Dwergarend in Groningen

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
CvS
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 20
Joined: 26 Dec 2015, 11:10

Dwergarend in Groningen

Post by CvS »

Op 30 april ging ik op pad vanuit Haren zoals gebruikelijk op de fiets voor mijn weekendrondje door de polders van het Zuidlaardermeer,het was een mooie ochtend blauwe lucht en een lekker windje prima condities.
Op de fiets besluit ik meestal pas waar en welke polders ik pak. Eerste halte was Noorderhooidijk,de Veldleeuwerikken waren geweldig aan het zingen en een aantal Tapuiten lieten zich mooi zien.Het water was al mooi gestegen in de polder dus dat ging de goede kant weer op als straks de Sterns weer de polder gaan bezoeken.Op naar het gemaal, onderweg in de weilanden nog wat Grote zilverreigers en een Ooievaar.Ik was bijna bij het gemaal toen mijn oog viel op een grote vogel(roofvogel)ik kon wel met het blote oog zien dat het geen Zeearend was, dus maar snel even stoppen en mijn fototoestel uit mijn rugzak halen,het beest zal al boven mij en ik moest mijn lenskap nog van het fototoestel halen,pfffff instellen en klik,hij stond erop,maar een 2e foto ging niet lukken want het was nog maar een stip aan de horizon vliegend richting zuid(Drenthe).
Geen zeearend en wel vrij licht en wat gebogen vleugels,eerste gedachte was Visarend.
Ook verder niet meer bij stil gestaan en de foto beter bekeken,eind april Visarend leek me een logische keuze:). Ik zet wel eens een foto op Instagram dus zo geschiede, en onder de titel Visarend in de polder stond hij op Instagram.2 weken later een bericht van Boswachter Thomas met de vraag:waar is deze foto genomen en heb je nog meer foto's.Na was berichten over en weer en ik mijn oude LarsJonsson vogels van Europa erbij gepakt kon er maar 1 vogel op de foto staan: Dwergarend.De rest is historie,eerste waarneming in Groningen van de Dwergarend en zo zie je maar,van een wekelijkse rondje naar een Dwergarend kan soms snel gaan.



Cor van Schijndel
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 57 guests