Is dit een Grote Kruisbek?

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

In een Grauwe Gors van enkele jaren geleden stond een stuk van ons lid Prof. In. W.A.D. Hanebeijter, voorzitter van het CCCCCCD (meen ik) waarin al duidelijk werd gesteld dat: hoe verder weg een vogel vliegt en hoe slechter hij wordt waargenonen, hoe groter de kans is dat het een zeldzaamheid betreft. Ik geloof daar wel in. Ik denk dat Kruisbekken die slecht worden gezien of alleen worden gehoord bijna allemaal de superzeldzame Grote Kruisbekken zijn.


Jan Allex
User avatar
mbot
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 113
Joined: 13 Dec 2002, 00:00
Location: Zuidhorn
Contact:

Post by mbot »

Inderdaad, niet te snel conclusies trekken, en dat geldt niet alleen zaken aangaande kruisbekken....
Nog even mijn punt verduidelijkt: er zullen ook wel Grote kruisbekken rondvliegen (zowel hier als op Falsterbo), dat ontken ik niet, er moet alleen grote zorgvuldigheid worden betracht met deze soort (ook door de tellers op Falsterbo, die overigens op alle andere fronten ongelofelijk bekwaam en scherp zijn). Je kunt niet met zekerheid stellen dat een roepende Kruisbek een Grote is, maar volgens mij wel vrij zeker dat het GEEN grote is; wat ik op Falsterbo heb gezien/gehoord waren zeker geen Grote kruisbekken, terwijl ze wel zo de boeken in gaan. En wat betreft Nederland: het zal heel lastig worden om hier nog een Grote aanvaard te krijgen, er zal een foto met geluidsopname moeten worden gepresenteerd, en wie krijgt dat voor elkaar??
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

Hallo Ton,

Ik vind dat je steeds vreemder gaat draaien in je redenaties Je schrijft:

“Ik keer geen zaken om. Ik zie alleen aan twee kanten onzorgvuldigheid: de Zweedse vogelaars die alleen maar grote kruisbekken schijnen te zien aan de ene kant en Leon/ Martijn die alleen maar gewone kruisbekken zien aan de andere kant. Ik zie op grond van de gebruikte argumenten eerlijk gezegd niemand die aanspraak kan maken op de absolute waarheid. Trek niet te snel conclusies, meer probeer ik niet te zeggen”

Je plaats hier de onzorgvuldige waarnemingen van de Zweden tegenover de onzorgvuldige redenering van Martijn. Dat is natuurlijk een trucje dat niet opgaat. Het gaat om de determinatie van kruisbekken, het is geen woordspelletje. Dus nogmaals:
NIEMAND ZIET Grote Kruisbekken. De Zweden zeggen ze te HOREN. Martijn en Leon ZIEN en HOREN ‘Gewone’ Kruisbekken en voor een deel gaat dat om dezelfde vogels als die de Zweden horen. Als je twijfelt aan de waarnemingen van Leon en Martijn dan zeg je dus: jullie beweren dat je het verschil niet kan horen. Ik beweer dat jullie het verschil niet eens kunnen zien!
Vorig jaar heeft deze discussie ook al in Denemarken plaatsgevonden. Waarom? Omdat van al die Grote Kruisbekken geen een aankwam in Denemarken.
Je kunt niet altijd bij de determinatie van vogels aanspraak maken op de absolute waarheid. Je kunt wel je gezonde verstand gebruiken en een keer zeggen: Dit klopt niet!

Aart
User avatar
TonBot
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 13
Joined: 09 Nov 2005, 00:00

Post by TonBot »

Hoi Aart en Martijn,

Volgens mij ontaart deze discussie een beetje. Ik ben begonnen met het vermelden dat ik op Schiermonnikoog groepjes kruisbekken zag en hoorde waar ik mijn twijfels bij had of het gewone kruisbekken waren of grote. En dat ik in dat kader vond dat er wel erg makkelijk werd gezegd dat de Zweedse vogelaars op Falsterbo het bij het verkeerde eind hebben. Niet met de bedoeling een hele discussie op gang te brengen.

