Vogel van het Jaar 2010

Discussie over de Vereniging!

Moderator: hdelange

User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by Aart »

Ha,

Vroeger (30 jaar geleden) zaten ze in elk atlasblok in de provincie. Bij het laatste atlasproject echter al niet meer in de Lauwersmeer.
Wel nog in een aantal blokken aan de noordkust. (zie de laatste broedvogelatlas).
In het gebied waar ik vanmorgen met JA was stonden her en der bordjes waarop vogelvriendelijk beheer werd gemeld.
Ik kan me voorstellen dat een dergelijk beheer alsook akkerrandenbeheer e.d. een positief effect kan hebben op het voorkomen van Patrijs. We moeten daar natuurlijk dan wel kijken en niet uitgaan van de huidige (voor zover bekende) verspreiding van de Patrijs.

Aart
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by meeuwiss »

In de jaren 70 reden we vaak dagelijks langs de windsingel in de Linthorst Homanpolder aan de Noordkust. Soms moesten we dan afremmen voor de tientallen patrijzen die de berm invlogen, zo algemeen was de soort, ondanks de jaarlijkse drijfjachten. Elke dag zag je patrijzen in deze kleipolders, maar toen zag het landschap er ook wel even iets anders uit dan nu. Een steriele monocultuur met afgebrande bermen, zonder enige dekking voor welke akkervogel dan ook!
In de broedvogelatlas van 2002 zien we op de klei inderdaad nog enkele atlasblokken met 1-3 broedparen en in de Eemshaven zelfs 4-10 broedparen, maar dat terein is nu helaas volgebouwd.
Gezien de geringe dispersiecapaciteit van deze standvogel verwacht ik niet dat de Patrijs vanuit de veenkolonien nieuwe gebieden gaat ontdekken.
Dus Aart het gaat een hele klus worden een Patrijsje te vinden boven de lijn Siddeburen-Winschoten, de noordelijke en westelijke helft van onze provincie.
Guido
User avatar
bkoks
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 7
Joined: 24 Nov 2002, 00:00

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by bkoks »

Soort van het jaar roept altijd veel discussie op. Met hopelijk op het eind een heldere en duidelijke uitverkiezing. Ik ben zelf erg gecharmeerd van de argumenten van Guido Meeuwissen voor verkiezing van de Blauwborst. Ana en Bernadette koppelen er ook nog eens een serieus te nemen argument aan vast dat de Blauwborst natuurlijk eenvoudiger te spotten is dan een gemiddelde Patrijs. Ik heb zelf overigens een zwak voor de Blauwborst. Ik heb zelf destijds (1999) het geluk gehad het nest van de Roodsterblauwborst te mogen vinden in een veenkoloniaal fabrieksaardappelveld. Ik ben in 1989 (samen met Jan van ’t Hoff), ook getuige geweest van de opmars van de witsterblauwborsten in (toen alleen nog) de Noord-Groninger akkers. Dat waren spannende tijden en deze opmerkelijke gebeurtenis is destijds ook goed gedocumenteerd in het Akkervogelrapport van de Provincie Groningen/Avifauna/SOVON (van Scharenburg et al. 1990). Sindsdien wordt de populatie-ontwikkeling van één van de leukste zangvogels van Nederland in Groningen goed bijgehouden.

Guido legt een interessant verband tussen blauwborsten en natuurontwikkeling. Rob Bijlsma schreef daar ook al eens een uitdagend stuk over in Drentse Vogels. In Groninger broeden tegenwoordig meer blauwborsten in extensief beheerde kavelsloten (Hogeland), wijken (veenkoloniën) en koolzaadvelden (Oldambt) dan in welk ander habitat dan ook. Het broeden in koolzaadvelden in de jaren ’90 is ondermeer in Niedersaksen op een voortreffelijke wijze beschreven. De Blauwborst is in zekere zin een akkervogel geworden.

