Bijzonder (balts?)gedrag Nijlganzen

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Bijzonder (balts?)gedrag Nijlganzen

Post by arenaria »

Hier op de landtong in de zwaaikom Wilhelminakade stond vanmorgen de geringde vrouw Nijlgans (groen/rood meen ik) te roepen naar een ongeringde man die daar ook aanwezig was (de 'oude man' is dood).

Ineens liepen ze op elkaar af, staken de koppen naar elkaar toe en tot mijn verbazing zakte de vrouw daarop door de poten en ging plat met de buik op het gras liggen - ze strekte haar nek ook plat over het gras.

De man ging naast haar staan en begon in de veren van haar kop en nek te pikken (flink stevig, hij tilde haar nek zo nu en dan van het gras) en vervolgens pikte hij haar via haar rug tot haar stuit flink in de veren. Hij ging al pikkend op haar rug en nek een paar keer heen en weer (stelt u zich een massage voor door een gespierde masseur met enorme handen, dan heeft u het beeld zo'n beetje te pakken).

Tijdens deze behandeling bleef de vrouw doodstil liggen. Twee keer leek het tot een paring te komen maar voorzover ik dat kon waarnemen kwam het daar niet echt van (en mijn Cramp stelt dat paringen altijd op water plaatsvinden; of dat waar is, weet ik niet).

Ik had deze onderdanige pose van de vrouw, met veerpik-massage van de man nog nooit gezien. Is het bekend? Cramp rept er niet over.

Jan Allex de Roos
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 55 guests