kleumgedrag grote zilverreigers

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

kleumgedrag grote zilverreigers

Post by alcovanklinken »

Bij het eerste bezoek aan mijn BMP gebied Hesselinkslaan was het vooral nog winters. Een groep van 30 grote zilverreigers zat op de bevroren bodem van het moerasbos en vloog vervolgens naar een beschutte rand van een dichtgevroren plas. Daarna verkasten ze naar een weiland, waar ze met elkaar ook uit de wind gingen zitten.
De Hesselinkslaan is een slaapplaats van Grote zilverreigers, maar dat ze anderhalf uur na zonsopgang nog op de grond zitten, is toch wel erg passief. Ook het gedrag op de andere plekken, gaf mij de indruk dat ze vooral bezig waren om warmteverlies te beperken. Misschien is het toch niet een soort die erg bestand is tegen de ijskoude oostenwind (hoewel die afkomstig is van hun broedgebied, de Oekraiene....).
Hebben andere mensen ook winterleed van Grote zilverreigers opgemerkt, de laatste dagen?

Alco van Klinken
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: kleumgedrag grote zilverreigers

Post by Aart »

Niet de laatste dagen. Wel een paar jaar geleden toen het ook koud was met harde oostenwind. De vogels zitten te wachten tot ze weg kunnen trekken. Begin maart is er altijd een piek in de aantallen waarna hun aantal snel afneemt.

Aart
Rudi
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 53
Joined: 12 Dec 2015, 21:22
Location: Eemsmond [ Uithuizen ]

Re: kleumgedrag grote zilverreigers

Post by Rudi »

Dit is mij ook opgevallen, ten westen van gebied Ruidhorn ligt een wintervoerveld, circa 1 meter hoog, dit veld herbergde ineens 15 Grote Zilverreigers, mooie luwe plek zo net achter de dijk. Gisteren was ik bij Westernieland en zag ik een vergelijkbaar voerveld , ik zag er 3 Grote Zilverreigers schuilen en een Blauwe Reiger idem. Misschien valt er in die velden ook wat te foerageren.
37.500 waarnemingen
643 (alle-) soorten
215 vogelsoorten

Vriendelijke groet,
Rudi Wortelboer.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 58 guests