Piep

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Piep

Post by arenaria »

Hoi kenners-vogelaars en ornithologen,

ik zat es na te denken, maar ik kom er niet uit (dat is meestal het geval, overigens). Vandaar de vraag aan jullie: 'Hoeveel vogelsoorten zouden er in Nederland kunnen zijn die overvliegend 'piep' roepen? Geef es een lekker beargumenteerd antwoord op deze site.

Jan Allex

PS piep is het uitgangspunt, het mag ook siep of kliep of siet of biet of miet zijn. Als het maar een roepje me ie(ieieieiei) is. Hard of zacht maakt ook niet uit. Gewoon iets met 'ie'.
User avatar
mbot
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 113
Joined: 13 Dec 2002, 00:00
Location: Zuidhorn
Contact:

Post by mbot »

Gaat alles wel helemaal goed met je, Jan Allex? :roll:
User avatar
Willem
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 25
Joined: 15 May 2002, 23:00
Location: Leek
Contact:

Post by Willem »

Volgens mij kan dat alleen de veel gezochte eivogel zijn maar dan 1 die achteruit vliegt.
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

piep

Post by Aart »

Moeilijke vraag, ik ken wel twee vogelsoorten die zip zeggen, namelijk de graspieper (indien baltsend) en de Bergeend (indien baltsend). Deze soorten zijn op geluid dus moeilijk van elkaar te onderscheiden.
Als dit zip zip zip vanachter een bomenrij of hoog riet te voorschijn komt wordt dit geluid echter altijd als Graszanger gemeld, (zie de diverse sites) en dat terwijl de Graszanger een duidelijk zipp zipp ziipp maakt.

Aart
User avatar
Pierre
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 33
Joined: 28 Dec 2005, 00:00

piep

Post by Pierre »

Tsja, Jan Allex, wat een filosofische overpeinzing. Wellicht een nieuwe invalshoek op jouw vraagstuk: veel kuikens zeggen piep, wat later overgaat in kwak, toktok of ander geluid. Dus: hou ouder vogels worden, hoe minder er wordt gepiept. Het aantal piepzeggers neemt dus af met de jaren. Of maanden. Is dat bij andere diersoorten ook zo? Succes met je zoektocht :wink:
User avatar
Guest

Post by Guest »

uitslover :twisted:
User avatar
hansl
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 62
Joined: 24 May 2006, 23:00

piep piep

Post by hansl »

dit is wel een ijzersterk antwoord ronald!
Tien punten!

Gr, Justin
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 57 guests