Let Op Kruisbekken !

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Let Op Kruisbekken !

Post by hdelange »

Hallo,

De laatste dagen lees ik bij meerdere bronnen, dat de <b>Kruisbekken</b> weer meer worden waargenomen.

Sommige mensen spreken al van een komende influx, zie de volgende teksten:

"het zou best kunnen dat we voor een nieuwe influx van kruisbekken gaan in dit najaar. Maar uitgevlogen nesten van "blijvers" na de vorige van 2 jaar geleden tot in het voorjaar van vorig jaar, of nog van 1997 zijn er natuurlijk ook. Het zou men niet verbazen moesten we weer een kruisbekkenrijk zomer-najaar meemaken."

"In mijn ervaring lijken inderdaad kruisbekken , net als spreeuwen, in juni met groepjes beginnen rondcirculeren."

"Ik had zojuist mijn broer aan de telefoon en die vertelde mij dat hij sinds vandaag een grote toename van de hoeveelheid kruisbekken constateert op de Hoge Veluwe. Tot 13.00 uur had hij al tussen de 60 en 70 exemplaren over zien komen.
Het lijkt er dus op dat ze er aan zitten te komen."


:roll:
De laatste week komen er in Groningen ook weer wat meldingen op gang, dus let goed op de komende tijd of je Kruisbekken ziet en geef ze door!
Wie weet wordt het weer net zo'n Kruisbekken jaar als in 2002!

Klik hier voor een overzicht van alle waarnemingen van <b>Kruisbekken</b> in de database:

http://www.avifaunagroningen.nl/site/wa ... uisbek.php

groeten,

Henk
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

De trend van meerdere en grotere groepen die ook bij ons op de site gemeld worden, is ook elders in het land waarneembaar.

Ik lees de laatste dagen dat daar de groepjes aan het toenemen zijn terwijl ze op de meeste van die plekken waarschijnlijk niet gebroed hebben, volgens de melders.

Komt bij mij de vraag naar boven: Wanneer begint dan eigenlijk een invasie of wordt dat achteraf geconstateerd?

Henk
User avatar
Guest

Post by Guest »

Bij een ringer in de tuin in Surhuisterveen ook een kruisbek aannwezig op zondag 20 juni
Helaas niet gevangen

Derick
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

Nog even een link naar een pagina over Kruisbekken onderzoek in nederland in het Dwingelderveld.

http://home.planet.nl/~eerde024/Kruisbe ... ek2002.htm

Henk
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 52 guests