kieviten bij Adorp

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

kieviten bij Adorp

Post by alcovanklinken »

De afgelopen weken zag ik steeds veel kieviten op de weilanden langs de provinciale weg tussen Groningen en Adorp. Verder op het Hogeland waren de weilanden groen en leeg, op een enkele knobbelzwaan of kraai na. Dat gold voor de omgeving van Ten Boer, Middelstum en Eenrum. Waarom zaten al die kieviten nou juist op de stukje tussen de Stad en Adorp? Dat is reservaatsgebied; meestal hebben we het dan over broedvogels zoals tureluurs en Grutto 's. Maar het lijkt erop dat zulke reservaten net zo goed van belang zijn voor wintervogels!
Zijn er meer mensen die deze kievitconcentratie is opgevallen?

Groeten,


Alco van Klinken
Marco_Glastra
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 09 Feb 2015, 19:52

Re: kieviten bij Adorp

Post by Marco_Glastra »

Misschien een beetje preken voor eigen parichie, maar dit zal toch wel te maken hebben met het beheer van Het Groninger Landschap. Het is het grootste aaneengesloten graslandgebied boven de stad waar al vele jaren alleen ruige stalmest wordt gebruikt en geen kunstmest en bestrijdingsmiddelen. Dat komt de bodemfauna ten goede en dus de voedselsituatie voor kieviten. Het is ook de plek waar vaak grote concentraties van goudplevier aanwezig zijn. Goed en volhardend beheer is cruciaal voor natuurkwaliteit, hoewel daar op dit forum ook andere geluiden over zijn :-)

Groet, Marco
Marco_Glastra
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 09 Feb 2015, 19:52

Re: kieviten bij Adorp

Post by Marco_Glastra »

Uit bijgaand artikel uit De Gelderlander van 23/1 blijkt dat er in akkers op zandgrond in Oost- en Zuid-Nederland geen bodemleven meer is. Vandaar de term 'zombiegrond'. Zo erg zal het in grasland op de Groningse klei nog niet zijn, maar de voedselsituatie voor steltlopers als de kievit zal door de intensieve landbouw flink verslechterd zijn. Misschien iets om te monitoren in de provinciale Toestand van de Natuur?

https://www.gelderlander.nl/achterhoek/ ... ~a2050676/

Groet, Marco
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: kieviten bij Adorp

Post by jhvenema »

Beste Marco (en Alco),

Nou dat monitoren is al breeduit wetenschappelijk opgepakt, notabene 'om de hoek' in een promotiestudie door de Rijksuniversiteit Groningen (uitgevoerd in Fryslân, dat wel).
Het proefschrift daarover (Boeren, wormen & vogels) door Jeroen Onrust, onder begeleiding van Theunis Piersma en Han Olff, heeft NB afgelopen december het daglicht gezien. Deze promotie is zeker niet geruisloos voorbij gegaan want er is ook nog eens een mini-symposium aan gewijd (in Leeuwarden, dat wel), waarover in de ('sociale')media veelvuldig is bericht.

Uit de reactie leid ik af dat dergelijke wetenschappelijke studies natuurbeheerders (en mogelijk ook beleidsmakers?) kennelijk niet bereikt.
Als dit zo is dan vraag ik mij af: ligt dit aan de onderzoekers?
Het onderzoek onderschrijft overigens wel (en niet geheel verrassend) dat gebruik van ruige stalmest (met veel organisch materiaal) de beschikbaarheid van rode wormen voor de op zicht jagende Kievit (en ook Goudplevier) verbetert (wordt dus al toegepast in natuurlijk grasland beheer).
Ik denk overigens dat de overvloedige regenval ook een positieve rol heeft gespeeld in de beschikbaarheid van wormen specifiek in het (lage?) reservaatsgebied bij Adorp vorige week.

Hier als service een link naar het persbericht van de RUG met daarin een link naar het gehele proefschrift van Jeroen Onrust:
https://www.rug.nl/news/2017/12/weidevo ... e-stalmest
Media:
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/12/18/wo ... n-a1585371
groet Jan Henk
Marco_Glastra
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 09 Feb 2015, 19:52

Re: kieviten bij Adorp

Post by Marco_Glastra »

Teveel aannames, Jan Henk. Onze (weidevogel)beheerder van het Reitdiep was aanwezig bij de presentatie van het onderzoek van Jeroen Onrust en deze kennis wordt benut in de uitwerking van het Groninger Weidevogelmanifest die momenteel plaatsvindt. Waar het mij om ging is inzicht in de ruimtelijke variatie in bodemfauna in Groningen en de samenhang met grondgebruik en beheer. En de trends daarin. Als dat beschikbaar is, houd ik me aanbevolen. Anders zou het een mooie aanvulling zijn op de tweejaarlijkse Toestand van de Natuur die de provincie Groningen uitbrengt.

Groet, Marco
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: kieviten bij Adorp

Post by jhvenema »

Goed te horen dat jullie kennis hebben genomen van dit proefschrift.
Wat ik weet is dat de Stichting Veldleeuwerik hier veel aan doet.
Een project wat daar nu loopt is: https://veldleeuwerik.nl/project/pps-beter-bodembeheer/
Of binnen dit project ook in Groningen en op graslanden wordt gemonitord is mij niet bekend. Vaak zijn dergelijke studies in relatie met gewasopbrenst en niet zozeer met vogelstand.

Maar zonder iets te weten/meten over de bodemfauna, kun je volgens mij aan de hand van jarenlange (broed)vogelinventarisaties en historische gegevens over grondgebruik, die per perceel (deels) openbaar zijn op de schittterende site Boer en Bunder: https://boerenbunder.nl/#/report/53.156 ... 686/growth, een heel eind komen om relaties tussen beide te analyseren (voor zover niet al bekend). Hier kun je zelfs de gewasgroei (hoogte, en dus ook maaiactiviteiten) gedurende een teeltseizoen volgen d.m.v. stalietgegevens. In dit kader wil ik ook een recent artikel van de RUG noemen: https://www.rug.nl/news/2018/01/satelli ... ly-meadows. Uiteraard kan aanvullend bodemonderzoek op geselecteerde (grasland)percelen het plaatje rond maken. Leuk project!
groet JH
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: kieviten bij Adorp

Post by alcovanklinken »

ja, de verschillen in bodembiologie zullen zeker een rol spelen in de aantallen weidevogels op modern melkproduktieland en in weidevogelreservaten. Maar het feit dat er nu ('s winters) in een weidevogelreservaat wel kieviten zitten en op melkproduktieland niet, kan volgens mij ook door iets anders komen. In deze zachte winter is het produktiegras doorgegroeid; het staat op veel intensieve weilanden al erg hoog. Misschien is het produktiegras voor kieviten te hoog om in te fourageren. Het gras in reservaten (met een hoog grondwaterpeil) is veel korter en daardoor voor kieviten aantrekkelijker om voedsel te zoeken. In reservaten kunnen ze de wormen wel zien en tussen het hoge gras niet.

Groeten,


Alco van Klinken
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 56 guests