Griel in December ???

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Griel in December ???

Post by arenaria »

Ik lees over de waarneming van een Griel. Ik zou denken dat die midden-december alle in Afrika zitten. Ook de opmerking over de sluiphouding snap ik niet helemaal. Kan de waarnemer iets meer vertellen?<br />
<BR><br />
<BR>Mvg,<br />
<BR><br />
<BR>Jan Allex
User avatar
hboerma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 26 Jan 2003, 00:00
Location: Eelde

Griel in December ???

Post by hboerma »

Vrees dat ik iets te voorbarig ben geweest! Na nog wat verdere onderzoekingen is een Griel inderdaad niet echt de meest uitgelezen optie.
<BR>Ik was wat onzeker omdat de vogel die ik waarnam ook die felle ogen had en die duidelijke oogstrepen. Ten aanzien van dat sluipen: als een Griel zich wat bedreigd voelt gaat hij blijkbaar met hoog opgetrokken schouders en de nek horizontaal wegsluipen. Dit was ook wat ik waarnam. Qua grootte van de vogel (Griel ± 40 cm) klopt mijn erhaal ook al niet meer. Dus sorry voor mijn wat voorbarige conclusie en bedankt voor de aanzet tot rectificatie.
<BR>Blijft alleen nog voor mij de vraag: wat was het dan wel?
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Griel in December ???

Post by arenaria »

Zou het een Nijlgans geweest kunnen zijn? Nogal wat waarnemingen van vreemde vogels (laatst nog een Kraagtrap) blijken betrekking te hebben op Nijlgans.
<BR>Maar maak es een zo duidelijk mogelijke beschrijving en zet die hieronder als antwoord.
<BR>
<BR>Jan Allex
User avatar
hboerma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 26 Jan 2003, 00:00
Location: Eelde

Griel in December ???

Post by hboerma »

In het dorp waar ik woon word ik dagelijks geconfronteerd met nijlganzen en dat was dit zeker niet. Ik denk dat het meer in de hoenderachtigen gezocht moet worden.
<BR>Qua beschrijving, tja zeker de kop zag eruit als die van een Griel met misschien een wat kortere snavel, heb het beestje niet echt goed kunnen waarnemen, rugdek was erg gemeleerd als bij bv een patrijs of een kwartel, maar dan nog meer gespikkeld. Kleur was wat onbestendig bruin-oranje-geelachtig. Het beestje liep veelal in sluiphouding ( wat wil je als je door mij achternagezeten wordt, dwars door de tuin van de buren) dus poten heb ik niet goed kunnen zien. De startvlucht voordat de vogel uit het oog verdween had wat van die van een kievit.
User avatar
reneoosterhuis
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 101
Joined: 25 Nov 2002, 00:00

Griel in December ???

Post by reneoosterhuis »

Het gedrag lijkt erg op dat van een houtsnip. Deze soort vliegt niet direct op maar gaat er lopen vandoor. Pas als het niet anders kan dan vliegt hij/zij op. De sluiphouding past ook goed in het beeld. De grootte van een houtsnip komt overeen met dat van een patrijs. Tijdens de vlucht vallen de korte vleugels op.
<BR>Ik zelf de laatste weken meerdere houtsnippen waargenomen in tuinen en plantsoenen midden in de stad.
<BR>
<BR>mvg. Rene Oosterhuis
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Griel in December ???

Post by arenaria »

De beschrijving van de snavel lijkt helemaal niet op die van een Houtsnip. Ik ben bang dat we het nooit zullen weten. PS Deze waarneming heeft lauwersmeer.com ook gehaald!
<BR>
<BR>Jan Allex
User avatar
DusanB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 18 Nov 2002, 00:00
Location: Quito, Ecuador
Contact:

Griel in December ???

