De moderne vogelarij

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
rdevries
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 75
Joined: 07 Dec 2002, 00:00
Location: Groningen

De moderne vogelarij

Post by rdevries »

Op zoek naar kenmerken van de moderne vogelarij, kwam ik hier wat informatie tegen:

http://www.surfbirds.com/phorum/read.ph ... 598&t=4590

(Achtergrond: er is de vorige maand, op de vinkenbaan bij Castricum, een steenortolaan gevangen, gefotografeerd en weer losgelaten. Over de twitchbaarheid van dwaalgasten en de bladkoning als standaardmeuk)

Renze de Vries
User avatar
hansl
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 62
Joined: 24 May 2006, 23:00

Post by hansl »

Hallo Renze,

Wat bedoel je hiermee?
Bedoel je:
a) de gewilligheid van vogelaars om op een plek te raken?
b) de telregels in nederland mbt gevangen vogels?
c) snelheid van het doorgeven van een melding?

Ik snap niet wat dat met modern heeft te maken allemaal!

Iedereen heeft zijn eigen beeld bij de vogeledaarij, ik persoonlijk vind het prima dat men een vogel vangt mbt tot onderzoek, maar indien niet toegestaan wordt dat men hier kan komen, netjes wegblijven! Een vogel tellen die je vangt, doe ik niet moeilijk op, mijn persoonlijk criteria is wel dat ik er geen kilometers voor ga rijden, en zelf bij het team moet zitten of de vogel uit het net halen!
En het doorgeven, voor mij mag het gerust enkele dagen verzwegen worden, om de rust in het gebied te houden!

Groet,

Justin
User avatar
rdevries
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 75
Joined: 07 Dec 2002, 00:00
Location: Groningen

Post by rdevries »

Hallo Justin,

Mijn interesse werd niet zozeer gewekt door de methode om vogels te vangen ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek, alswel door de teleurgestelde reacties van vogelaars toen zij vernamen dat er een uiterst zeldzame soort was gevangen, en vooral, zonder hun voorkennis was vrijgelaten. Ik was met name getroffen door het voorstel om zo'n vogel in voorkomende gevallen wat langer vast te houden en op een afgesproken plaats en tijd los te laten, waardoor de vogel 'twitchbaar' zou worden. Maar of dit modern is, weet ik eigenlijk niet.

met vriendelijke groet,

Renze
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 53 guests