Grote Kruisbekken

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Grote Kruisbekken

Post by arenaria »

Hi,
<BR>
<BR>Zijn er dit jaar (al) Grote Kruisbekken waargenomen in Groningen?
<BR>
<BR>Jan Allex
User avatar
eelkeschoppers
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 16
Joined: 10 Apr 2002, 23:00
Location: Zuidlaren
Contact:

Grote Kruisbekken

Post by eelkeschoppers »

Hallo Alex,
<BR>
<BR>Ja al meerdere, vooral bij de bossen bij Sellingen.
<BR>
<BR>Groeten Eelke
User avatar
DusanB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 18 Nov 2002, 00:00
Location: Quito, Ecuador
Contact:

Grote Kruisbekken

Post by DusanB »

Hoi Jan Allex,
<BR>
<BR>Volgens de waarnemingen op deze site zijn er al heel wat Grote Kruisbekken gezien/gehoord dit jaar. Als je klikt op -Kruisbek- op het lijstje van winter vogels krijg je een overzicht van de waarnemingen.
<BR>
<BR>Of het echt om Grote Kruisbekken gaat durf ik niet te zeggen. Ik heb vele Kruisbekken afgekeken dit jaar (Hortus, Selwerderhof, Sellingen). Ik ben nog geen Grote Kruisbek tegengekomen.
<BR>
<BR>Op de site van Dutch Birding onder forums staat een interessant stuk van Magnus Rob. Het onderwerp van het stuk is: Grote Kruisbekken invasie of niet.
<BR>
<BR>Groeten Dusan
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Grote Kruisbekken

Post by marnixjonker »

Jan Alex, Eelke en anderen,
<BR>
<BR>Er zijn inderdaad al wel veel meldingen geweest van Grote Kruisbekken in Nederland. De vraag is echter of dit inderdaad ook wel Grote zijn. Ik zelf heb in Sellingen een aantal vogels gehoord met een op Grote lijkende roep. Destijds had ik er Kruisbek type E van gemaakt. Enige tijd geleden heeft Magnus Robb (de Kruisbekken expert van Nederland) geluidsopnamen gemaakt van zo´n "Grote Kruisbek". Deze geluiden lijken een geheel nieuw type te zijn (wordt nu type X genoemd), maar zou ook een variant kunnen zijn van type A, welke wellicht uit een nog Oosterlijker gebied komt (Rusland?). Deze "type X" geluiden kunnen overigens beluisterd worden op de DBA site <A HREF="http://www.dutchbirding.nl" TARGET="_blank">http://www.dutchbirding.nl</A>. Magnus geeft een uitvoerige toelichting op het forum op de DB site (zie daar voor meer info).
<BR>
<BR>De door mij destijds voor type E uitgescholden vogels zijn vermoedelijk ook van dit type X.
<BR>Terugkomend op je vraag of er ook Grote Kruisbekken zijn waargenomen in Groningen. Ondanks de vele claims, eigenlijk uit heel Nederland, is er nog geen enkel geval bewezen met een foto danwel een geluidsopname....Ook in Duitsland zijn nauwelijke meldingen en in Denemarken zijn niet heel veel meer meldingen als in andere jaren.
<BR>Let wel: Ik zeg niet dat er geen vogels zijn waargenomen in Nederland, het zou best kunnen. Wel zeg ik dat er zogenaamde "wannabees" rondvliegen die er errug veel op lijken......maar het niet zijn! Heel goed oppassen dus en mocht iemand een Grote Kruisbek tegenkomen, dan graag documenteren met een foto of een geluidsopname!
<BR>
<BR>Voor meer info over Kruisbek geluiden typering zie DB 22 (no.2):61-107, en de bijbehorende CD.
<BR>
<BR>Marnix
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Grote Kruisbekken

Post by arenaria »

Dank voor de reacties. Meldingen van Grote Kruisbekken had ik uiteraard ook gelezen. Het is mij nu duidelijk dat deze niet in wijdere kring zijn aanvaard en zelfs dat het nog de vraag is of het wel een invasiejaar is.
<BR>
<BR>Jan Allex
User avatar
mbot
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 113
Joined: 13 Dec 2002, 00:00
Location: Zuidhorn
Contact:

Grote Kruisbekken

Post by mbot »