Post by DusanB »

De gegeven beschrijving doet mij niet direct denken aan Houtsnip. Felle ogen en een korte snavel bijvoorbeeld.
<BR>Nog een aantal vragen voor de waarnemer:
<BR>
<BR>-heeft u een verrekijker gebruikt?
<BR>-de vogel was volgens u aan de verzwakte kant, hoe dichtbij bent u bij de vogel geweest?
<BR>-aan welke soort dacht u het eerst voordat een vogelgids geraadpleegd werd?
<BR>-hoe groot was de vogel volgens u?
<BR>-wat bedoeld u met felle ogen (kleur, duidelijke pupil)?
<BR>-stond de vogel hoog op de poten?
<BR>-heeft u een zwart-wit patroon in de vleugels waargenomen bij het wegvliegen van de vogel?
<BR>-heeft de vogel geluid gemaakt bij het opvliegen?
<BR>-waar heeft u de vogel gezien, straat?
<BR>Alvast bedankt.
<BR>
<BR>Met vriendelijke groeten,
<BR>
<BR>Dusan Brinkhuizen
<BR>
User avatar
hboerma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 26 Jan 2003, 00:00
Location: Eelde

Griel in December ???

Post by hboerma »

Ik vond de vogel tegen een uur of 4 , kleun beetje donker weer, schemerig in de achtertuin van mijn moeder in Haren aan de Oosterweg. De tuin grenst door middel van een droog slootje/greppeltje aan een stukje grasland met daarachter een flat van 3-hoog. De vogel bevond zich in het greppeltje.
<BR>Over de poten kan ik weining zeggen aangezien ik het beest uitsluitend in sluipende houding heb gezien. Bij het opvliegen heb ik geen zwart-wit contouren gezien. De snavel was zeker weten niet van die van een houtsnip.
<BR>Voor wat betreft de ogen en de oogstrepen trek ik de vergelijking met de afbeelding van de Griel zoals in de Peterson-gids staat. Vandaar ook mijn eerste reactie van heeeee een Griel. Ik dacht eerst aan een patrijs-achtige of inderdaad een snip maar door de ogen en de oogstrepen vielen die af. Ik heb de verrekijker kunnen gebruiken, was op een afstand van ± 8 meter verwijderd en heb het beest toch te weinig kunnen zien om echt een 100 % waarneming te kunnen doen, vanwege het feit dat het al wat donkerde buiten en vanwege het feit dat ik het beest dwars door de bosjes laag over de grond achtervolgt heb. Een mooie achtervolging onder de struiken door maar helaas met een toch wat onbevredigde waarneming. De kenner mag een verlossende uitspraak doen.
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Griel in December ???

Post by marnixjonker »

Hoi,
<BR>
<BR>Zou het misschien een jonge fazant geweest kunnen zijn?
<BR>Met name jonge fazanten kunnen soms nog erg klein lijken, en mocht de vogel om één of andere reden bijvoorbeeld z´n staart verloren zijn, dan kan je daar heel gek tegenaan kijken?!!
<BR>
<BR>En over dat oog - had ie echt een gele iris, of was het misschien een donker oog met een gele/lichte rand er omheen?
<BR>
<BR>Marnix
User avatar
hboerma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 26 Jan 2003, 00:00
Location: Eelde

Griel in December ???

Post by hboerma »

Iris was zwart. Had heel veel van een snip, alleen de maten en het gedrag vond ik erg opvallend. Ik denk echter dat we het in de snippen dan wel de griel moeten zoeken.
<BR>Vogel stond overigens vrij hoog op de poten.
<BR>Herman.
<BR>
User avatar
leonbewe
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 86
Joined: 07 Nov 2005, 00:00
Contact:

Griel in December ???

Post by leonbewe »

Hallo,
<BR>
<BR>Nogmaals wil ik me in de discussie mengen.
<BR>De waarnemer spreekt zichzelf tegen in zijn beschrijvingen.
<BR>
<BR>Ogen: eerst fel als van griel dan weer met zwarte iris.
<BR>Poten: eerst niet goed gezien (sluiphouding) dan weer vogel hoog op de poten.
<BR>Afgaande op beschrijving (al is die dubieus) Houtsnip niet want heeft geen zwart-wit tekening bij opvliegen?
<BR>
<BR>Succes met verdere determinatie.
<BR>
<BR>leon
User avatar
leonbewe
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 86
Joined: 07 Nov 2005, 00:00
Contact:

Griel in December ???

Post by leonbewe »

sorry, zwart-wit patroon niet gezien, klopt dus eventueel wel voor Houtsnip
<BR>leon
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Amazon [Bot] and 51 guests