Blauwe Kleurfase Sneeuwgans

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
hansl
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 62
Joined: 24 May 2006, 23:00

Blauwe Kleurfase Sneeuwgans

Post by hansl »

Hallo,
<BR>
<BR>Op de site staat nu gewoon een Blauwe kleurfase Sneeuwgans genoemd. Het volgende is erg intressant om te melden daar er maar twee ooit in Nederland gefotografeerde zuivere Blauwe Kleurfase Sneeuwgans zijn waargenomen (een in 1980 (groep te Andijk met geringde vogel uit Canada en een van Oane Tol uit de Bandpolder).
<BR>Ik heb zelf eenmaal een Blauwe kleurfase in de Eemshaven waargenomen in het najaar van 98 en eenmaal een vogel in de Dollart in april 1999, hierna heb ik alleen maar vogels met hybride kenmerken gezien.
<BR>Dus deze soort lijkt en is waanzinnig zeldzaam. De belangrijkste kenmerken zijn de snavelkleur (roze) en grote van de snavel (groot), Witte spookkopje, blauwe sierveren (tertails met witte randjes).
<BR>Voor een heel mooie Blauwe Kleur fase sneeuwgans zie de foto die door Oane ol is gemaakt in de bandpolder op site van www.lauwersmeer.com
<BR>Ook grappig is dat het groepje van de zes gewone sneeuganzen welke al een 10 jaar hier elke winter in wisselende aantallen terug komen niet vanw ilde herkomst zijn maar jaarlijks via denemarken naar een parkje in Zweden vliegen (med Rolf Christensen).
<BR>Dus bij een echte Blauwe Kleurfase sneeuwgans is de kans groot dat het om een niet bekende wilde vogel handeld.
<BR>Er is afgelopen winter geen bewezen geval in Nederland geweest net al voorgaande winter.
<BR>
<BR>Groetjes,
<BR>
<BR>Justin
User avatar
DusanB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 18 Nov 2002, 00:00
Location: Quito, Ecuador
Contact:

Blauwe Kleurfase Sneeuwgans

Post by DusanB »

Als toevoeging op Justins verhaal de waarneming van een Hybride Gans afgelopen Zaterdag 15 maart:
<BR>Bij Hoeksmeer kreeg ik een gans in beeld met een witte kop en hals.
<BR>Ik dacht even aan Sneeuwgans maar daar ging ik niet van uit (zie verhaal van Justin).
<BR>
<BR>De vogel was iets groter als Brandgans en had donker roze poten.
<BR>De hals en kop waren eigenlijk wit maar hier en daar waren vage sporen van donkere veertjes te zien.
<BR>De snavel was kort en donker (zwart met roze vlekken) en leek kwa vorm op dat van Brandgans.
<BR>De vogel had blauw/grijze bovendelen en beschikte wel over sierveren.
<BR>
<BR>Op de site www.lauwersmeer.com zijn foto´s te vinden van dezelfde type ganzen.
<BR>Kijk onder de ontsnapte vogels bij hybride en je krijgt foto´s te zien van:
<BR>-Roef Mulder, Lauwersmeer, Oktober 2002, 4 vliegende exemplaren
<BR>-Johan Giglot, Zeeland, Februari 2003, 1 grazende vogel
<BR>
<BR>Kijk goed voordat je een beest als blauwe fase Sneeuwgans bestempeld.
<BR>Ik kan me herinneren dat ze best vaak gemeld worden en achteraf
<BR>blijkt het toch weer om dit soort hybriden te gaan (begrijpelijk).
<BR>De vogel van Peizermaden was bijvoorbeeld een Keizergans en niet een blauwe fase Sneeuwgans!
<BR>
<BR>Heeft iemand enig idee om welke kruising het gaat? De door mij waargenomen vogel en
<BR>de foto´s van internet lijken om 1 type hybride te gaan.
<BR>Was de gemelde vogel van Bierum een echte Sneeuwgans?
<BR>
<BR>Dusan Brinkhuizen
<BR>
<BR>
<BR>
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 29 guests