Dag!
<BR>
<BR>Over grote kruisbekken gesproken: ik was vandaag (24-12) in de bossen van Sellingen en Terborg en heb daar een tijdje een groep kruisbekken gevolgd. Duidelijk was dat er één of twee exemplaren bijzitten met een duidelijk andere roep dan de rest. Ik heb echter géén afwijkend exemplaar in de scope gehad. Mijn probleem (het probleem, betergezegd) bij deze beesten is dat ik het mezelf niet toevertrouw een kruisbek een grote kruisbek te noemen zuiver op gehoor.
<BR>Deze week, echter, stond er op de waarnemingenlijst wel dat er weer twee grote kruisbekken gezien waren in het gebied. Mijn vraag aan de waarnemer: waren die ook daadwerkelijk (goed) gezien, of waren die ook alleen gehoord (gezien alle twijfels die er heersen). Andere vraag: omdat ik de laatste tijd nogal achter kruisbekken aanzit, zou ik erg graag in het bezit komen van (een kopie van) de "kruisbekken-cd" van DBA. Is er iemand die mij daaraan kan helpen?
<BR>Hopende op een "zekere" grote kruisbek groet ik,
<BR>Martijn Bot
User avatar
DusanB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 18 Nov 2002, 00:00
Location: Quito, Ecuador
Contact:

Grote Kruisbekken

Post by DusanB »

Beste Martijn,
<BR>
<BR>Voorzover het nog niet aangeboden is mag je best mijn Kruisbekken-cd even lenen.
<BR>
<BR>Groeten Dusan Brinkhuizen<BR><BR>[ Dit bericht is gewijzigt door: DusanB op 27-12-2002 00:24 ]
User avatar
Guest

Grote Kruisbekken

Post by Guest »

De cd + het nummer van DB wat erbij hoort is ook legaal te bestellen via www.dutchbirding.nl . . .
<BR>
<BR>ga je toch branden: oppassen voor Boer van den Berg, van z´n appels moet je namelijk afblijven!
User avatar
mbot
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 113
Joined: 13 Dec 2002, 00:00
Location: Zuidhorn
Contact:

Grote Kruisbekken

Post by mbot »

Dag Dusan,
<BR>Ik wil graag van je aanbod gebruik maken, maar als de cd ook legaal en voor niet-DB-leden te krijgen is doe ik dat wel. ´T is voor de goede zaak, moet je maar denken. Ik probeer het even, lukt het niet dan laat ik het weten. Ben vandaag wederom tot wanhoop gedreven door die beesten, dus wat audiohulp is zeker nodig om tot grootse prestaties op (grote)kruisbekgebied te komen.
<BR>Groet,
<BR>Martijn
User avatar
Guest

Grote Kruisbekken

Post by Guest »

<a href="http://www.dutchbirding.nl/journal/2000-2.html" target="_blank">http://www.dutchbirding.nl/journal/2000-2.html</a>
<BR>
<BR>Dit is de link Martijn, lees ook even het bericht van Magnus op dba-forums.
User avatar
hansl
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 62
Joined: 24 May 2006, 23:00

Grote Kruisbekken

Post by hansl »

Grote Kruisbekken,
<BR>
<BR>De soort staat met ingang van 1 januari weer op de beoordeellijst van de CDNA, aangezien er na 1992 maar een echt geval is geweest in de Kennemerduinen. Deze vogel is ook gefotografeerd en staat buiten elke discussie. Ik ben momenteel in discussie met diverse mensen over enkele vogels die door veel mensen werden gezien in december 1994 op de Loenermark op de Veluwe, en hier zijn de meningen erg over verdeeld.
<BR>Ik denk dat een grote kruisbek zo geclaimd is en dat gebeurd getuige de SOVON nieuwsbrief die net uit is dan ook massaal. Om duidelijkheid te schaffen is het intressant om met terugwerkende kracht de soort te herbeoordelen en dan zien hoeveel vogels er daadwerkelijk onder aan de lijn overblijven.
<BR>De variatie zowel binnen het verenkleed als in roep tussen Grote Kruisbek en gewone Kruisbek kunnen met elkaar enorme raakvlakken vertonen, dus een eigenlijk deternimatie kan alleen plaatsvinden met goede documentatie zoals foto´s, video opnamen en geluidsopnamen.
<BR>
<BR>Met vriendelijke groet, Justin Jansen
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 45 guests