Grote groepen Appelvinken ?

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Grote groepen Appelvinken ?

Post by alcovanklinken »

De laatste tijd worden regelmatig waarnemingen doorgegeven van grote groepen appelvinken in Haren (groepen van 25 en 31 exemplaren).
<BR>Dat lijkt mij erg bijzonder. Zelf zie ik vaak appelvinken in Haren, maar nooit in grotere groepen dan 5 stuks. In de vooravond verzamelen zich wel groepen groenlingen, bijv. aan de Hortuslaan, voordat ze gaan slapen.
<BR>Die groepen hebben een grootte van ongeveer 40 exemplaren. Groenlingen die boven in een boomtop zitten, hebben een zwaar postuur en lijken wel wat op een appelvink.<br /> Zouden de gemelde groepen appelvinken misschien ook groenlingen kunnen zijn?
<BR>
<BR>Alco van Klinken
User avatar
DusanB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 18 Nov 2002, 00:00
Location: Quito, Ecuador
Contact:

Grote groepen Appelvinken ?

Post by DusanB »

Beste Alco,
<BR>
<BR>Het komt ook voor dat Appelvinken zich verzamelen in groepen om te slapen. Vorig jaar vond ik een groep van 20 vogels in het Noordlaarderbos. Ze zaten bijelkaar in de toppen van wat bomen. Tegen het donker aan verzamelden ze zich in één dicht struikje om daar te slapen.
<BR>
<BR>De vogels die ik bij de Kerklaan gezien heb zijn Appelvinken. Ik vermoed dat de vogels in de buurt van die twee hoge bomen slapen. Na het wakkerworden verzamelen ze zich eerst in deze bomen. Daarna valt de groep uiteen in losse groepjes die ieder hun eigen weg nemen. De vogels zijn makkelijk te tellen in de kale boom. Ik heb ze zowel s’ochtends als aan het eind van de middag in de twee bomen gezien.
<BR>
<BR>Overdag is het ook mogelijk om grotere groepen Appelvinken tegen te komen. Vorig jaar zag ik een groep van 36 vogels nabij Schipborg. Als je het geluid kent zijn ze niet moeilijk te vinden. Ga maar eens kijken tegenover huisnummer 65 !
<BR>
<BR>Dusan Brinkhuizen
<BR>
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Grote groepen Appelvinken ?

Post by Aart »

H,
<BR>
<BR>Vorig jaar broedden er 19 paar appelvink in het stadspark in Groningen, maar als deze 38 vogels dat dit jaar weer doen heb je wel een hele grote groep. Ik heb ze in het stadspark nog niet gezien dus zijn ze misschien nog niet verder gekomen dan Haren.
<BR>
<BR>Aart
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 46 guests