3 Gierzaluwen op 23 februari?

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

3 Gierzaluwen op 23 februari?

Post by arenaria »

Ik lees dat er vandaag - 23 feb 2003 - 3 Gierzwaluwen zijn gemeld in Veendam. Dit is bijna twee maanden eerder dan normaal en lijkt bijna onmogelijk. De eerste Gierzwaluwen in Groningen komen bij mijn weten zo rond 20 april en in dit licht zou het aardig zijn als de waarnemer meer details zou kunnen geven. <br /> <br />
<BR>Jan Allex de Roos
User avatar
Tijmen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 6
Joined: 06 Dec 2002, 00:00
Contact:

3 Gierzaluwen op 23 februari?

Post by Tijmen »

Zondagmiddag rond 17.00 reed ik terug vanuit Zuidlaren en meende in Onnen ook een zwaluw te zien. Hij verdween onder de daklijst van een boerderij aan de doorgaande weg. Ik dacht ook dat het veel te vroeg was, en ik kreeg ook maar een korte blik. Maar als op dezelfde dag ook iemand anders meent gierzwaluwen te zien, dan zou het misschien toch mogelijk zijn??? Het lijkt me sterk, heb verder ook geen details.
<BR>
<BR>Tijmen Hordijk
User avatar
leonbewe
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 86
Joined: 07 Nov 2005, 00:00
Contact:

3 Gierzaluwen op 23 februari?

Post by leonbewe »

Beste waarnemers en andere vogelaars,
<BR>
<BR>Een vroege boerenzwaluw ala. Maar de gierzwaluwen horen in het rijtje met wel erg bijzondere en fantastische waarnemingen thuis. Het is de laatste dagen prachtig weer, maar als het straks weer wat gaat vriezen en regenen gaan die gierzwaluwen dan weer terug naar Afrika??
<BR>Inderdaad graag wat extra informatie.
<BR>Waren het echt geen dartelende kauwtjes of misschien stadsduiven?
<BR>
<BR>
<BR>Jammergenoeg heb ik ze niet gezien, want ik heb een niet-te-geloven-lijst!
<BR>
<BR>Leon
<BR>tot Vlagtwedde uut
User avatar
Guest

3 Gierzaluwen op 23 februari?

Post by Guest »

Ik heb vanavond nog even met De waarnemer gebeld, hoe zeker ze was van de gierzwaluwen.
<BR>Naar mijn idee heeft ze ze toch werkelijk waargenomen.
<BR>Ze heeft zelfs het vogelboek erbij gehad om te kijken wanneer de gierzwaluwen eigenlijk terug komen in Nederland.
<BR>Ze zegt zelf, dat het absoluut zeker is.
<BR>
<BR>Ko Veldkamp.
User avatar
hboerma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 26 Jan 2003, 00:00
Location: Eelde

3 Gierzaluwen op 23 februari?

Post by hboerma »

De wonderen zijn de wereldnog niet uit. Zag zelf eind januari een vrouwtje bruine kiek! Gaf hem op als eerste waarneming.Kan nooit was de eerste gedachte en ook reactie. Toch 100% waar, zeker na contact met ware veldwerker.In dit geval was het misschien een overwinteraar. T.a.v. de gierzwaluwen, niks is tegenwoordig meer onmogelijk, ondanks wat alle ornithologen ook tegenwerpen.
<BR>Ook de waterral zag ik vroeg januari al. Ja waarschijnlijk overwinteraar, maar waarom een overwinteraar, wat zoekt het hier dan?
<BR>Ik vrees dat vele zaken die volgens de boeken als waarheden worden neergelegd echter achterhaald worden door de veranderingen in het milieu en het klimaat. Weet niet zo heel veel van vogels , maar ben wel heel objectief, ook in de waarnemingen.
<BR>Zag 3 week geleden in het Lauwersmeer vele tureluurs. Kan dat?
<br>Herman Boerma
User avatar
hansl
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 62
Joined: 24 May 2006, 23:00

3 Gierzaluwen op 23 februari?

Post by hansl »

