Ralreiger tussen Grijpskerk en Visvliet waargenomen ?

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Guest

Ralreiger tussen Grijpskerk en Visvliet waargenomen ?

Post by Guest »

Rijdend van Groningen naar Leeuwarden zag ik zaterdag 12-04 om ± 13.45u ergens tussen Grijpskerk en Visvliet in het weiland rechts van de weg een ongewone vogel zitten, gedrongen gestalte, bruin met grijze op/rond de snavel, ter grote van een kleine eend. Haastig gestopt en uitgestapt - helaas geen kijker bij me.
<BR>
<BR>Vloog op toen ik nog zo´n 100 m van hem af was, over de weg heen naar het zuiden. Bleek tot mijn verbazing bruin met sneeuwwitte, afgeronde vleugels. Vrij snelle, enigzins vlinderachtige vleugelslag.
<BR>
<BR>Ben er vrijwel zeker van dat het een ralreiger was. Ben een ervaren waarnemer, maar heb in Nederland nooit eerder een ralreiger gezien, ken hem echter goed uit Egypte, waar ik ieder voorjaar ben en veel naar vogels kijk.
<BR>
<BR>Plaats en tijd van waarneming brengen mij toch aan het twijfelen, dus ik ben erg benieuwd of er meer meldingen zijn.
<BR>
<BR>Jaap van Dijk
User avatar
DusanB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 18 Nov 2002, 00:00
Location: Quito, Ecuador
Contact:

Ralreiger tussen Grijpskerk en Visvliet waargenomen ?

Post by DusanB »

Beste Jaap,
<BR>
<BR>K´ben wezen zoeken op Zondag tegen de namiddag.
<BR>Weilanden, sloten en het NAM-terrein afgezocht in de omgeving,
<BR>maar geen vreemde beesten gezien.
<BR>Probeer dit soort waarnemingen zosnel
<BR>mogelijk door te geven aan de vogelinspreeklijn.
<BR>Er is altijd wel iemand in de buurt om te zoeken.
<BR>Is de vogel hoog weggevlogen of heeft u hem het gebied weer in zien landen?
<BR>
<BR>Dusan
User avatar
Guest

Ralreiger tussen Grijpskerk en Visvliet waargenomen ?

Post by Guest »

Beste Dusan,
<BR>
<BR>Helaas kon ik er die middag geen melding meer van maken, anders had ik dat zeker gedaan. De vogel vloog laag over de grond weg en maakte vervolgens verscheidene keren aanstalten neer te strijken maar bedacht zich elke keer weer en vloog verder. Uiteindelijk landde hij dan toch, maar ver uit het zicht. Heel jammer dat ik geen kijker bij me had!
<BR>
<BR>Jaap van Dijk
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 53 guests