Ik twijfel er geen moment aan dat Leon kruisbekken aan de grond met 100 procent zekerheid kan determineren. Maar wat ik zeg en staande houd: Als je 10 vogels aan de grond als kruisbekken determineert wil dat niet zeggen dat de 990 die overvliegen 'dus' ook gewone kruisbekken zijn. Op zo een stelling zal je niet gauw promoveren.

Verder blijf ik het vreemd vinden dat heel kundige Zweedse vogelaars maar een beetje aanklooien waar het de determinatie van kruisbekken betreft. Moest verboden worden.

Echt eens zullen we het wel niet worden. Discussie gesloten?

Groeten Ton

P.s. Martijn, ik ben nog wel nieuwsgierig naar het artikel over de geluiden. Kan je het mij sturen/ mailen. Bedankt!
User avatar
mbot
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 113
Joined: 13 Dec 2002, 00:00
Location: Zuidhorn
Contact:

Post by mbot »

Dag ome Ton,

Er zijn meerdere artikelen verschenen aangaande deze materie, maar wat wellicht het interessantst is, is de kruisbekken-CD die enkele jaren geleden verscheen als speciale Dutch Birding-uitgave. Hierop vind je tientallen verschillende kruisbekroepjes van verschillende typen, maar ook ter vergelijking Grote kruisbekken, Witbandkruisbekken en volgens mij ook zelfs Schotse kruisbekken. Erg leuk studiemateriaal. Hij is nog gewoon tebestellen bij DB, maar familie mag 'm toch vast wel even onderling uitwisselen??? (of breng ik nu een nieuwe discussie aangaande copyright op gang...)

Martijn
User avatar
leonbewe
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 86
Joined: 07 Nov 2005, 00:00
Contact:

Post by leonbewe »

Al die Grote kruisbekken die over Falsterbo vliegen en niet in Denemarken aankomen gaan gewoon ergens anders heen.
User avatar
mbot
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 113
Joined: 13 Dec 2002, 00:00
Location: Zuidhorn
Contact:

Post by mbot »

Ja, waarschijnlijk brengen Grote kruisbekken de winter door op zee, in groepjes alken en zeekoeten (liefst tussen Denemarken en Zweden). Tja, daar hebben we nooit naar die beesten gezocht...
User avatar
TonBot
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 13
Joined: 09 Nov 2005, 00:00

Post by TonBot »

Hoi Martijn,

Die cd ken ik. Maar ik blijf het lastig vinden roepjes van een cd te vergelijken met en te vertalen naar de roepjes die ik in de vrije natuur hoor, zeker als ze heel veel op elkaar lijken. Ik ben als vogelaar gewoon een notoire twijfelkont, daar komt het op neer. Als er geen foto's waren gemaakt had ik die kortbekzeekoet op Schier nooit voor zeker durven aannemen, hoe goed we hem die korte tijd ook hebben gezien. Wat dat betreft ben ik ook poepjaloers op die jongens van trektelpost "De hop" die op 31 oktober gewoon 62 kleine barmsijsjes en 29 grote barmsijsjes zien overkomen. Als ik daar had gestaan had ik weer handenvol specbarmsijsjes kunnen noteren. Hopeloos gewoon, zoals ik telkens weer het onzekere voor het zekere neem.

Groeten, Ton
User avatar
mbot
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 113
Joined: 13 Dec 2002, 00:00
Location: Zuidhorn
Contact:

Post by mbot »

Jij was dus een van de gelukkigen tijdens die superdag op Schier. Kijk, daar ben ik nou weer poepjaloers op. En zo'n voorzichtige (zorgvuldige) houding is alleen maar gezond, zouden meer mensen moeten doen...
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

Post by bakker »

De grote kruisbek is niet eens zo'n trekker. Het is bijna een standvogel te noemen. Een enkele keer zijn er invasies, maar zeker niet zoals bij kruisbek. De kruisbek is zeer afhangkelijk van sparrekegels integenstelling tot grote kruisbek die zich voornamelijk voedt met dennekegels. deze zijn het gehele jaar door als voedsel voorhanden en niet zoals bij sparrekegels die bij bepaalde weersomstandigheden massaal hun zaden laten vallen. En mocht er trek zijn dan gaat dit meestal oostelijke richting.

Groet Martijn Bakker
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 95 guests