Advies gevraagd over telescoop

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Wilster73
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 3
Joined: 19 Oct 2004, 23:00
Location: Zoetermeer

Advies gevraagd over telescoop

Post by Wilster73 »

Als beginnend vogelaar ben ik van plan een telescoop aan te schaffen. Er zijn alleen veel verschillende merken te koop. Kan iemand mij van wat advies voorzien?

Alvast bedankt!
User avatar
mbot
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 113
Joined: 13 Dec 2002, 00:00
Location: Zuidhorn
Contact:

Post by mbot »

Dag,
Inderdaad zijn er behoorlijk wat telescopen te krijgen. Welke voor jou de geschiktste is, hangt erg af van wat je zoekt in een telescoop en hoeveel geld je te besteden hebt. Swarovski en Leika zijn de traditionele goede merken, maar daar betaal je dan ook voor. Mijn advies: ga gewoon langs bij verschillende dealers en probeer de verschillende typen en merken. Het enige wat ik kan zeggen is dat ik erg tevreden ben met mijn pas aangeschafte Zeiss T65; klein en licht (en dus erg handig mee te nemen) en een erg strak beeld (ook met tegenlicht blijven de kleuren verrassend goed en bij donkere omstandigheden presteert hij erg goed voor zo'n klein ding). Overigens ben ik persoonlijk ook erg voor een 30x vast oculair; veel strakker beeld, een breder zicht (handig bij zoeken en bij bv. zeetrek) en erg lichtvast. Een zoomoculair klinkt handig, maar slokt relatief erg veel licht op (gaat ten koste van de kwaliteit) en bij meer dan 30x inzoomen wordt het beeld vaak zo slecht dat de voordelen van het dichterbij zien van de vogel vaak teniet gedaan worden door het slechtere, onscherpere en donkerdere beeld. Ik neem mijn zoomoculair tegenwoordig al niet eens meer mee. Mijn ervaring is namelijk dat als je een vogel met een 30x vast oculair niet met zekerheid kunt determineren, lukt dat met een zoomoculair over het algemeen ook niet, en de vogels die je wel kunt thuisbrengen zie je veel mooier.
Succes met de zoektocht naar jouw perfecte scope, het blijft toch een persoonlijke keuze.

Martijn
User avatar
meile
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 4
Joined: 12 Oct 2002, 23:00
Contact:

Post by meile »

Je kunt bij www.vogelbescherming.nl (bij winkel, optiek) een document downloaden met uitgebreide informatie over telescopen en testresultaten van diverse modellen. Verder is het handig om van te voren te bedenken of je bijv. een telescoop wilt met een rechte inkijkhoek of onder 45 graden (wat de meeste vogelaars prefereren) en of je de telescoop evt. wilt gebruiken als telelens voor een digitale camera (niet voor alle modellen is er een adaptor verkrijgbaar).

Meile
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

telescoop

Post by meeuwiss »

Beste Wilster73,
Zelf ben ik maandenlang bezig geweest met de aankoop van een telescoop. Zoals je wellicht weet zijn er onder de topklasse telescopen zoals Zeiss, Leica, Swarovski, Kowa en Nikon meestal twee uitvoeringen. Met en zonder fluoriet glas. Lenzen met fluoriet glas zgn HD-glas of Apo geven o.m. een extra scherp beeld, weinig vertekening en goede kleurweergave. Telescopen met HD of Apo zijn wel stukken duurder. Hoe duurder, hoe beter klopt helaas wel bij optiek. Als je straks wilt fotograferen door de telescoop met een digitale camera neem dan een HD of Apo telescoop i.v.m. scherpte en kleurrandjes en een oculair onder een hoek van 45 graden. Momenteel wordt de Kowa TSN 823-824 met zijn grote objectief van 80 mm door vogelaars veel gebruikt voor digiscopie. Verkijk je niet op de extra uitgaven voor de kijkertas en een stevig statief. Zelf heb ik een Leica Televid 77 zonder Apo met een videokop 128RC en een zwaar Manfrotto-statief 055 Nat2. De videokop quick-fit is heel handig bij snel manouvreren met de scoop. Tegen vallen en diefstal kan je de telescoop trouwens verzekeren bij de Recreatiefverzekering van de ANWB. Het 20-60 mm zoomoculair vind ik zelf erg prettig voor details in de verte en het aflezen van vogelringen-halsbanden. Ook het grote oculair en de prima eye-relief (voor brildragers) van Leica vond ik een pluspunt.
Zelf heb ik veel informatie gevonden op de site van Hes van Zweeden te Arnhem, betterviewdesired, Combifocus Voorburg en de bekende site van de Vogelwerkgroep Twente. Lees vooral daar de recente testrapporten van Ir.Jan Meijerink van deze groep. Erg leerzaam en vraag hem om advies. Gegarandeerd antwoord. De hofleverancier van deze vogelwerkgroep de fotozaak van Heek te Wierden levert optiek (kijkers en telescopen) met flinke korting!
Ga eens naar de Ezumakeeg op een drukke dag en doe dan aan vergelijkend warenonderzoek onder de aanwezige telescopen. Ook op de kijkerdagen van Combifocus te Groningen mag je telescopen uit testen, zeker doen.
Veel succes met de aankoop, Guido Meeuwissen
User avatar
Wilster73
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 3
Joined: 19 Oct 2004, 23:00
Location: Zoetermeer

