De Witwangstern en z'n stekkie

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

De Witwangstern en z'n stekkie

Post by meeuwiss »

Vanmorgen, 7 oktober had ik na aankomst de Witwangstern vrijwel direct in de kijker. Wat me opviel was dat deze moerasstern steeds hetzelfde stekkie uitzocht om voedsel te zoeken. Namelijk een hoek bij de Noordelijke bocht van de Nijdam, de wandeldam tussen de Hoornsemeer en Hoornseplas. Deze hoek is geheel dicht gegroeid met drijvende waterplanten. Twee uur lang was de stern te vinden in deze uithoek, soms maakte hij een uitstapje naar het strand en ging even op een vlonder poetsen. Hierbij werd hij direct gepest door een Kokmeeuw. Ook bij de dam werd hij vaak opgejaagd door Kokmeeuwen en liet hij doorlopend zijn opvallend raspend Kirrk horen. Jammer dat de vermelding van dit opvallend geluid weer van de site is verwijderd. Bij het gepest van kokmeeuwen speelt voedselconcurrentie natuurlijk een rol. De Witwang zag ik inderdaad eenmaal een visje vangen. De aanwezige Zwarte sterns kwamen nooit in deze hoek. Ondanks de talloze wandelaars met honden, bleef de stern komen. Ik denk dat ik in die korte tijd ongeveer 100 honderd honden mijn statief zag passeren, al dan niet blaffend of snuffelend aan mijn jas.
Voor de stad Groningen is de soort natuurlijk uiterst uniek, nieuw zelfs!?
Voor mij was het in ieder geval een unieke beleving. Hoe lang deze Witwangstern blijft rondhangen hangt wellicht af van zijn trekdrift, maar ook van de concurrentie van de andere soorten ter plekke. Predatoren zoals Havik en Slechtvalk kunnen ook een aanzet zijn om toch maar te vertrekken. Het is heel boeiend om te volgen wat nu de aanleiding is voor dit individu om verder te gaan.
Het lijkt mij een goed idee dit soort waarnemingen aan bijzondere soorten, i.h.b. dwaalgasten met enige details een plaats te geven in een toekomstige Avifauna. Wordt het wat minder eentonig....
Guido Meeuwissen
User avatar
DusanB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 18 Nov 2002, 00:00
Location: Quito, Ecuador
Contact:

Post by DusanB »

Inderdaad een unieke waarneming. Aan te raden voor iedereen in de buurt!

Officeel gezien bevind de vogel zich niet in de stad Groningen, wel in de gemeente Haren. Van deze soort zijn wel enkele waarnemingen bekend in de gemeente Groningen: op de vloeivelden van de Suikerunie.

Maak je geen zorgen Guido, echte geluidsopnamen komen zo spoedig mogelijk op de site te staan!

D.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 48 guests