knalroze kokmeeuwen !

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
jacobbosma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 10
Joined: 25 Nov 2002, 00:00

knalroze kokmeeuwen !

Post by jacobbosma »

vorige week woensdag zag ik bij de uitlaat in de Eemshaven-oost in een groep van tweehonderd gewone witte kokmeeuwen, 2 knalroze kokmeeuwen. Het was dezelfde kleur roze als bij een mannetje roze spreeuw en helemaal egaal.
<BR>
<BR>De vogels vielen van grote afstand op. De dagen erna heb ik diverse verklaringen gehoord: het is een vorm van prachtkleed of het komt door het eten van garnalen. Weet iemand hier iets meer van. Dezelfde dag werden er ook twee gezien in de Breebaartpolder. En de vrijdag erop zag ik opnieuw een vrij roze kokmeeuw bij de uitlaat, maar veel minder sterk dan woensdag.
<BR>
<BR>Jacob Bosma
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

knalroze kokmeeuwen !

Post by arenaria »

Wijlen Peter Grant schrijft al in GULLS: "Some show pink flush of variable strength on underparts, rarely intense." Kennelijk heb jij een paar zeer intens rose gekleurde individuen aangetroffen - het is in ieder geval een normaal verschijnsel. Zelf heb ik wel eens opgemerkt dat de lichtval ook kan bijdragen aan het rose op de buik. Of het van garnalen komt - wat bij Flamingo´s en Rode Ibissen wel degelijk het geval is - kan ik zo gauw nergens vinden.
<BR>
<BR>Jan Allex
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

knalroze kokmeeuwen !

Post by arenaria »

Black-headed Gull Larus ridibundus [Yuri-kamome]
<BR>Nakaminato: several, one ex had a definite pink flush on the white underparts (breast and belly)
<BR>Oarai: 5000 ex.
<BR>Hinuma
<BR>
<BR>
<BR>Bovenstaande uit een verslag over meeuwen in Japan 1997! Met ex bedoelt met exemplaar! (ik vraag me altijd af wat engelstaligen daarvan maken
<BR>
<BR>Jan Allex
User avatar
reneoosterhuis
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 101
Joined: 25 Nov 2002, 00:00

knalroze kokmeeuwen !

Post by reneoosterhuis »

Beste Jacob en anderen,
<BR>
<BR>Helaas kan ik geen duidelijk antwoord gegeven over het hoe en waarom van de “roze” kokmeeuwen. Maar ik heb nog wel enige aanvullende opmerkingen over het voorkomen van de roze meeuwen.
<BR>Ik kijk zelf erg veel naar kokmeeuwen en kom ook geregeld een roze exemplaar tegen. Maar minder dan 1 %. Wat opvalt is dat ik de meeste roze exemplaren in het voorjaar tegenkom. Deze vogels zijn allemaal in 100% zomerkleed. Vorige week ben ik in een kolonie in Kopenhagen (DK) geweest hier waren ook enkele vogels aanwezig die opvallend roze van kleur waren. Deze vogels waren ook al volop aan het baltsen met andere niet roze gekleurde individuen. Mogelijk heeft de roze kleur dus iets te maken met de balts en dus prachtkleed. Maar het blijven uitzonderingen!
<BR>Aan de hand van geringde meeuwen is duidelijk geworden dat de roze kleur na een paar dagen ook weer snel minder kan worden.
<BR>Tot slot de mogelijkheid dat de kleur ontstaat door het eten van garnalen. Ik heb geen idee of ze de kleur aan kunnen maken door het eten van garnalen. Wat ik wel weet is dat op Griend garnalen een van de belangrijkste voedselbronnen is (samen met wadpier en wadduizendpoot). Echter ook hier zijn de roze meeuwen een uitzondering. De roze kleur is dus geen direct gevolg van het eten van garnalen, anders hadden veel meer meeuwen op Griend roze moeten zijn.
<BR>
<BR>Zoals ik zei heb ik geen duidelijk antwoord. Maar alle beetjes helpen om achter de reden van de roze kleur te komen.
<BR>
<BR>Mvg. Rene Oosterhuis
<BR>
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

knalroze kokmeeuwen !

Post by Aart »

Ik meen ergens gelezen te hebben dat die roze kleur uit hun stuitklier komt en ze zich, bij het waterdicht maken van hun veren, er mee insmeren.
<BR>Dit zou verklaren dat de kleur na een paar dagen weer verdwenen kan zijn zoals Rene schrijft. Waarom hun stuitklier die kleur tijdelijk afgeeft blijft natuurlijk onduidelijk.
<BR>
<BR>Aart
<BR>
<BR>
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

Hoi Elzo,

ik breng het item, waar Dusan het over heeft wel even naar voren!

:thumleft:
User avatar
hansl
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 62
Joined: 24 May 2006, 23:00

kokmeeuwen !

Post by hansl »

Hoi allen,

De veren die nu roze kleuren heeft niets met garnalen te maken (hoe kunnen binnenland kokmeeuwen die kleur dan hebben (en hier in Limburg zitten er diverse nu)?) maar met de vers geruide toppen van de lichaamsveren in combinatie met een pigment aanmaking. In de loop van het voorjaar slijten de toppen af en worden de vogels weer wit!
Dit is een redelijk bekend fenomeen wat alleen in de periode optreed van de voorjaarslichaamsveerrui!

Mvg,

Justin
User avatar
reneoosterhuis
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 101
Joined: 25 Nov 2002, 00:00

Post by reneoosterhuis »

Voor wie de roze komeeuwen in het echt wil zien. Vandaag zaten er meerdere in de kolonie bij polder Breebaart. Tevens een paartje zwartkopmeeuwen.

Groeten Rene
User avatar
vandervelde
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 28
Joined: 15 Aug 2002, 23:00
Location: Stedum

knalroze kokmeeuwen

Post by vandervelde »

Hoi Jacob,

Gisteren (7 april) wezen vogelen in de Breebaartpolder. En inderdaad net als Rene schreef zaten er kokmeeuwen (min. 2) met een goed waarneembare roze gloed op de borst. Met vriendelijke groeten,

Dick van der Velde
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 59 guests