Steltkluut met jongen!

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Steltkluut met jongen!

Post by hdelange »

Hoi,

10 dagen (10 juni) geleden nam ik foto's van Stelkluten die fel reageerden, maar pas thuis op de foto's zag ik de reden, ik zag er twee jongen op.

Ze zaten aan de rand van de Westerbroekstermadepolder, waar de meeste meldingen vandaan komen uit dat gebied.

Heeft iemand al wat grotere jongen waargenomen?

Ik heb maar even gewacht voordat ik dit er op zet, maar denk dat het nu wel kan.

MvG,

Henk
stelkluut02kl.jpg
stelkluut02kl.jpg (115.67 KiB) Viewed 12576 times
stelkluut01kl.jpg
stelkluut01kl.jpg (114.06 KiB) Viewed 12576 times
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Steltkluut met jongen!

Post by jhvenema »

Hoi Henk,

Mooie waarneming! Of er paren zijn met grotere jongen al denk ik niet. Wat ik wel weet dat dit jaar een absoluut topjaar is qua aantallen broedparen Steltkluut in de Zuidlaardermeerpolders: ik kom op minimaal 10!

Laten we proberen deze met zijn allen goed te inventariseren. Ik kom zelf op de volgende mogelijke aantallen broedparen per locatie:

Onnerpolder: 2?
Zuid West en NW van het gemaal?
Oostpolder-Noord: 3?
West van kokmeeuwkolonie 2 (beide met jongen) en ook nog een paartje ten noorden er van waar nu de ralreiger zit?
Oostpolder-Zuid:3?
Minimaal 3 broedparen op gerevitaliseerd deel oost van de kijktoren. Nog geen jongen.
Westerbroekstermadepolder: 3?
Twee op eilandjes in de Biksplas en één langs het fietspad (door jou gefotografeerd met jongen?)
Kropswolderbuitenpolder: 1?
paartje waargenomen gisteren maar of hier gebroed wordt?

In heel Engeland zijn ze al blij dit jaar met 5 broedpaartjes...
Aanvullingen/verbeteringen zijn welkom.
groet Jan Henk
Last edited by jhvenema on 22 Jun 2017, 17:53, edited 1 time in total.
Marco_Glastra
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 09 Feb 2015, 19:52

Re: Steltkluut met jongen!

Post by Marco_Glastra »

In de Westerbroekstermadepolder zaten op een gegeven moment 9 vogels te broeden (21 mei), maar uiteindelijk zijn het zeven paartjes geworden. Op 11 juni waren er drie paar met kuikens en zaten er nog vier te broeden. Kom je op een totaal van 15 paar.
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Steltkluut met jongen!

Post by hdelange »

nog even ter aanvulling ik heb deze foto's genomen vanuit een kano in het Drentse diep.

Op dat moment was ik helemaal niet aan het vogelen maar met mijn andere liefhebberij kanoën bezig en stuitte toevallig op de Stelkluten hier.

De ouder vogels kwamen telkens vanaf de andere kant van het riet naar ons in de kano toe omdat we dus te dicht bij hun jongen kwamen, achteraf dus gezien de foto's.

De zaten ongeveer tussen die molen en dat gemaal waar je bovenop staat.

Henk
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Steltkluut met jongen!

Post by jhvenema »

Oh ja nog even wat anders. De Steltkluten in de Westerbroekstermadepolder staan (nog altijd) onder embargo en zijn dus niet zichtbaar op waarneming.nl
Volgens mij dateert deze maatregel uit het verleden. Gezien de huidige situatie in de Zuidlaardermeerpolders zie ik niet in waarom specifiek deze broedgevallen afgeschermd zouden moeten worden, dan zijn er wel andere plekken die verstoringsgevoeliger zijn. Zou dit teruggedraaid kunnen worden zodat een goed overzicht verkregen kan worden?

Marco dank voor de aanvulling. Zie dat je vanochtend (zaterdag) weer een rondje aan het doen bent. Ben benieuwd waar de teller op uit komt, ook qua aantal jongen.
Groet Jan Henk
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 48 guests