Zeearend 12 oktober !

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
ndevries
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 9
Joined: 12 Oct 2002, 23:00
Contact:

Zeearend 12 oktober !

Post by ndevries »

Wie heeft op 12 oktober de juveniele zeearend nog meer gezien in Groningen. Ik ben erg benieuwd.
<BR>De zeearend in Jipsingboertange werd om 09.15 overvliegend richting zuidwest waargenomen. Wie heeft hem daarna nog gezien??
<BR>Ben benieuwd
<BR>
<BR>Nico de Vries
User avatar
Guest

Zeearend 12 oktober !

Post by Guest »

Vanuit ons huis in <b>noordlaren</b> zag ik een enorme roofvogel vrij laag aan komen vliegen tussen Vogelzangsteeg (vlak bij Appelbergen) en Noordlaren tussen Lage weg en Zuidlaarderweg, achtervolgd door wel 20 roeken!
<BR>
<BR>Wij hebben uitzicht over deze weilanden en hij kwam letterlijk op ons af, vloog heel laag over ons heen richting Zuidlaren.
<BR>Het moet ongeveer 12.30 zijn geweest. Inderdaad was ook dit een jong dier ;erg donker getekend maar wat een formaat!! Het verbaasde me dat hij zo laag vloog (nog geen 10m).
<BR>Toen ik naar buiten liep vloog hij nog steeds heel laag bijna over ons hoofd! Wat een dier!!!!!!!!Hij vloog tegen een harde zo_wind in en ik heb hem s´middags tevergeefs gezocht in het zuidlaardermeergebied.
<BR>
<BR>
<BR>Een keer eerder zag ik een Zeearend in het Zuidlaardermeergebied . (vlakbij de plek waar nu de nieuwe uitkijktoren staat)Dat was een jaar of vijf geleden.Ik betapte hem bij de maaltijd .Hij had twee nijlganzen geslagen en was bezig er een te plukken.!Later bleek dat het om een ontsnapt dier ging uit Duitsland.Er was een oproep geweest op de radio en men werd bij waarneming verzocht om te bellen ,wat ik toen ook heb gedaan.
<BR>.´"Der adler war schon mal auf urlaub gewesen nach Polen"werd mij door de
<BR>eigenaresse verzekerd .Een ondernemend beestje .Ik heb er daarna nooit meer wat van gehoord.
<BR>Natuurlijk hoop je op een herhaling van zo een bijzondere ontmoeting en dat
<BR>is op 12 oktober gebeurd.
<BR>
<BR>Hartelijke groeten
<BR>Poul van der Tuin.
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Zeearend in de broedtijd

Post by meeuwiss »

Zeearenden beginnen al vroeg met de nestbouw: in december en januari. Bij het Zeearendsnest in de Alde Feanen is een webcam geplaatst en actief. Wat zien we nu? Een Havik! De man Zeearend is elders aan het bouwen aan een ander Haviksnest. De Zeearendvrouw maakt uiteindelijk haar keuze voor het nest. Hangt de webcam er nu voor joker?
Blij dat het Groninger Landschap ook camera's ophangt maar dit zijn bewakingscamera's, er komen ook weer verbodsborden langs de wegen. Prima actie!
Guido
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Zeearend 12 oktober !

Post by jhvenema »

Om even bij jouw vraag te blijven Nico: je hebt het over 'de' juveniele zeearend.
Nou vliegen er anno 2018 heel wat zeearenden rond in Nederland inmiddels, met 8 succesvolle broedparen in 2017 die in totaal goed waren voor 12 uitgevlogen jongen. Ook bij onze oosterburen zit de groei er goed in. Direct over de grens bij Emden aan de Dollard zit ook een paartje.

Hier alle Groningse zeearend waarnemingen op 12 oktober 2017 op waarneming.nl:
https://waarneming.nl/soort/view/353?wa ... obal_tag=0
Ik zie de juv. zeearend waarneming in Jipsingboertange hier overigens niet tussen staan.

Hier alle juveniele zeearenden waargenomen in heel oktober 2017 in Groningen (Drenthe geen waarnemingen juv. zeearenden deze periode):
https://waarneming.nl/soort/view/353?wa ... obal_tag=0

Of het hier in alle gevallen om dezelfde door 'jouw' waargenomen juveniele zeearend gaat is maar zeer de vraag.
groet Jan Henk
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 60 guests