Beste mensen,
<BR>
<BR>Een Gierzwaluw nu kan niet in Nederland laat staan 3 vogels. Deze vogels zitten nu ergens rond de evenaar en over een 1,5 maand denken ze er eens aan om iets naar het noorden te vliegen. Kijk naar bv de Alpengierzwaluw die in wageningen rondvloog in December, een vorstperiode en vogel was verzwakt. Er vliegen nu geen insecten dus het beest heeft niets te vreten. s´Nachts vriest het nog gewoon hoor! En als er geen voedsel is zal er geen enkele zwaluw denken om naar het noorden te vliegen!
<BR>In bv Frankrijk is de gehele winter geen waarneming gedaan van deze soort, dus...
<BR>Een waarneming van 3 Gierzwaluwen nu kan niet was het half april zou al vreemd zijn. Op de Eemshaven wanneer worden dan de eesrten gezien?
<BR>
<BR>Groet, Justin
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

3 Gierzaluwen op 23 februari?

Post by arenaria »

Ik heb even gemailed met James Wolstencraft in Tarifa, zuid-Spanje, laten we zeggen precies de plaats waar onze Gierzwaluwen Europe binnen komen na de overwintering in Afrika.
<BR>
<BR>Hij had nog geen enkel Gierzwaluw binnen zien komen en verwacht Apus apus pas <b>eind maart</b> - Let wel: dat is zuid-Spanje.
<BR>
<BR>Groet,
<BR>
<BR>Jan Allex
<BR>
<BR>
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

3 Gierzaluwen op 23 februari?

Post by marnixjonker »

Hallo,
<BR>
<BR>Ik moet Justin inderdaad gelijk geven: Gierzwaluwen zijn insecten eters en er zijn gewoon nog geen insecten omdat het hier nog veel te koud is. Over de opmerking over trendverschuiving in overwintering mbt sommige soorten wil ik graag melden dat dit ten eerste vogels zijn die veel minder ver (nl. in zuid europa) overwinteren, en die bovendien geen insecten eten, danwel ´s winters over kunnen stappen op ander voedsel! Waterral, Bruine Kiekendief en IJslandse Tureluur overwinteren overigens jaarlijks in klein aantal.
<BR>
<BR>Vogels van Groningen (1983, Boekema et. al) meld het volgende over eerste waarnemingen in Groningen: "Van 26 jaren uit de tijdsperiode van 1911 tot en met 1977 zijn de 1e waarnemingsdata bekend. Een bijzonder vroege datum bleek 24 maart 1957 te zijn. De volgende vroegste data zijn: 15 april 1970 en 17 april 1962. De gemiddelde eerste waarnemingsdatum ligt op 24 april".
<BR>
<BR>Marnix
<BR>
<BR> <BR><BR>[ Dit bericht is gewijzigt door: marnixjonker op 28-02-2003 22:24 ]
User avatar
leonbewe
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 86
Joined: 07 Nov 2005, 00:00
Contact:

3 Gierzaluwen op 23 februari?

Post by leonbewe »

Beste,
<BR>
<BR>Van de doordachte antwoorden en acties zoals van Justin, Marnix en Jan Alex hou ik wel. Go on!
<BR>Marnix heeft het qua overwinteraars bij het rechte eind.
<BR>
<BR>leon
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

3 Gierzaluwen op 23 februari?

Post by arenaria »

Hi Leon,
<BR>
<BR>nou, ik denk niet dat we in dezen verder hoeven gaan - het is wel duidelijk.
<BR>
<BR>Trouwens, ik heet echt Jan Allex.
<BR>
<BR>Groet,
<BR>
<BR>
<BR>Jan Allex
User avatar
Guest

3 Gierzaluwen op 23 februari?

Post by Guest »

ook ik meende vorige week een gierzwaluw gehoord te hebben...(in groningen, noorderplantsoenbuurt) maar ik weet het aan "wishfull thinking"...
<BR>
<BR>dunja
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

3 Gierzaluwen op 23 februari?

Post by arenaria »

wishful
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests