Haakbekken

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

User avatar
Pierre
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 33
Joined: 28 Dec 2005, 00:00

haakbekken

Post by Pierre »

Zijn de haakbekken van Beijum nog gezien vandaag?
User avatar
DusanB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 18 Nov 2002, 00:00
Location: Quito, Ecuador
Contact:

Post by DusanB »

Kijk maar even bij de waarnemingen!
User avatar
rdevries
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 75
Joined: 07 Dec 2002, 00:00
Location: Groningen

Post by rdevries »

Beste Arnold en anderen,

Neem me niet kwalijk Arnold, ik reageerde wat haastig en checkte je naam niet. Excuses hiervoor.
Gezien de reacties op het forum in de door jou geleverde link, nam ik aan dat je verwees naar de onderlinge irritaties en de discussie over wenselijk gedrag van vogelaars, in dit geval geconcentreerd rond haakbekken in Beijum. Mocht dat inderdaad je bedoeling geweest zijn, dan zal je ondertussen hebben kunnen constateren dat men daar in Groningen liever niet over diskussieert. Met uitzondering van de reactie van Dusan, die tenminste nog enige argumentatie en informatie aandraagt, wordt de diskussie afgehouden met de mededeling dat zij door 'beroepszeikers' wordt aangezwengeld (Is dat trouwens zo? Ik ken de bedoelde personen niet persoonlijk) waarna er met graagte wordt overgegaan naar de orde van de dag, te weten de zoektocht naar meer haakbekken in Nederland, dood dan wel levend.
Om je de waarheid te zeggen, dit stelt me teleur. Immers, Nederland is een dichtbevolkt land met uiterst weinig vrije natuur en uiterst veel bewoond gebied. De kans dat zeldzame vogelsoorten, en daarmee grote hoeveelheden vogelaars, zich melden in woonwijken en particulier terrein is nu al groot, laat staan in de toekomst. Ik zou verwachten dat de liefhebbers van een tak van sport waarin het registreren van de zeldzame vogel het hoogste doel is, zeer begaan zouden zijn met deze kwestie. Ik zou denken dat zij daar enige problematiek in zouden herkennen. En ik zou verwachten dat zij daar iets aan zouden doen (want immers, waarom zou je dit overlaten aan anderen, als je er zelf de meeste ervaring mee hebt?).
Maar zie, de kwestie leeft niet kennelijk niet erg in Groningse spotterskringen. Men zegt: oef, wat een mooie vogel, zijn er nog andere? En ik denk in mijn onnozelheid: oef, heet dit niet een vernauwd blikveld? Men kijkt toch ook wel weer eens even op van de telescoop? Men kijkt toch ook wel eens om zich heen?

Groet,

Renze de Vries
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

Hoi Renze,

Ik snap jou idee wel een beetje, en op zich heb je daar natuurlijk wel punten bij zitten waar men misschien wat mee kan.

Maar ik denk dat dit probleem groter aangepakt moet worden wil het te sturen zijn, hoe vaak komt het nu voor in Groningen?
En dat je daar volgens mij moet aankloppen bij DBA.
Misschien is dat iets voor hun om daar een soort draaiboekje voor te hebben.

Je kunt van individuele vogelaars niet verwachten dat zij zo even alles zullen regelen, loas nog daargelaten wie zich waar eigenlijk verantwoordelijk voor voelt.
Wij hebben geprobeeerd om via de site en en andere sites en de vogellijn het verkeer naar de parkeerplaats te dirigeren, en ik moet zeggen ik ben er iedere dag even een paar keer wezen kijken dat de meesten zich hieraan gelukkig hielden.

De drukte ter plekke is natuurlijk weer een ander varhaal, probeer jij s'morgens maar eens 200 opgewonden mensen onder controle te houden als de vogel daadwerkelijk gezien wordt.
Er was echter iemand van ik meen de Sovon of DBA dat weet ik niet meer die s'morgens in ieder geval wel een tijdje de boel op afstand heeft gehouden, de eerste 200 mensen bleven toen ook allemaal op afstand staan en gingen zelfs op verzoek een stukje achteruit.
Wat er daarna gebeurd is weet ik niet, ik ben zelf in de morgen weggegaan.
Nog even voor de goede orde, voor de direct omwonenden wordt in ieder geval iets gedaan.

Maar goed wie voelt zich geroepen om daar de hele dag te posten, er lopen toch ook gewoon wandelpaden langs, waar iedereen langs mag.

Volgens mij mag je maar zo niet wat afzetten?
De politie was toch ook geinformeerd, die heb ik niet gezien.

Misschien ligt hier een schone taak voor je weggelegt om er werk van te maken.

groeten,

Henk
User avatar
Guest

Post by Guest »

Een reportage over de vogels is te lezen op www.karpis.com/bossenbroek

Groeten,

Hans Bossenbroek
User avatar
Pierre
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 33
Joined: 28 Dec 2005, 00:00

Post by Pierre »

Een nieuw grasmatje zou inderdaad wel netjes zijn. Of een hekje rond het terrein zetten met twee hangbuikzwijnen erin... Dat moet de wijkraad Beijum maar even aangeven.
User avatar
ArnoldHeikamp
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 22
Joined: 13 Oct 2003, 23:00
Location: Haren
Contact:

Post by ArnoldHeikamp »

Dag Renze en alle anderen,

De reden dat ik de link naar EuroBirdNet NL doorgaf is niet gelegen in de inhoud van de discussies, maar in het feit dat er discussies gaande waren. Die discussies miste ik in het Avifauna forum, en dat vond ik opvallend, zeker gezien de 'hardheid' van de betreffende soort.
De discussies op EBNNL behelzen meer dan alleen het gedrag van vogelaars t.o.v. de haakbekken en het buurtgrasveldje. Dat dit onderwerp de meeste tongen los maakt is begrijpelijk, gezien de gevoelige aard, maar daarentegen is het wel jammer dat andere onderwerpen (geslachtsbepaling: vrouwtje of eerste winter mannetje; haakbekken in gevangenschap; dat soort zaken) enigszins ondergesneeuwd raken.
Al met al is de discussie in dit forum dan toch nog opengebarsten, met een aardige verscheidenheid aan onderwerpen, en dat doet me genoegen.

