Info over bijna vliegvlugge Scholeksters in en rond de stad

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Henri Zomer
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 13
Joined: 29 Mar 2016, 20:20

Re: Info over bijna vliegvlugge Scholeksters in en rond de s

Post by Henri Zomer »

Beste mensen,

Via deze weg wil ik iedereen alsnog hartelijk bedanken voor het meekijken naar jonge Scholeksters afgelopen broedseizoen en voor alle tips die we hebben binnengekregen. Ikzelf heb dit jaar in en rond Groningen een 6-tal pullen en 6 broedvogels kunnen ringen. Inmiddels is de eerste pul teruggemeld vanaf Griend en is een adulte broedvogel afgelezen bij Harlingen. Erg leuk!
Natuurlijk gaan we er in 2018 gewoon mee door, en via deze weg alvast de oproep: houd ons weer op de hoogte! Hoe meer ogen in het veld, hoe meer succes we hebben :D
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Info over bijna vliegvlugge Scholeksters in en rond de s

Post by jhvenema »

Mooi werk Henri! Blijft een leuke soort, die gekke scholeksters.
Waar was die terug gemelde pul geringd: Felland-Haren of Zernike misschien?
Groet Jan Henk
Henri Zomer
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 13
Joined: 29 Mar 2016, 20:20

Re: Info over bijna vliegvlugge Scholeksters in en rond de s

Post by Henri Zomer »

Deze pul is inderdaad geringd op het Zernikecomplex op 30 mei 8)
Henri Zomer
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 13
Joined: 29 Mar 2016, 20:20

Re: Info over bijna vliegvlugge Scholeksters in en rond de s

Post by Henri Zomer »

Beste mensen,

Inmiddels begint het voorjaar om ons heen alweer los te barsten! Er wordt volop gezongen en inmiddels hebben zich de eerste scholeksters zich ook weer in de stad Groningen laten zien en horen.

Via deze weg wil ik jullie allen weer vragen dit broedseizoen op te letten op gekleurringde scholeksters (invoer kan via www.wadertrack.nl). Tevens staan we weer heel erg open voor meldingen van juveniele scholeksters die in en rond de stad worden gezien. Graag willen we deze weer ringen voor het RAS project van het Vogeltrekstation (er wordt nauw samengewerkt met Sovon). Het ringen van de vogels gebeurt door mij en de ringer Derick Hiemstra.

Meldingen van jonge scholeksters mogen worden doorgegeven aan:

Henri Zomer (henrizomer92@gmail.com)
Klaas van Dijk (klaas.vdijk@hetnet.nl)
Derick Hiemstra (derick@upcmail.nl)

Alvast bedankt voor de extra ogen in het veld! :D
Henri Zomer
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 13
Joined: 29 Mar 2016, 20:20

Re: Info over bijna vliegvlugge Scholeksters in en rond de stad

Post by Henri Zomer »

Beste vogelvrienden!

Inmiddels is het broedseizoen in volle gang. Tot nu toe zijn alle adulte scholeksters die in 2017 zijn geringd weer afgelezen in of nabij hun territorium. Erg mooi! Ook zijn er al 5 nieuwe adulte scholeksters van ringen voorzien.

De berichten van jonge scholeksters beginnen ook in/rond de stad Groningen te verschijnen. Willen jullie je ogen open houden voor jongen of voedselvluchten van ouders?

Een berichtje mag naar:

Henri Zomer (henrizomer92@gmail.com)
Klaas van Dijk (klaas.vdijk@hetnet.nl)
Derick Hiemstra (derick@upcmail.nl)

Alvast bedankt voor de extra ogen in het veld! :D
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Info over bijna vliegvlugge Scholeksters in en rond de stad

Post by hdelange »

Hoi,

het is dan wel niet in de stad maar in de parkstad Veendam.

Bij mij op de locatie waar ik werk op de J.G. Pinksterstraat zitten al jaren scholeksters op het dak en brengen meestal wel jongen voort die overleven.

Zag net gisteren op de hoek van het dak 2 al vrij grote jongen roepen naar de ouders die dan op de parkeerplaats of op onze auto's zitten.

Ik weet niet of jullie hier ook iets aan hebben/mee doen, maar is altijd leuk om dat ieder jaar te zien.

MvG,

Henk
Henri Zomer
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 13
Joined: 29 Mar 2016, 20:20

Re: Info over bijna vliegvlugge Scholeksters in en rond de stad

Post by Henri Zomer »

Dank voor de reactie! Helaas valt die niet binnen dit onderzoeksgebied. Mocht je ze op de grond zien, wil ik echter wel een poging doen ze te vangen en te ringen.
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Info over bijna vliegvlugge Scholeksters in en rond de stad

Post by hdelange »

Hoi Henri,

ze lopen al op de grond, foto van woensdag op de parkeerplaats, dus de val overleeft. Nu de katten nog!
20180530_164526 (1).jpg
20180530_164526 (1).jpg (194.73 KiB) Viewed 19945 times
groeten Henk
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Info over bijna vliegvlugge Scholeksters in en rond de stad

Post by hdelange »

Gistermiddag zijn Henri en Klaas even langs geweest en hebben de enig overlevende nog geringd:

zie hier een paar foto's:
scholekster01.jpg
scholekster01.jpg (141.4 KiB) Viewed 19802 times
scholekster02.jpg
scholekster02.jpg (132.41 KiB) Viewed 19802 times
scholekster03.jpg
scholekster03.jpg (89.74 KiB) Viewed 19802 times
scholekster04.jpg
scholekster04.jpg (80.56 KiB) Viewed 19802 times
scholekster05.jpg
scholekster05.jpg (83.09 KiB) Viewed 19802 times
Hij loopt vandaag al weer rond op de parkeerplaats en zal het binnenkort wel hogerop zoeken als die beter kan vliegen.