Los van de vraag of de Werkgroep Grauwe Kiekendief een pleidooi houdt voor de Patrijs als soort van het jaar, is het onze belangrijkste insteek om te komen tot actieve velddagen die geheel in het teken zullen staan van deze telg uit de orde van de Hoendervogels. Een standvogel als Perdix perdix leent zich goed voor bijv. een aantal samen te organiseren simultaantellingen in de winterperiode, het vaststellen van broedsucces in de nazomer en het vroege najaar en bijv. het organiseren van een paar lezingen over deze soort door experts. Wat ik zelf een serieus te overdenken argument vind om dit veldwerk te organiseren, is de wetenschap dat Avifauna in de jaren ’90 als vereniging behoorlijk actief was met akkervogels. Deze inzet heeft destijds veel opgeleverd en de nodige mensen bij elkaar gebracht. Daar waar mensen geregeld bij elkaar komen, is meer voor elkaar te krijgen dan waar mensen dat niet doen.

De WGK kijkt uit naar een eventuele samenwerking en ook als jullie liever de alleraardigste Blauwborst verkiezen tot soort van het jaar, kunnen wij tellingen organiseren waar Avifauna-leden van harte welkom zijn om aan mee te doen. Een ander steekhoudend argument van Guido brengen wij al jaren met succes in de praktijk. Onervaren en ervaren mensen worden samen het veld in gestuurd: deze aanpak werkt al jaren prima binnen ons clubje en heeft al heel wat onervaren mensen ervaren gemaakt. Tellen in akkers is een stuk spannender dan menigeen denkt. Het Akkervogelproject dat in 1989 door Avifauna/SOVON/Provincie werd gestart, behoort niet voor niets tot de meest succesvolle telprojecten in Groningen. Om nog maar te zwijgen van het Akkervogelsymposium in Oudeschans, dat behoorde tot één van de beste bezochte door Avifauna georganiseerde bijeenkomsten ooit. Samenwerken loont, zoveel is wel zeker.

Ben Koks

Werkgroep Grauwe Kiekendief
User avatar
zwaluw23
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 98
Joined: 02 Jun 2007, 23:00

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by zwaluw23 »

Hallo allemaal,

Van 1996 tot en met 1998 liepen bij ons in Lageland regelmatig 6 patrijzen door onze tuin, na 1998 helaas tot nu toe nooit meer een patrijs in onze omgeving gezien.
In maart 2008 heb ik nog twee patrijzen in Luddeweer op de foto kunnen vastleggen.

Ik stem op de patrijs.

Groet,

Gerda.
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by hdelange »

nog even weer een tussenstand:

Stand:
Patrijs: 11 Arjo, Theo, Emo, Rik, Alco, Aart, Han, Marinus, Marten, Ben, Gerda
Blauwborst: 8 Guido, Gijs, Fred, Ana, Bernadette, Jan Allex, Meint, Bert en Jantina
Roodborsttapuit: 1 Marnix
Bruine Kiekendief: Ronald

Henk
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by meeuwiss »

Ben heeft wel een punt dat je door een project zoals Vogel van het Jaar, onervaren vogelaars enthousiast kan maken door ze erbij te betrekken. Op de site te laten zien hoe de telling verloopt, van maand tot maand. Gaat nogal moeilijk bij een soort als Patrijs en Zomertortel, incidenteel eens een melding. Niet voor niets slaat zoiets als de jaarlijkse Tuinvogeltelling zo goed aan bij beginnende vogelaars. Leuke uitdaging, waaraan iedereen kan meedoen, maak niet uit waar je woont. En je ziet al snel het resultaat. Ik noem dit maar als voorbeeld.
Als je als vereniging wilt groeien moet je het niet te moeilijk maken, zodat jonge, aankomende leden van pakweg 14-16 jaar ook mee kunnen doen.
Of vinden we dit niet belangrijk?
Groeten
Guido
janglas
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1
Joined: 03 Dec 2009, 21:50

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by janglas »

Beste natuurbeschermers,

Mijn keuze is de patrijs en waarom: in de discussie wordt gesuggereerd dat het aantal patrijzen is af te lezen aan het aantal meldingen van de rubriek waarnemingen. Niets is echter minder waar. Rond Hellum, Siddeburen en Schildwolde lopen momenteel meerdere koppels rond met 10 a 14 jongen, een hoopvol teken. Ook is de geelgors op meerdere plaatsen in de Woldstreek als broedvogel terug van weggeweest. Zie hiervoor de waarnemingen van "Natuur en landschap Duurswold" (Zijn beschikbaar voor Avifauna).
Er gaan miljoenen aan Europees geld naar het Plattelandsbeleid ook voor akkervogels.
Om dit beleid te continueren zijn betrouwbare gegevens nodig en wat is er mooier voor een ver.als Avifauna om zich daar voor in te zetten. Het gaat om ons cultureel erfgoed.