Intussen zijn de haakbekken zelf al twee dagen niet meer waargenomen...
Ze zullen toch niet gestolen zijn?

Groeten,
Arnold Heikamp
User avatar
chatman
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 59
Joined: 22 Oct 2002, 23:00
Location: Vries
Contact:

Post by chatman »

Hoi Renze en anderen,
Ik ben het helemaal eens met het bovenstaande eens van Ronald. Vandaar mijn commentaar in de thread. Dat dreigde weer de verkeerde kant op te gaan, vandaar dat ik inhoudelijk niet op Renze zijn bericht ben in gegaan. Ik vind het nogal onzinnig om een ordedienst in te stellen of linten te spannen. Omdat de haakbekken op verschillende plekken zaten, had het geen zin om linten te spannen. In sommige situaties kan dit wel en wordt dit ook gedaan. Voor zover ik weet zijn er maar een paar mensen die de haakbekken hebben geaaid. Hier ben ik uiteraard geen voorstander van en ik hou me altijd netjes aan de regels. Ook ben ik geen vogelaar die koste wat het kost, alle bijzondere vogels moet zien. Maar als er wat leuks te beleven valt in Groningen, dan blijf ik uiteraard niet thuis zitten.

Het lijkt me verstandiger die mensen aan te spreken op hun gedrag. Vaak zijn het dezelfde mensen die dit soort streken uithalen. De haakbekken hebben er in ieder geval geen last van gehad, dus wat is het probleem?

Waar ik nieuwsgierig naar ben is of er meer haakbekken naar Nederland komen. Niet om ze te aaien, maar meer vanuit wetenschappelijk oogpunt.

Wel levend uiteraard, voor dode beesten ga ik wel naar een museum. :wink:

Groetjes, Jos
User avatar
ArnoldHeikamp
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 22
Joined: 13 Oct 2003, 23:00
Location: Haren
Contact:

Post by ArnoldHeikamp »

Eerst 'Herman', nu 'Ronald'...
Nog meer suggesties?

Groeten,
Arnold Heikamp
User avatar
chatman
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 59
Joined: 22 Oct 2002, 23:00
Location: Vries
Contact:

Post by chatman »

ArnoldHeikamp wrote:Eerst 'Herman', nu 'Ronald'...
Nog meer suggesties?

Groeten,
Arnold Heikamp
Sorry Klaas! :D
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

bericht overgenomen van EBNNL:

Op een lezing (24-11) in Alkmaar had Kees Roobeek een foto mee van een 1e winter mannetje Haakbek, maandag 15 of dinsdag 16-11 gefotografeerd door Cora Seijbel, in haar voortuin aan de Zandkreek 4, een zijstraatje bij het NO-deel van de Wielingenweg. De vogel at van Vuurdoorns, niet van de Cotoneasters.

In atlasblok 192324 rechtsboven. De vogel was hier '10 dagen geleden' waargenomen, wrs de 15 of 16 november. Ik weet niet of er nog meteen gezocht is, maar wel is deze wijk een vaste stek voor Pestvogels, dus bessen te over.

Jan van der Laan
User avatar
ijzendoorn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1
Joined: 25 Nov 2004, 00:00

grasveldje

Post by ijzendoorn »

Dat gras groeit in het voorjaar in een mum van tijd weer aan. Gras behoort ecologisch gezien tot de tredvegetatie en is de meest succesvolle plantengroep die er bestaat. Ik heb daar veel vertrouwen in. Er is dus geen sprake van schade, maar slechts tijdelijke niet zichtbare aanwezigheid.

Schade aan parken wordt veroorzaakt door hondenpoep dat stelselmatig dag in dag uit in onze parken wordt gedeponeerd, hetgeen de biodiversiteit in onze parken zeer nadelig beinvloed.
En dan is er nog een omvangrijke onnatuurlijke populatie katten die worden beschermd en bijgevoerd en alleen al in ons land jaarlijks nodeloos miljoenen kleine zoogdieren, vlinders en andere insecten en vogels doden.
Dus lul op met dat gezeik over het gras.

Edward van IJzendoorn
User avatar
Guest

Post by Guest »

Om het dan nog maar niet te hebben over de onnatuurlijk grote groep mensen... Ecologisch gezien toch ook niet goed?
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

hier een linkje naar de foto!

http://www.kleine-alk.nl/Archief/tnfoto.php?WnmNr=12006

enkelen reageren al dat het een vreemde foto is?

Henk
User avatar
Pierre
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 33
Joined: 28 Dec 2005, 00:00

Post by Pierre »

Zeg van IJzerendoorn,

ga jij lekker even in Beijum uitleggen dat het "slechts om een tijdelijke niet-zichtbaarheid" gaat?

die Haakbekfoto is inderdaad wat raar, maar ik zie niet direct manipulatiesporen (als het daar om gaat...).
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 51 guests