slapeloze mezen

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

slapeloze mezen

Post by alcovanklinken »

Op weg naar mijn BMP telling hoorde ik tot mijn verbazing in Haren al erg vroeg een koolmees zingen. Het was om 5.40 uur, een uur voor zonsopgang. De allereerste merel en roodborst lieten zich net horen. Normaal gesproken ''staan koolmezen pas later op''. Iets verderop zat ook al een pimpelmees te zingen. Zulke vroege mezenzang verbaasde mij. De weersomstandigheden waren niet speciaal: een regenfront was net weggetrokken, er stond weinig wind. Is iemand anders ook wel eens opgevallen dat mezen heel vroeg met hun zang begonnen?

Alco van Klinken
randomeda
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 99
Joined: 20 Apr 2011, 22:38

Re: slapeloze mezen

Post by randomeda »

Nou en of. Ik vertrek meestal tussen half 6 en kwart voor 6 op de fiets naar mijn werk (van Hoogkerk naar Hoogezand). Ik heb vorige twee jaren nooit zo vroeg koolmezen genoteerd, de merels en roodborsten en winterkoningen beginnen al wel dan, maar dit haar dus samen met een aantal koolmezen.Ik vroeg me af of het wellicht met kunstlicht te maken heeft? Maar goed, dan had ik ze vorige jaren ook al moeten hebben.

groet,
Michel
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: slapeloze mezen

Post by meeuwiss »

Ook bij mij begint een man Koolmees tussen 5 en 6 uur elke ochtend al luid te zingen. Weet niet zeker of hij gepaard is.
Alarmeert als er een kat in de buurt is.
Guido
Jacob Bosma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1
Joined: 22 Mar 2016, 20:12

Re: slapeloze mezen

Post by Jacob Bosma »

Heb in de nacht van 14 op 15 april een nachtopname gemaakt en de eerste vogel die begon te zingen was ook hier in Beijum een Koolmees. Om 10 voor half 5 al, een half uur voor de eerste Roodborst.
Een andere verrassing was een Geelgors die om kwart voor 5 luid roepend overvloog.
Groeten, Jacob
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 51 guests