Halsbandparkieten ?!

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Peter Hunt

Halsbandparkieten ?!

Post by Peter Hunt »

Hallo,

Enige tijd geleden zag ik alhier in Zoetermeer een aantal op dwergpapegaaien gelijkende vogelbeesten in een boom zitten. Dit bleken dus halsbandparkieten te zijn. Gisteren deed ik in Voorburg een wel heel bijzondere waarneming. Een groep van naar schatting tussen de 100 en 200 halsbandparkieten verspreid over 2 bomen! Druk kwetterend en heen-en-weer vliegend tussen die 2 bomen en dat allemaal om 22:00 uur 's avonds.

Erg apart, ik heb er wat foto's van gemaakt waardoor je (ondanks de duisternis en de vervelende oranje straatverlichting) toch een indruk kunt krijgen van deze enorme groep :

http://www.xs4all.nl/~atron/vogeltjes

Groeten, Peter Hunt.
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

Hallo Peter,

zeker aparte waarneming, nu zitten er hiet in groningen op af en toe een melding van een enkle exemplaar geen halsbandparkieten voor zover ik weet.

Maar op landelijk niveau is dit het jaar van de Halsbandparkiet volgens de Sovon.

Kijk maar eens op hun site:

http://www.sovon.nl

rechtsboven staat een link naar dit item.

groeten,

Henk de Lange
User avatar
Wouter
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 67
Joined: 13 Jan 2003, 00:00

Post by Wouter »

Hallo Peter,

Die Halsbandparkieten zullen daar wel overnachten, misschien zelfs wel broeden. Dat doen ze nl. in kolonieverband. Overdag verspreiden ze zich in groepjes om te fourageren. Daarbij leggen ze behoorlijke afstanden af.

In 2002 kampeerde ik bij Windsor in de buurt en daar kwamen 's ochtends vroeg groepjes Halsbandparkieten in oostelijke richting en 's avonds in westelijke richting overvliegen. Van een engelse vogelvriend hoorde ik dat die bij een kolonie van duizenden hoorden die zich in een park in Zuid-Londen hadden gevestigd.

Wouter
User avatar
Pierre
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 33
Joined: 28 Dec 2005, 00:00

Post by Pierre »

Gezien deze imponerende aantallen mogen we de halsbandparkiet dus wel als nederlandse soort op de lijst zetten?
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Je mag op je lijst zetten wat je wil, maar wees voorzichtig, een klein percentage van die parkieten is nl Grote Alexander- en niet Halsband-, dus eerst positief intentificeren, tenzij je natuurlijk een lijst bijhoudt van niet-positief geïdentificeerde soorten, daar kan ie dan weer wel op (en ook dat mag je bijhouden).

Jan Allex
User avatar
Pierre
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 33
Joined: 28 Dec 2005, 00:00

Post by Pierre »

Da's duidelijk Jan Allex. En hoe zit dat eigenlijk met de Nijlgans?
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Een Nijlgans is een Nijlgans - deze is nummer een op de lijst van soorten die het vaakst worden gedetermineerd als andere soort.

Het komt erop neer dat er altijd wel een lijst is waar een vogel op kan, geen ondergeschoven eh, pullen dus.

Jan Allex
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests