Mag je Kraanvogels houden in Groningen?

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Guest

Mag je Kraanvogels houden in Groningen?

Post by Guest »

Hallo Allemaal,
<BR>
<BR>Gisteren zondag 16-maart was ik aan de wandel in een stuk bos net buiten Sellingen.
<BR>Dit bos is eiegendom van staatsbosbeheer.
<BR>
<BR>Tijdens de wandeling aan de rand van het bos hoorde ik geluiden die me
<BR>deden denken aan een Kraanvogel. Ik ben vervolgens van het normale pad afgeweken.
<BR>Aan de rand wan het bos was een huis vlak naast een zand afgraving met tot mijn stomme verbazing een voliere met minstens 3 soorten kraanvogels (ik schat zo´n 15 stuks) o.a. witnek kraanvogel, zuidelijke kroonkraanvogel.
<BR>
<BR>Mijn vraag was eigenlijk , mag je die zomaar houden? zijn daar geen regels voor ?
<BR>
<BR>m.v.g.
<BR>
<BR>Gerard Timmer
User avatar
leonbewe
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 86
Joined: 07 Nov 2005, 00:00
Contact:

Mag je Kraanvogels houden in Groningen?

Post by leonbewe »

Hallo,
<BR>
<BR>Kraanvogels mag je, net als de meeste Europese vogels, houden als je aan een aantal voorwaarden voldoet. Uiteraard is de regelgeving niet voor alle soorten hetzelfde (ligt aan voorkomen in Europa en zeldzaamheid).
<BR>
<BR>In de huidige flora- en faunawet zijn er twee hele belangrijke voorwaarden:
<BR>
<BR>1 De vogels moeten aantoonbaar in gevangenschap gefokt zijn; dit is te zien doordat vogels geringd zijn met een ring met een door LNV vastgestelde maximummaat, maar chippen (dat zie je niet) kan volgens mij ook.
<BR>
<BR>2. Vogels van Cites-lijsten (ik moet me vergissen maar volgens mij zijn dat alle kraanvogelsoorten) moeten een Cites-formulier hebben.
<BR>
<BR>Ik kan meer info geven indien gewenst.
<BR>
<BR>groeten leon
User avatar
martin
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 21
Joined: 05 Jan 2003, 00:00

Mag je Kraanvogels houden in Groningen?

Post by martin »

Als je zo opzichtig vogels houdt, is het vast wel legaal. Bij ernstige twijfel daaraan kan je de provinciale handhaver Flora- en Faunawet Herman Jansen, de AID of de lokale politie op het geval attenderen.
<BR>
<BR>De door Leon genoemde voorwaarden gelden ook voor kleinere zangvogels, zoals Putters of Zanglijsters. Mits met "sluitende pootring" of chip mag je die dus, vanaf 1 april 2002, gewoon legaal thuis in een kooitje houden. Dit is een van de verslechteringen die de Flora- en Faunawet bevat t.o.v. de oude wet. Want "sluitende pootring" klinkt wel leuk, maar een goeie waterpomptang doet wonderen. Door dit nieuwe systeem en de bedragen die er voor vogels betaald worden, is er wellicht een toename van de (natuurlijk nog steeds illegale) vangst van wilde vogels te bespeuren. Mocht je dergelijke activiteiten vermoeden: zie bovengenoemde drie instanties.
<BR>
<BR>Martin Haan
User avatar
Guest

Mag je Kraanvogels houden in Groningen?

Post by Guest »

Gezien de 2 reacties die er nu zijn op mijn vraag twijfel ik des te meer of e.e.a wel legaal is wat ik heb gezien.
<BR>ik moest een eindje lopen voordat ik bij het desbetreffend huis was
<BR>en het lag niet op de normale wandelroute.
<BR>
<BR>De voliere bestond uit een aantal primitief gespannen netten niet echt professioneel als je mij vraagt.
<BR>
<BR>Ik heb er helaas niet echt op gelet of de vogels geringt waren.
<BR>ik had gehoopt dat er mensen waren die in dit gebied wel eens wandelen om te bevestigen dat e.e.a toch legaal was aangezien ik niet echt in de buurt woon om er nog eens te kijken.
<BR>mocht er iemand zijn die er eens wil kijken stuur ik ´m graag even een ongevere beschrijving waar het is...
<BR>
<BR>hopend op meer reacties,
<BR>
<BR>Gerard
User avatar
leonbewe
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 86
Joined: 07 Nov 2005, 00:00
Contact:

Mag je Kraanvogels houden in Groningen?

Post by leonbewe »

Hoi Gerard,
<BR>
<BR>Het huis ligt aan de openbare weg dus je hoeft geen wandelroute te volgen of van de route af te wijken. Verder kan ik je gerust stellen: het adres is bekend bij de instanties
<BR>
<BR>leon
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 47 guests