Met dank aan Henri en Klaas.

Henk
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Info over bijna vliegvlugge Scholeksters in en rond de stad

Post by meeuwiss »

In Haren broeden een aantal Scholeksters op platte daken. Op 7 juni om 19:00 uur 's-avonds rende dit jong op het asfalt door de wijk, begeleid door een heftig geroep van de ouders, vanaf de daken. Het jong maakte een lange wandeltocht door een deel van de woonwijk. Later toch teruggevonden op een speelveldje, foeragerend met de ouders. Ik snap weinig van dit omzwervingsgedrag van het scholeksterpaar. Dat is toch het noodlot tarten met de tientallen katten in de wijk? Hoe dit is afgelopen weet ik niet. Wie heeft daar een verklaring voor?
Groet
Guido
Attachments
Ouder volgt vanaf de daken het lopend jong in de straten
Ouder volgt vanaf de daken het lopend jong in de straten
scholekster11web.jpg (152.14 KiB) Viewed 19795 times
Ouder roepend op dak, man?
Ouder roepend op dak, man?
scholekster10web.jpg (54.8 KiB) Viewed 19795 times
Scholeksterjong
Scholeksterjong
scholekster9web.jpg (84.18 KiB) Viewed 19795 times
Henri Zomer
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 13
Joined: 29 Mar 2016, 20:20

Re: Info over bijna vliegvlugge Scholeksters in en rond de stad

Post by Henri Zomer »

Beste vogelliefhebbers!

Inmiddels is het broedseizoen ruim achter de rug en de balans voor dit jaar opgemaakt (gegevens staan inmiddels online in Wadertrack). Tijdens het broedseizoen van 2018 zijn er in de stad Groningen en omstreken 16 pullen en 6 adulte scholeksters van kleurringen voorzien. Een mooie score! Ik wil iedereen heel erg bedanken voor het meekijken en het doorgeven van tips, we hebben daar dit jaar weer zeer veel aan gehad :D !

Mochten er nog waarnemingen zijn van gekleurringde jongen dan zijn deze zeer waardevol en we zouden het op prijs stellen als deze alsnog konden worden ingevoerd via Wadertrack voor zover dat nog niet is gedaan. Natuurlijk zijn alle andere aflezingen ook altijd welkom, waar ze ook vandaan komen! (Heb je geen toegang of problemen met Wadertrack, dan mag je mij of Klaas ook altijd even mailen)

Nu maar weer afwachten wat de winter en het nieuwe voorjaar ons gaat brengen, de eerste jongen van 2018 zijn inmiddels al afgelezen in de Waddenzee! Verder hebben Klaas en ik alle 6 adulte scholeksters die in 2017 werden gekleurringd ook dit jaar weer waargenomen. Erg mooi!

Ik zou zeggen; nogmaals dank, geniet van de najaars/winterperiode die natuurlijk ook weer zijn charmes heeft en hopelijk spreken we elkaar weer in het voorjaar van 2019 :wink:

Met vriendelijke groeten,

Henri Zomer (henrizomer92@gmail.com)
Klaas van Dijk (klaas.vdijk@hetnet.nl)
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Info over bijna vliegvlugge Scholeksters in en rond de stad

Post by arenaria »

Vandaag, 12 feb 2019, zat de voor mij eerste-Scholekster-van-het-jaar-in-de-stad-Groningen op een dak van een kringloopwinkel op Industrieterrein Hoendiep, dus net buiten de rondweg West.

Jan Allex
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Info over bijna vliegvlugge Scholeksters in en rond de stad

Post by hdelange »

er lopen inmiddels al weer twee jongen rond op het dak van onze school op de Pinksterstraat in Veendam,

hieronder een van de twee jongen met een ouder.

Op de andere locatie(Raadsgildenlaan) zitten ze ook op het dak en maken veel lawaai daar, waar ze met het examen last van hadden hoorde ik.
20190513_140535kl.jpg
20190513_140535kl.jpg (240.61 KiB) Viewed 17264 times
Henri Zomer
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 13
Joined: 29 Mar 2016, 20:20

Re: Info over bijna vliegvlugge Scholeksters in en rond de stad

Post by Henri Zomer »

Hallo Henk en Jan Allex,

Alvast heel erg bedankt voor deze weer waardevolle meldingen! Hopelijk zullen er op beide locaties snel gezonde jongen op de grond rondlopen.
Houd je me op de hoogte Henk over de pullen? Als ze op de grond lopen en ze zijn oud genoeg, komen we graag weer een bezoekje brengen.
Henri Zomer
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 13
Joined: 29 Mar 2016, 20:20

Re: Info over bijna vliegvlugge Scholeksters in en rond de stad

Post by Henri Zomer »

Beste Vogelaars,

Het jongenseizoen is al losgebroken! Dus wil ik graag weer van jullie extra ogen gebruik maken. Alle in de afgelopen 2 jaar geringde adulten (12) zijn dit seizoen weer afgelezen in hun broedterritorium! Erg tof! Maar natuurlijk hopen we ook weer een mooie groep jongen te kunnen kleurringen dit seizoen voor het RAS project van het Vogeltrekstation/Sovon.

Mocht je jongen tegenkomen, of jongen weten te zitten in of rondom de stad Groningen dan hoor ik dat graag! Aflezingen van adulte of jonge scholeksters zijn ook heel erg welkom (invoer kan via www.wadertrack.nl).

Een berichtje mag naar:

Henri Zomer (henrizomer92@gmail.com) (whatsapp: 0631319484)
Klaas van Dijk (klaas.vdijk@hetnet.nl)
Derick Hiemstra (derick@upcmail.nl)

Alvast bedankt voor de extra ogen in het veld! :D
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests