Blauw oplichtende eend?

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
rdevries
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 75
Joined: 07 Dec 2002, 00:00
Location: Groningen

Blauw oplichtende eend?

Post by rdevries »

Gezien, wo. 9 april, vanuit hut Letterberter Petten, boven het Leekstermeer vliegend (dus op grote afstand) een tweetal zeer donkere eenden met als enig opvallend kenmerk een in de zon staalblauw glanzende onderzijde. Snelle vlucht, wentelend (zodat de blauwe glans dan weer niet dan weer wel zichtbaar was), zeker geen lichte ondervleugel of andere lichte partijen (zou in de zon zeker zichtbaar geweest zijn). Wie heeft enig idee?
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Blauw oplichtende eend?

Post by arenaria »

Veel blauw in vlucht: Slobeend.
<BR>
<BR>
<BR>Jan Allex
User avatar
leonbewe
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 86
Joined: 07 Nov 2005, 00:00
Contact:

Blauw oplichtende eend?

Post by leonbewe »

Ik wilde geen uitspraak doen, maar slobeend lijkt me onwaarschijnlijk uitgaande van de beschrijving. Mannetjes hebben grote roodbruine vlek op witte buik en vrouwtjes hebben nauwelijks blauw (beetje op bovenvleugel).
<BR>
<BR>Ongetwijfeld is de blauwe gloed e.d. gezichtsbedrog door zon en afstand, maar als ik de beschrijving lees denk ik uiteraard aan harlekijneend mannetjes, maar dat kan natuurlijk niet (die kosten namelijk circa 5000,-/paar dus die ontsnappen nog niet i.t.t. andere eenden). Dit is wel de enige met blauwe buik en hebben ook snelle vleugelslag.
<BR>
<BR>We komen er nooit meer achter.
<BR>leon
User avatar
martin
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 21
Joined: 05 Jan 2003, 00:00

Blauw oplichtende eend?

Post by martin »

Hoho, dat gaat mij veel te snel, want
<BR>1. Jan Allex´ kennis van kleuren van vogels moet niet onderschat worden;
<BR>2. de volgens de gidsjes groene en bruine delen van de Slobeend lijken op de foto op pagina 82 van de ´Algemene en Schaarse vogels van Nederland´ (SOVON 2001) verdacht donkerblauw;
<BR>3. snelle, wentelende vlucht klopt ook aardig;
<BR>
<BR>R. de Vries, graag je reactie op de suggestie Slobeend. Wellicht die koddige, te lange snavel gezien?
<BR>
<BR>Martin Haan
<BR>
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Blauw oplichtende eend?

Post by arenaria »

Afgezien van het feit dat Martin uiteraard bij mij vanaf nu nooit meer stuk kan, wil ik benadrukken dat een vliegende Slobeend in ieder geval op mij altijd de indruk maakt heel veel blauw te hebben... en verdomd, als ik in de veldgids kijk: dat heeft ie ook! Op grote afstand kan de kleur makkelijk van kant wisselen, als men mij kan volgen.
<BR>Maar ik ben het met Leon uiteraard eens dat de beschrijving niet voldoende is voor determinatie en dat er kennelijk nogal wat verstorende invloed van het licht moet zijn geweest.
<BR>Bedenk echter wel: de kans dat het heel gewone vogels zijn geweest is oneindig vele malen groter dan de kans dat het zeldzaamheden waren.
<BR>
<BR>Jan Allex
User avatar
rdevries
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 75
Joined: 07 Dec 2002, 00:00
Location: Groningen

Blauw oplichtende eend?

Post by rdevries »

Dank heren, voor de reacties. Ook al komt er vooralsnog geen eensluidend oordeel uit, ik ben er gelukkig mee. Want dit gaat over determineren op afstand, een interessant onderwerp. Ik moet alleen mijn beschrijving danig aanscherpen. Want wat is ver? Wat is er op zekere afstand wel en niet te zien? En hoe blauw is mijn blauw?
<BR>De afstand waarover ik het heb is ongeveer een kilometer. Onder goede lichtomstandigheden (overvloedige zonneschijn) kan ik op die afstand een kiekendief of een ooievaar nog net met het blote oog determineren. Kleinere vogels doen zich voor als bewegende stippen. Zet ik de kijker op die stippen, dan krijgen ze contouren, ik zie proporties, ik zie een vliegbeeld. Ik concludeer: eenden. Welke eenden? Donkere eenden. Welke kant ze ook naar me toedraaien (ik zie overigens niet of het de onder- of de bovenkant betreft), ze blijven donker, er is geen enkel contrast te zien, geen donkere of lichte partijen. Bij de kiekendieven, die zelfs nog iets verder weg rondcirkelen (er heeft zich ondertussen ook een tweede gemeld) zijn die contrasten er wel, ik zie dat het om een paartje bruine kieken gaat, de man duidelijk verschillend van de vrouw. Terug naar de eenden. Die blijven donker, zij het dat er (hoera!) bij tijd en wijle een blauwe glans bij ze oplicht. Wat voor soort blauw? Staalblauw. Of beter nog, metallic blauw. Het soort blauw waarin men wel automobielen lakt: met weinig licht is het bijna zwart, maar komt de zon erop dan blijkt er ineens een fraaie, diepe glans in te zitten.
<BR>Tot zover maar even. Veel meer is er trouwens ook niet. Behalve dan dat het me toelijkt dat we hier met een heel aardig determinerend kenmerk-op-afstand te maken hebben. Het punt is alleen, van wat?
<BR>
<BR>Renze de Vries
<BR>
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 53 guests