168.92 KiB) Viewed 16737 times
En nog een, of misschien was het dezelfde:
x2017-05-15_4852witwangstern-dannemeer.jpg
x2017-05-15_4852witwangstern-dannemeer.jpg (233.02 KiB) Viewed 16737 times
Het blijft spannend, want in de Kropswolderbuitenpolder zijn er vandaag 6 exemplaren langs het fietspad waargenomen.
Waar o waar gaan ze het doen?

Ana
User avatar
CvS
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 20
Joined: 26 Dec 2015, 11:10

Re: De witwangen komen eraan!

Post by CvS »

Dan ga ik toch voor de Oostpolder(Zuidlaardermeer),want daar waren ze zondag al druk bezig.
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: De witwangen komen eraan!

Post by jhvenema »

Vanmiddag (18 mei) leek het erop dat er zich twee kolonies aan het vormen zijn (zie kaartje hieronder) met in de noordelijke zo'n 10 paartjes en de zuidelijke 5 paartjes. Ik heb zo mijn twijfels of dit wel de definitieve broedlocatie zal worden: het betreft geen drijvende (veenwortel)vegetatie. Wel vliegen er nu zo'n 30 Witwangen rond in het gebied.
Twee mogelijke locaties broedende Witwangen
Twee mogelijke locaties broedende Witwangen
WW oostpolder 1805.jpg (40.57 KiB) Viewed 16632 times
groet, Jan Henk
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: De witwangen komen eraan!

Post by meeuwiss »

Jan Henk,
De noordelijke kolonie van de Witwangsterns lijkt de meeste kans van slagen te maken. Gelegen op de uitloper van een landtong, waarop een grote Kokmeeuwenkolonie is gevestigd.
Moeilijk bereikbaar voor een predator of de Kokmeeuwen zouden de Witwangnesten moeten prederen. Het aantal Witwangsterns is moeilijk te schatten, maar het begint
inderdaad de 30 te naderen, zoals dit ook in voorgaande jaren het geval was.
De Witwangsterns foerageren vooral boven de brede sloten op kleine prooien, samen met Kokmeeuwen en enkele Zwarte sterns.
Een stabiele hoge waterstand in de Oostpolder is ook belangrijk voor een goed broedsucces. We blijven dit volgen!
Attachments
witwangstern100web.jpg
witwangstern100web.jpg (56.63 KiB) Viewed 16604 times
witwangstern102web.jpg
witwangstern102web.jpg (42.92 KiB) Viewed 16604 times
witwangstern103web.jpg
witwangstern103web.jpg (32.13 KiB) Viewed 16604 times
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: De witwangen komen eraan!

Post by jhvenema »

Guido,
Gisteren telde ik 10 nesten op de Noordelijke en 12 nesten op de Zuidelijke locatie. Dus 22 totaal.
Ik kan er een paar naast zitten hoor, maar dat zou betekenen dat er op dit moment 44 Witwangen in het gebied zijn neergestreken.
Heeft iemand het aantal nesten per jaar bij de hand sinds de vestiging van de Witwangen in onze provincie?
Ik hoop dat dit deel van de zomerpolders genoeg nat blijft met deze warme dagen overigens.
Groet JH.
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: De witwangen komen eraan!

Post by meeuwiss »

Hoi Jan Henk,

Tekst uit het boek Vogels in Groningen door Prof. Egbert Boekema 2016:
"In 2012 zorgde vernatting in de Kropswolderbuitenpolder er voor dat 26-28 paar Witwangsterns tot broeden kwamen. Ze nestelden in
ondiep water op waterplanten waaronder Veenwortel en brachten ongeveer 65 jongen groot (Krol 2015). In 2013 waren er 9-11 bezette nesten
op dezelfde plek (10 jongen) en in 2014 ca 27 nesten, waarvan 22 paar in begin juli tenminste 43 jongen op de nesten hadden en uiteindelijk 75.
In 2015 kwamen er behalve in de Kropswolderbuiten ook 4 paar in de Onnerpolder tot broeden, maar op beide plaatsen met weinig succes". Aldus onze voorzitter!

In 2016 waren er 2 kolonies in het natuurgebied Roegwold/Dannemeer. Ik telde er zelf vorig jaar 9 juveniele uitgevlogen Witwangsterns.

Het is opvallend dat we in het Zuidlaardermeergebied nu weer op 22 paar uitkomen in de Oeverpolder(=Oostpolder). Het moet nu snel wel gaan regenen
zodat het waterpeil omhoog gaat.

Het broeden van Witvleugelsterns gaat dit jaar waarschijnlijk niet lukken of er moet nog een late influx volgen.
Groet
Guido M.
Last edited by meeuwiss on 29 May 2017, 20:32, edited 1 time in total.
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: De witwangen komen eraan!

Post by jhvenema »

Dank je Guido. Weet iemand hoeveel nesten er 2016 bij Dannemeer zaten?

Het is trouwens opvallend hoe weinig waarnemers van de Steppekievit vervolgens de moeite nemen om te gaan kijken bij de Witwangkolonie (getuige de namen bij de waarnemingen). Kennelijk hebben zij deze soort al lang afgevinkt....
Voor mij heel vreemd dat je een dergelijke schitterende moerassoort, die veel eisen stelt aan zijn broedhabitat en op deze voor Nederland unieke plek in alle glorie kan bewonderen, links laat liggen. Maar dat houdt het wel lekker rustig.
Groet Jan Henk
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 56 guests