Winter/kaneeltaling? & gevlekte sneeuwgans

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Toine

Winter/kaneeltaling? & gevlekte sneeuwgans

Post by Toine »

Toen ik in Rotterdam was liep ik voorbij een klein parkje (achterkant van Rotterdam CS, en dan oversteken), waar ik enkele bijzondere watervogels zag.

Er zat een groepje ganzen, bestaande uit:
-Canadese gans; misschien escape, maar niet te zien.
-2 brandganzen; deze waren zeker weten gedumpt of ontsnapt, want ze waren geleeuwiekt.
-2 witte ganzen met zwarte en grijze stippen. Ze waren ongeveer zo groot als de brandganzen, met roze snavels. Ze leken wel op een soort van keizergans, alleen ze waren over het hele lijf gevlekt; ook dit waren escapes, want ze droegen allebei een ring.
-Carolina-eend woerd; ook escape(gedumpt) deze was ook geleeuwiekt.
-Een roodbruine eend, hij leek wel op een kaneeltaling, alleen had deze de koptekening van een wintertaling, en hij had een witte spiegel. Kleiner dan de wilde eend maar hij was er wel agressief tegen.

Wie kan mij vertellen wat voor vogels dit zijn, waar ik niet geheel zeker over ben. Als ik komende week weer in Rotterdam ben,zal ik weer proberen foto's te maken. van de ganzen weet ik dat ze er al een hele poos zitten, ze zijn tam en dus goed te bewonderen.

Alvast bedankt, Toine
User avatar
Toine

Post by Toine »

Eindelijk heb ik dan foto's kunnen maken. Ze zijn niet al te duidelijk, maar wel goed genoeg om ze te herkennen denk ik. Ik hoop graag wat van iemand te horen want ik ben erg benieuwd naar wat het nu allemaal is.

Groetjes Toine :)

Dit is het groepje ganzen wat er in de sloot zwemt: Twee brandganzen, een canadese gans, en een carolina eend woerd, dat is duidelijk. Maar wat zijn nou die twee witte gansjes?

Image

Hier heb ik ze nog wat dichterbij:

Image

En nog een keertje:

Image

En dan nog de vreemde eend, hij zit hier op de voorgrond. Hij is duidelijk kleiner dan de wilde eenden die erbij zitten en de koptekening van de Wintertaling is goed te zien. Maar verder issie erg bruin... iemand een idee?

Image
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

De ganzen lijken me vrij zeker Ross' Gans, ik denk juvenielen en misschien wel een beetje gemengd blauwe en witte fase - de eend lijkt haast wel een kruising tussen Kaneeltaling en Wintertaling (de achterkant lijkt helemaal Kaneeltaling, de kop heeft veel van Wintertaling, maar heeft ook de lange bruine kopveer van Helmtaling - misschien is het wel Kaneel x Helmtaling).

Jan Allex de Roos
User avatar
DusanB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 18 Nov 2002, 00:00
Location: Quito, Ecuador
Contact:

Post by DusanB »

De twee kleine ganzen lijken me geen zuivere Ross' Ganzen. Ook geen blauwe fase (die zien er heel anders uit). Kopvorm en snavel niet echt OK voor Ross' Gans. Duidelijke zwarte handpennen ontbreken. Tekening op de bovendelen en tertials opvallend, net als de zwarte vlek bij het oog. Pootkleur (oranje) niet goed voor Ross'. Mogelijk een kruising met Ross' Gans. Ik weet (nog) niet wat deze vreemde gansjes zijn.
User avatar
Toine

Post by Toine »

De ganzen hebben qua vorm en bouw ook wel wat weg van de keizergans:

Image

Wie weet wie weet :?:
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Zou er iets van Sneeuwgans in kunnen zitten?

Jan Allex
User avatar
DusanB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 18 Nov 2002, 00:00
Location: Quito, Ecuador
Contact:

Post by DusanB »

Inderdaad lijkt een hybride x Keizergans een goede optie.
De snavel (vorm & kleur) en pootkleur lijken op die van Keizer. Keizergans lijkt iets plomper, minder langerekt met korte hals. Misschien een kruising met een grotere gans?
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Komt in de buurt, maar de vlekken om het oog zijn hiervoor niet goed - er zit kennelijk nog iets anders doorheen - Brandgans? of toch Ross' of Sneeuw?


Jan Allex
User avatar
DusanB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 18 Nov 2002, 00:00
Location: Quito, Ecuador
Contact:

Post by DusanB »

Net even op harteman.nl gekeken (handige site!). Inderdaad vinden we daar een foto van een hybride, genaamd Keizergans x Grauwe Gans. Dit beest lijkt echter niet op de vogels in kwestie. Deze hybride is donkerder en forser gebouwd dan onze ganzen. Een hybride Keizergans maal Sneeuw of Ross' Gans (wat Jan Allex al een paar maal voorstelde) zou goed kunnen. Dit kan ook de grote hoeveelheid wit in het verenkleed verklaren. Maar ook deze optie vind ik niet echt overtuigend: Waar komen de donkere oogvlek en de donkere tekening op het achterhoofd dan vandaan?
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Kijk es in WILDFOWL op pag 37, en met name naar 19e, de juveniel van de Witte Sneeuwgans en zelfs naar 20c, de juv van de Witte Ross': beide hebben donkere vlekken rond het oog.

Overigens: het is wel gek dat de zwarte vleugelpunten er niet lijken te zijn, die zou je bij hybriden met Sneeuw en Ross' wel verwachten.

Jan Allex
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 81 guests