Slechtvalk watertoren schilderswijk?

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
ThijsBosma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1
Joined: 25 Jul 2018, 21:26

Slechtvalk watertoren schilderswijk?

Post by ThijsBosma »

Op bezoek bij vrienden aan de h de groot kade horen we in de avond een kak kak geluid. Na speuren ontdekken we een valkachtige vogel die vliegt vanaf de dakgoot van de oude watertoren. Is dit misschien een slechtvalk? Ik ben geen vogelaar, maar herken een valk: korte stompe start, spitse in een haak naar achter gebogen vleugels. Er zitten er zeker twee. Geluid bij invallen schemering

Groet. Thijs bosma
Thijsbosma@kpnmail.nl
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Slechtvalk watertoren schilderswijk?

Post by MaartenJansen »

Hoi Thijs!

Bedankt voor je waarneming. A.d.h.v. je beschrijving van uiterlijk en (alarm)roep zou het zeer goed om slechtvalken kunnen gaan. Waren het bruinige beesten met verticale bandering op creme kleurige borst (juvenielen) of leigrijze vogels met witte borst en horizontale bandering (adulten)? Met tegenlicht is dit uiteraard lastig te zien. Ik heb ook van andere mensen vernomen dat er wel eens een slechtvalk op de watertoren zit. Waarschijnlijk biedt het gebouw voor de soort een mooi punt om vanaf te jagen.

Het zouden de jonge vogels van het broedpaar van het Gasunie gebouw geweest kunnen zijn, uitgevlogen 10 juni j.l. uit nestkast- want die vertoeven nog steeds in het gezelschap van hun ouders en trekken gezamelijk op door de stad en omstreken, vaak erg vocaal. Gisterochtend om zes uur vlogen bijvoorbeeld drie valken bedelroepend over mijn huis tegenover GU. Het kunnen ook andere individuen zijn. Individueel zijn slechtvalken moeilijk van elkaar te onderscheiden in vlucht behalve geslacht/leeftijd, tenzij ze erg dichtbij te zien zijn (subtiele verschillen kleed), bepaalde rui vertonen, of gekleurringd zijn. De jonge vogels van de GU zijn dit jaar wel gerringd maar niet gekleurringd omdat deze ringen op waren. Kleurringen maken de vogels in levende lijve makkelijker identficeerbaar in het veld waardoor de kans op terugmelding iets groter wordt. Dit kan bijdragen aan de kennis van verspreiding en overleving van de soort. Ik zal zelf morgen eens gaan kijken.


Groet,
Maarten
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Slechtvalk watertoren schilderswijk?

Post by arenaria »

Slechtvalken (en idd, 99% zeker ook die van de Gasunie) zijn bijna elke dag te zien boven de Schilderswijk en ze gaan vaak op de watertoren zitten.

De jongen brengen een doordringend gekekker voort, ik neem aan een bedelroep. Soms staan ze stil in de lucht en roepen maar door.

Favoriet jachterrein is boven de zwaaikom bij de Jumbo, Wilhelminakade, maar helaas het ik nog geen serieuze jachtvlucht mogen meemaken.

PS bijna elke najaar verschijnt op de watertoren een heel grote valk, met langveters en al. Dit is een door valkeniers gefokte hybride. Die moet niet verward worden met de Slechtvalken.

Groet,

Jan Allex de Roos (uitzicht op de watertoren en zwaaikom)
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Slechtvalk watertoren schilderswijk?

Post by MaartenJansen »

Jan Allex!

Bedankt voor je reactie. Dat hybride beest gier/slecht/saker?, is deze permanent ontsnapt? Jammer want watertoren is misschien mogelijjke broedplek voor inheemse valken op een richel of in dakgoot/inham. Er zijn genoeg steden van de orde van grootte van Groningen in Nederland met meerdere paren ook op richels van wat oudere gebouwen.

Groet,
Maarten
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Slechtvalk watertoren schilderswijk?

Post by arenaria »

Tja, permanent ontsnapt, kennelijk wel, want ik heb hem twee jaar achtereen gezien. Welke combinatie van soorten het is, weet ik niet, de vogel is bijzonder fors, veel langer en groter dan een Slechtvalk. Zit misschien wel Saker en Gier- in - daar zijn valkeniers dol op. Ik vind het kunstmatig creëren van jachtvalken met ki een af te keuren iets.

Groet,

Jan Allex
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Slechtvalk watertoren schilderswijk?

Post by MaartenJansen »

Jan Allex, klopt die hybride beesten kunnen een probleem vormen voor de inheemse vogels, zoals jaren terug in de Eemshaven. En die gekke fabricages van de mens zijn vaak steriel en dat riempje kan problemen opleveren.

Alhoewel ik zeer kritisch sta t.o.v. het houden van roofvogels in gevangenschap is het ontegenzeggelijk waar dat sommige valkeniers hebben bijgedragen aan kennis over o.a. slechtvalken alsmede aan een aantal hardnekkige misverstanden over deze soort zoals bijvoorbeeld over hun jachttechnieken - zie stukken hierover van Dick Dekker. In de jaren 80 van vorige eeuw zijn door valkeniers in gevangenschap gefokte slechtvalken in Duitse steden en kliffen losgelaten om de populatie na de DDT crisis aan te sterken. Misschien dat de broedende slechtvalken in Groningen daar verre nazaten van zijn? Of komen ze uit Noord Duitsland? Eigen Nederlandse aanwas? Het uitzetten van de gefokte slechtvalken gebeurde n.l. op het moment dat de populatie langs de rivieren zich aan het uitbreiden was. Peter van Geneijgen heeft er een mooi artikel over geschreven dat ik las in een van de Takkelingen die ik van jou heb gekocht.

De Slechtvalken zijn inmiddels weer te zien op oude stek op het GU gebouw- er vanuit gaande dat het om dezelfde individuen gaat. Het valt me op dat de jonge vogels nog steeds (deels?) prooien aangeleverd krijgen van adulte vogels. Vanochtend vond er een overdracht plaats boven mijn balkon. De juv vrouw kreeg een relatieve kleine prooi van de adulte m en werd even later behoorlijk op de hielen gezeten door de hongerige juv m om deze te confisceren. Uiteindelijk zat de juv v in de V de prooi te plukken. Ben benieuwd hoe lang ze nog bij hun ouders blijven en of en hoe ze worden afgestoten.

Grt,
Maarten.

P.s. Nog even nagekeken maar dat hybride valken steriel zouden zijn was een foute aanname van mij.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 54 guests