Siberische Braamsluiper

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

User avatar
Rudy
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 42
Joined: 02 Jan 2005, 00:00
Contact:

Post by Rudy »

Juist van Siberische vormen van (zang)vogels (incl deze braamsluiper) is relatief weinig bekend omdat in die contreien weinig wordt gevogeld/onderzocht. Dan komen dat soort gegevens vaak via dwaal-/wintergasten in andere, beter bekeken landen. Daarom is bijv. de (onder)soort-verdeling van rietganzen nog niet helemaal duidelijk. Het barmsijzen- en Afrikaanse vinkencomplex is ook nog niet 100% uitgewerkt trouwens.
Beter onderzoek naar bijv. deze Braamsluiper zou eventueel tot afsplitsing kunnen leiden, maar alleen theoretisch. Het lijkt erop dat de verschillende ondersoorten geleidelijk in elkaar opgaan maar of dit werkelijk klopt kan mede bepaald worden door de uitkomsten van de vangst van dit vogeltje.

Rudy[/quote]
User avatar
leonbewe
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 86
Joined: 07 Nov 2005, 00:00
Contact:

Post by leonbewe »

aha
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Uiteraard heeft Leon volkomen gelijk met zijn voorzichtige suggestie dat dit soort vangpraktijken wordt ingegeven door de mogelijkheid dat de ondersoort later tot soort wordt gepromoveerd en dat er dus in de toekomst een armchair tick zou kunnen worden geplaatst.

En de theorie van de versmeltende ondersoorten lijkt me onhoudbaar. Als dat zo was waren er nooit ondersoorten ontstaan, terwijl dit aantoonbaar een proces is dat overal om ons heen plaatsvindt.

Overigens, soort of geen soort, het is allemaal een kwestie van definitie, en definities zijn mensenwerk. Het is heel goed mogelijk om alle vogels als één soort te definiëren - is net zo legitiem als het hanteren van een systeem met 10.000 soorten (of 20.000, zoals op het hoogtepunt van de Victoriaanse soortenbeschrijfwoede).


Jan Allex
User avatar
Rudy
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 42
Joined: 02 Jan 2005, 00:00
Contact:

Post by Rudy »

En de theorie van de versmeltende ondersoorten lijkt me onhoudbaar. Als dat zo was waren er nooit ondersoorten ontstaan, terwijl dit aantoonbaar een proces is dat overal om ons heen plaatsvindt.
Hmmm, hoe zou je dan bv bij Kauwen soemmerringii (Russische) en spermologus (de 'onze') ten opzichte van de nominaat monedula zien? Lijkt me een fraai staaltje 'versmeltende' ondersoorten.

Met excuses voor deze filosofische wending/zijstap van de discussie.

Rudy
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Als ondersoorten zouden versmelten (in een natuurlijke situatie), dan zouden ze nooit zijn ontstaan. We hebben het hier over een continu proces dat nooit een status quo zal kunnen bereiken. (Lees bv The Beak of the Finch, auteur ontschiet met even.) Allemaal puur Darwin.

Nu ik erover nadenk, kan het natuurlijk wel zo zijn dat door invloed van de mens een situatie zodanig verandert (denk aan het verdwijnen van de Amerikaanse prairies) dat daardoor ondersoorten elkaar op een andere manier gaan tegenkomen en versmelten, maar dat is ook slechts een stadium in een proces dat verder zal gaan: maw, er zullen dan net zo hard weer nieuwe ondersoorten ontstaan.


Jan Allex
User avatar
leonbewe
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 86
Joined: 07 Nov 2005, 00:00
Contact:

Post by leonbewe »

Op een gegeven moment is er geen weg meer terug in de (onder)soort vorming. Als de barriere opgeheven wordt vermengen die soorten, als dat punt bereikt is, niet meer.
De invloed die de mens op het hele proces heeft is laten we zeggen vanaf 1600 een dikke 400 jaar en dat is volgens mij wel een erg korte tijd in het proces van (onder)soortvorming.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Hoi Leon,

De tijd die 'evolutie' nodig heeft is oneindig veel korter dan Darwin dacht. Ik stel echt voor de men zich zet aan het lezen van Jonathan Weiner THE BEAK OF THE FINCH, ook in het NL vertaald.

Jan Allex
User avatar
leonbewe
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 86
Joined: 07 Nov 2005, 00:00
Contact:

Post by leonbewe »

ik heb nog wat boeken om te verkopen, kunnen we ruilen
User avatar
Rudy
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 42
Joined: 02 Jan 2005, 00:00
Contact:

Post by Rudy »

Op een gegeven moment is er geen weg meer terug in de (onder)soort vorming. Als de barriere opgeheven wordt vermengen die soorten, als dat punt bereikt is, niet meer.

In Noordwest-Europa zijn waarschijnlijk de periode van ijstijden (ca 100.000 jaar terug) bepalend geweest voor de vorming van thans vaag gedefinieerde ondersoorten. Populaties van bv Kauwen, Zilvermeeuwen (argenteus/argentatus) en waarschijnlijk ook Staartmezen (caudatus) zijn vanwege de ijsmassa's tienduizenden jaren van elkaar gescheiden geweest. In die tijd hebben die populaties andere kenmerken ontwikkeld (bv de witte kop bij caudatus). Vanaf het einde van deze ijstijden (zo'n 10.000 jaar terug) zijn deze soorten weer langzaam in elkaar aan het overlopen omdat de populaties zich vermengen. Vandaar dat je vandaag de dag van bovengenoemde soorten zoveel tussenvormen hebt.

Rudy
User avatar
SanderBot
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 2
Joined: 17 Jan 2006, 00:00

Post by SanderBot »

al twee dagen niets gehoord van de braamsluiper, hij is toch niet dood? Had me toch leuk geleken als ie februari had gehaald. Hoop maar dat ie gewoon weer gemeld gaat worden.

Sander
User avatar
martijnhammers
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 7
Joined: 02 Nov 2005, 00:00

Post by martijnhammers »

Yo Sander,

Ik had hem net nog en hij is dus nog zeker niet dood! Wel zat minutenlang doodstil op dezelfde plek in een heg, maar daarna begon hij weer vrolijk als vanouds rond te vliegen en te roepen.

Ook nog 73 pestvogels aan de diamantlaan en de hybride geringde witoogeend kwam ik per ongeluk tegen langs de platinalaan.

Martijn
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests