Broedseizoen slechtvalken Groningen 2019

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Broedseizoen slechtvalken Groningen 2019

Post by MaartenJansen »

Beste mensen,

Vanmiddag een anderhalf uur staan posten met zicht op de kast door telescoop. Geen activiteit van slechtvalk waargenomen rond de kast van Duo. Wel zwarte kraaien op gebouw aanwezig op de iets lagere gedeelten. Een slechtvalk joeg ten oosten van Menzis richting Noord.

Hoor graag als andere mensen wel territoriale waarnemingen in dat deel van de stad doen: een anderhalf uur inactiviteit bij slechtvalken is niet uitzonderlijk. Ook gezocht naar poepstrepen op gebouw: niet kunnen vinden. Maar dit kan ook komen door de witte kleur van Duo gebouw.

Ik voeg even foto van volgens mij de nestkast toe. Dacht eerst dat er geen rooster aan zat maar stok als bij torenvalkenkast. Dit had onfortuinlijk geweest. Maar zag van zijkant dat het een rooster betrof met bak eronder. De richels van de B en S flats: als daar grind in ligt, zou dat ook geschikt kunnen zijn.

Ik houd ook de slechtvalken van het Avero gebouw in Leeuwarden in de gaten en loop geregeld een ommetje in mijn pauzes op zoek naar prooiresten. Laats viel er een onthoofde spreeuw voor mijn voeten. De roofvogels zelf zijn vrij makkelijk te vinden als je weet waar je moet kijken.

Groetjes!
Maarten
Last edited by MaartenJansen on 31 Mar 2019, 15:03, edited 4 times in total.
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Broedseizoen slechtvalken Groningen 2019

Post by MaartenJansen »

Allen,

Ook nog even kort met Johan gebied bezocht na vieren. Johan kent het gebied veel beter dan ik en liet zien waar de wintergasten die hij volgt vaak zitten. We hebben vanmiddag echter geen slechtvalk waarneming kunnen doen die duidt op mogelijke broedvogels op de DUO. Als anderen met betere waarnemingen komen van slechtvalken in dat gebied dan hoor ik het graag. Het gebied biedt ogenschijnlijk een aantal mooie plaatsen voor slechtvalken.

Groet,
Maarten
Joost
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 6
Joined: 18 Mar 2019, 13:21

Re: Broedseizoen slechtvalken Groningen 2019

Post by Joost »

Intussen zijn er vier eieren bij het slechtvalk paartje bij de Gasunie.
slechtvalk4.jpg
slechtvalk4.jpg (235.67 KiB) Viewed 14380 times
lijsterlover
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 5
Joined: 28 Apr 2019, 13:04

Re: Broedseizoen slechtvalken Groningen 2019

Post by lijsterlover »

Hallo slechtvalkwatchers, gisteren zag ik alleen 4 eieren, begin deze middag tot mijn verrassing 2 kuikens! Ze lijken mij levendig. Ik ben benieuwd naar jullie observaties en deskundige commentaar. Heb dat afgelopen weken wel een beetje gemist, maar ja er moet ook gewerkt worden natuurlijk of vakantie gevierd. Zag net dat ze gevoerd werden , een bruinig vogeltje, was snel op want moeder at ook mee.
Joost
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 6
Joined: 18 Mar 2019, 13:21

Re: Broedseizoen slechtvalken Groningen 2019

Post by Joost »

Hiep hiep hoera het eerste slechtvalk jong is geboren!!!
DB7FB8B1-DE23-4764-ACD6-6FF594341871.png
DB7FB8B1-DE23-4764-ACD6-6FF594341871.png (90.83 KiB) Viewed 14191 times
KjoeLjan
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 3
Joined: 28 Jan 2019, 15:08

Re: Broedseizoen slechtvalken Groningen 2019

Post by KjoeLjan »

Twee eieren en twee jongen te zien op de webcam inderdaad.

Ik kan me vergissen, maar ik dacht vanmiddag twee (of misschien zelfs drie) slechtvalken in de lucht te zien rondom het Gasunie gebouw, terwijl er nog één op het nest zat. Dit zou kunnen betekenen dat er, naast vader en moeder, toch nog meer volwassen slechtvalken in de buurt zijn.

Helaas kan ik maar af en toe een blik op het gebouw werpen vanaf mijn werkplek. Ik ben ook geenszins een ervaren spotter, dus als iemand anders hier uitsluitsel over kan geven, graag.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Broedseizoen slechtvalken Groningen 2019

Post by arenaria »

Allemaal mooi nieuws! Als ik met de auto vanaf Julianplein kom, moet ik altijd oppassen dat ik de ogen op de weg houd - de kas is dan op zich goed te zien ...

