(Grote) Kruisbekken.

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

(Grote) Kruisbekken.

Post by arenaria »

Wat mij opvalt is dat de Kruisbekken dit jaar zijn veranderd in Grote Kruisbekken. Voor evolutie lijkt me dit te snel - zijn er wellicht andere verklaringen te bedenken?

Jan Allex de Roos
User avatar
mbot
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 113
Joined: 13 Dec 2002, 00:00
Location: Zuidhorn
Contact:

Post by mbot »

Inderdaad worden er de laatste tijd maar te pas en te onpas grote kruisbekken gemeld. Het frappante is dat de overgrote meerderheid betrekking heeft op vliegende beesten. Het is echter onmogelijk met zekerheid grote kruisbekken te determineren in de vlucht. Vaak worden waarnemingen vergezeld van de prachtige beschrijving "duidelijk groter" en "hardere, diepere, afwijkende of grote kruisbek-roep". Wat betreft het formaat: een grote kruisbek is misschien een centimeter groter en iets forser dan een kruisbek, iets wat in de vlucht niet vast te stellen is. Verder is de roep een zo mogelijk nog minder betrouwbaar kenmerk; er vliegen op dit moment erg veel vogels "type X" rond, met een roep die zelfs door geoefende en ervaren kruisbek-experts niet van grote kruisbek is te onderscheiden. Deze vogels zijn bovendien qua postuur ook iets forser dan gewone kruisbek (om het nog lastiger te maken).
Het onderwerp is al eens eerder aan de orde geweest in dit forum, en het is inderdaad erg nuttig het er nog maar eens over te hebben. Ik zeg niet dat alle meldingen onjuist zijn, maar is zeg wel dat je vliegende beesten nooit met zekerheid kunt thuisbrengen en ze zodoende ook niet moeten worden doorgeven als grote kruisbek. Dit schetst een verkeerd beeld van de waarheid. Grote kruisbekken zijn erg zeldzaam en erg lastig te determineren en dienen met grote voorzichtigheid te worden benaderd, daar ben ik wel achter na veel kruisbekkenwerk in Noorwegen afgelopen zomer en hier in Nederland tijdens het afgelopen invasiejaar. Het is niet voor niets en naar mijn mening erg terecht dat grote kruisbek weer een indiensoort voor de CDNA is.

Groeten

Martijn Bot

Ps: enkele weken geleden heb ik op Schier een foto gemaakt van een grote kruisbek. Ik heb 'm inmiddels ingediend en wacht met spanning af. (zie www.martijnbot.photosite.com, reacties welkom!). Ook op netfugl.dk zijn mooie foto's van de soort te vinden. Leuke bezigheid voorkomende winter: op zoek naar grote kruisbekken (fototoestel en opname-apperatuur mee!), eens wat anders dan ganzen!
User avatar
hansl
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 62
Joined: 24 May 2006, 23:00

Post by hansl »

Ganzen zijn ook leuk hoor...............................

Gr,

Justin
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Hoi Martijn!

ik denk niet dat het beter kan worden verwoord.


Jan Allex
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

Ha,

Vanmorgen had ik opnieuw een grote kruisbekgeluid in een groep Koperwieken. Enkele weken terug ook in een groep Koperwieken. Bovendien had ik diezelfde dag vier kruisbekken die rustig en luid kuupend in zw-richting overvogen. Heel anders dan de groepen kruisbekken die regelmatig dansend en kip-roepend hier overvliegen in wisselende richtingen. Het is duidelijk dat de eerstgenoemde vogels die ik gezien en gehoord heb gerichte trek vertonen en een ander geluid hebben.
Zegt dit iets? Nee, maar opvallend is het wel.

Aart
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Post by marnixjonker »

Hoi,

Gewone Kruisbek van het geluidstype X valt helaas in het veld eigenlijk nooit echt uit te sluiten, laat staan bij overvliegende vogels... Daarom is het zo belangrijk dat deze (afwijkende, Grote Kruisbek verdachte) vogels toch gedocumenteerd worden, inderdaad middels geluidsopnamen en/of foto of video opnamen.

Toch is het wel belangrijk om deze "Grote Kruisbekken" of in ieder geval verdachte vogels te blijven melden, dan maar met de mededeling van mogelijk deze soort (of onder kruisbek spec.?) Wellicht dat er een trend te ontdekken valt?

Verder heb ik Magnus Robb laatst gesproken (de expert op dit gebied) en hij kon me vertellen dat er inderdaad weer een influx gaande lijkt te zijn van met name type X vogels...

Marnix.

p.s,
Ik heb de waarnemer van de vogels van het Selwerderhof gisteren gesproken en hij is erg overtuigd, na duizenden gewone kruisbekken gezien te hebben sprongen deze 3 vogels er echt uit en waren echt anders....
User avatar
Guest

Post by Guest »

marnixjonker wrote:Hoi,
p.s,
Ik heb de waarnemer van de vogels van het Selwerderhof gisteren gesproken en hij is erg overtuigd, na duizenden gewone kruisbekken gezien te hebben sprongen deze 3 vogels er echt uit en waren echt anders....
Dat zijn natuurlijk niet echt sterke beschrijvingen. Wat betreft de meldingen van Grote Kruisbekken, daar wil ik dit aan toe voegen in Drenthe worden ieder jaar behoorlijk wat Kruisbekken gevangen en daar is voor zover mij bekend nog steeds geen Grote Kruisbek tussen gevonden.

mvg,

Maarten Pieter Lantsheer
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Post by marnixjonker »

Hoi MP,

Ben ik het mee eens, vandaar de puntjes achter de zin ....
En de oproep om dit soort verdachte vogels vooral te documenteren.

Marnix
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 59 guests