Post by Wilster73 »

Enorm bedankt voor de goede tips. Het is niet de bedoeling ook door de lens te gaan fotograferen. Hier komt later nog wel eens een camera voor maar die is er nu toch nog niet. Verder heb ik al door een 45 graden hoek gekeken en dat vond ik veel prettiger dan en rechte. Het budget... tja, ik had gehoopt voor 500,- euro klaar te zijn maar ik heb al begrepen dat ik moet hopen op een leuke eindejaarsbonus. Veel tweedehandssites bieden een model van Luxor aan voor 160,- euro. (partij) Toch wel al begrepen dat dit het B-merk onder deze apparaten is en ik er maar beter niet op in moet gaan. Ik ga straks eens de adviezen (sites) langs die mij zoal zijn toegespeeld. Nogmaals enorm bedankt en als er nog iemand iets toe te voegen heeft of nog een goede betaalbare tweede hands te koop heeft dan hoor ik dat natuurlijk graag!
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

Hoi Goudplevier,

Op het vogelfestival stond een stand met telescopen van het merk Outdoor.
Dit is een Amerikaans ontwerp en wordt in China gemaakt. Een Apo-versie waterdicht en met stikstof gevul (ik meen 75mm) kost een goede 500 euro. Ik heb er langdurig door gekeken en vergeleken met een zelfde maat Kowa en moest constateren dat de Chinese de beste was! Het zag er werkelijk heel goed uit. Het lijkt me goed deze eens hier of daar te testen voor ze duurder worden. Swarovski kostte toen ze op de markt kwamen tenslotte ook de helft van Zeiss en Leica.
Sipkes in Groningen schijnt ze te kunnen leveren.

Succes Aart
User avatar
Wouter
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 67
Joined: 13 Jan 2003, 00:00

Post by Wouter »

Ik heb eerder dit jaar een opmerkelijk goede scope gekocht voor weinig geld. Een Eye Witness Albatross Series 20-66x77, die dit jaar op de markt kwam.

Uiteraard pretendeert deze zich niet te meten met Swarowski e.d. topmerken. Toch verdient deze scope (en zijn kleinere broertje) het zeker om er tenminste eens naar en door te kijken als je een scope wilt gaat aanschaffen!

- Het ding is opmerkelijk licht, net iets meer dan een kilo!

- Zo'n laag gewicht is mogelijk door het gebruik van optische elementen van kunststof. Deze zijn tegenwoordig in uitstekende kwaliteit en ook nog eens veel goedkoper te vervaardigen dan de traditionele glazen elementen.

- Kunststof elementen veroorzaken veel minder (chromatische) aberratie dan glazen elementen. Daardoor biedt deze scoop een opmerkelijk helder en scherp beeld.

- Het apparaat is (spat)waterdicht, gesealed en stikstofgevuld; alle elementen zijn multicoated.

- OK, het is geen Swarowski, maar de prijs is er dan ook naar: hij wordt (compleet) door Bever Buitensport verkocht voor het luttele bedrag van 229 euro. Als instapmodel is hij dat geld dubbel en dwars waard. Ze leveren ook een kleiner model (12-36x50) voor 119 euro.

Tatteljee heeft Eye Wittness ook in het assortiment.

Het is overigens een nogal mysterieus merk, dat zeker niet aan de weg timmert. Op het internet is het niet te vinden op links naar Bever en Tatteljee na.

Ik heb de mijne voor het eerst meegehad naar Helgoland (met Avifauna Gr. eerder dit jaar) en onder de opmerkingen van Avifaunaleden (in bezit van Swarowki) die er door hebben gekeken was o.m. deze: "Misschien koop ik er ook nog wel zo eentje bij, voor als ik niet zoveel gewicht mee wil tillen!"

Wouter


P.S.: Mijn eerste kennismaking met Eye Witness was enkele jaren terug toen ik bij Bever in Groningen tegen een 7x18 monoculairtje aanliep 57 gram, inclusief koordje, en maar iets groter dan een wegwerpaansteker; kosten EUR 17,90. Ik heb dat dingetje sindsdien altijd bij me (tenminste als ik geen zwaarder geschut aan mijn nek heb hangen) en zit zo nooit om een kijker verlegen! Ook bij dat dingetje viel mij direct de helderheid en scherpte van het beeld op.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 48 guests