Overigens, lang geleden, toen ik mijn erelidmaatschap nog niet had opgezegd, hebben we afgesproken dat we niet anoniem zouden posten op het Forum, maar ik zie langzamerhand steeds mee ontraceerbare namen voorbijkomen. Geen goede ontwikkeling.

Groet,

Jan Allex
Harma65+
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 6
Joined: 29 Mar 2018, 12:38

Re: Broedseizoen slechtvalken Groningen 2019

Post by Harma65+ »

Zojuist even gekeken en er is dus een derde slechtvalk uit het ei gekropen.
lijsterlover
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 5
Joined: 28 Apr 2019, 13:04

Re: Broedseizoen slechtvalken Groningen 2019

Post by lijsterlover »

De derde uit het ei , volgens een youtube filmpje al om 11.00 vandaag. Wat mij opvalt is dat de jongen soms even helemaal alleen en onbedekt worden achtergelaten, ook de ei(eren). Dit kan blijkbaar een korte tijd. Wat ik ook opvallend vond als onervaren vogelaar, is dat een van de ouders soms maar heel even weg is en binnen een paar minuten terug is met prooi. Vangen ze die zo snel of hebben ze ergens dichtbij een voorraadje liggen? Graag hoor ik hier wat meer over.
Groetjes, lijsterlover= Adri
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Broedseizoen slechtvalken Groningen 2019

Post by MaartenJansen »

Hoi Adri,

Over het gedrag van slechtvalken zijn veel mooie boeken geschreven. Ook is er veel op internet te vinden. Op dit forum zijn eerdere seizoenen van dit paar beschreven.

In kort antwoord op je vragen: de kuikens worden korte perioden alleen gelaten: meestal zijn de ouder vogels dichtbij (op of dichtbij het gebouw). De prooien worden op dit moment nog niet in 1x opgevoerd aan de jongen maar in gedeeltes. Later als de jongen groot zijn verandert dit
. De slechtvalken bewaren de prooi buiten de kast op andere gebouw - een soort van voorraadkamer dus. Het is op dit moment de man die vnl de prooien vangt en aan de vrouw overdraagt buiten de kast.

Het is heel goed mogelijk dat er meer dan 2 volwassen slechtvalken rond het gebouw soms vliegen. Geschikte broedplekken zijn erg gewild en dus wordt er nogal om gevochten.

Groet,
Maarten
lijsterlover
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 5
Joined: 28 Apr 2019, 13:04

Re: Broedseizoen slechtvalken Groningen 2019

Post by lijsterlover »

Hallo Maarten,
bedankt vr je antwoorden. Zal Ratcliffe eens opzoeken binnenkort. Omstreeks 18.00, terwijl de 3 kuikens gevoerd werden, zag ik dat in t 4e ei een rond gat zat en ik dacht zelfs dat ik daar binnenin ook iets zag bewegen. Hopelijk gaat t ook met nr 4 goed.
Adri
lijsterlover
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 5
Joined: 28 Apr 2019, 13:04

Re: Broedseizoen slechtvalken Groningen 2019

Post by lijsterlover »

Ja, nr 4 is uit het ei!! ook een beweeglijk beestje. Dat hij /zij ook maar een volwassen slechtvalk mag worden.!
Kun je al zeggen dat deze kuikens ervaren ouders hebben na ( 3 ?)nesten? Dat vergroot hun kansen om uit te vliegen ?
Adri
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Broedseizoen slechtvalken Groningen 2019

Post by MaartenJansen »

Het vierde jong lijkt gewoon zijn vreten te krijgen Adri. Er zijn wel verschillen tussen individuele vogels en ervaring telt wel bij langlevende roofvogels. Maar slechtvalken vechten elkaar minder de tent uit dan andere roofvogels. Dit heeft waarschijnlijk te maken met hun relatief constante voedselaanbod - althans dit is een hypothese in de roofvogel ecologie. Muizenjagers hebben meer last van fluctuatie in voedselaanbod en zijn zodoende door natuurlijke selectie anders geconditioneerd - meer verschil in uitkomen van eieren en meer competitie in nest: dan is de kans dat in magere jaren tenminste eentje overleeft groter.

Groeten,
Maarten
lijsterlover
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 5
Joined: 28 Apr 2019, 13:04

Re: Broedseizoen slechtvalken Groningen 2019

Post by lijsterlover »

Dankjewel voor je reactie Maarten, interessante info over die verschillen tussen roofvogels, hun prooien en de vermoedelijke relatie met eieren leggen en gedrag v de jongen in t nest.
Groeten, Adri
Joost
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 6
Joined: 18 Mar 2019, 13:21

Re: Broedseizoen slechtvalken Groningen 2019

Post by Joost »

...............
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 64 guests