Groet, Jan Glas

p.s. lees hier op de site onder artikelen in het menu links: "Patrijzen en de Woldstreek"
User avatar
Bauke
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 18
Joined: 25 Nov 2006, 00:00

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by Bauke »

Ik tel al een aantal jaar een heel mooi plotje bij Denemarken vlakbij Slochteren. Hier tref ik jaarlijks Patrijzen aan. Met de oostwaartse uitbreiding van de stad (Meerstad) en de geplande natuurontwikkeling in dit mooie akkergebied, zie ik de bui al hangen. Mijn Patrijzen zullen waarschijnlijk moeten wijken voor de Blauwborsten.
Blauwborsten worden ook steeds brutaler. Dit voorjaar tijdens een monitoring in het kader van de Stedelijke Ecologisch Structuur (SES), trof ik een teritoriaal mannetje aan langs de Eelderbaan bij Vinkhuizen en aan de andere kant van het spoor precies tegenover het Helperpad. Ik zie de noodzaak om de Blauwborst tot soort van jaar te verkiezen niet zo in.

Ik stem op de Patrijs omdat er (a) over het voorkomen van deze soort in de provincie nog al wat onduidelijkheid bestaat, zie ook de discussie op dit forum, (b) omdat de Patrijs zich ook goed leent voor beschermingsmaatregelen, bijvoorbeeld kruidenrijke overhoekjes, faunaranden of wintergraanveldjes en (c) extra onze aandacht verdient omdat de soort nog niet zo heel lang geleden al bijna uit onze provincie was verdewenen.

Groet,

Bauke Koole
Hilbrand Schoonveld
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 7
Joined: 16 Nov 2008, 19:29

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by Hilbrand Schoonveld »

Met de opmerking van Guido dat er in de kleipolders langs de noordkust veel is veranderd sinds de jaren 70 kan ik het wel eens zijn .Maar om nu te spreken over een steriele monocultuur met afgebrande bermen gaat me te ver.Sinds de oprichting van de vereniging Wierde en Dijk , dit jaar precies 10 jaar geleden ,is er veel veranderd in de gebieden waar deze vereniging actief is.Met het niet maaien van sloten en het inzaaien van duo-en trioranden is er de laatste jaren veel vooruitgang geboekt .Ook het laten staan van perceeltjes tarwe in de winter op initiatief van de Werkgroep Grauwe Kiekendief werpt z'n vruchten af . Niet alleen zie je de aantallen rietvogels toenemen maar ook soorten als kwartel en patrijs doen hun voordeel met deze maatregelen .
Ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig hoe de patrijzenstand zich ontwikkeld nu de minister van landbouw 30 miljoen heeft uitgetrokken voor de bescherming van de akkervogels.Zal deze soort meeprofiteren van de maatregelen die hierdoor genomen kunnen worden of is de soort ten dode opgeschreven in de Groninger kleipolders .We zullen het weten wanneer we nu en over een x aantal jaren opnieuw samen de Patrijzen gaan tellen.
Ik ga dus voor de Patrijs.

Hilbrand Schoonveld
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by meeuwiss »

Hoi Hilbrand,
Heel goed dat er nu een vereniging is, Wierde en Dijk, die zich inspant om de natuur in de kleipolders te verrijken. Dat doet me goed, want vroeger heb ik ook samen gewerkt met een aantal landbouwers op het Hogeland, dat waren echte vogelliefhebbers en trots op de vogelsoorten die op hun land of bij de boerderij voorkwamen zoals Grauwe Gors, Steenuil, Kwartel, Kwartelkoning, Patrijs en Zomertortel. Tijdens gezamenlijke zaterdagse excursies leerde ik ze de moeilijke zangertjes en de roep van de Kwartelkoning.
Het is fantastisch dat je de draad weer oppakt, veel succes!
Vandaag zag ik een jagende Blauwe Kiek de Hornhuisterpolder invliegen, een goed teken!
Groet
Guido Meeuwissen
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by Aart »

Ha,

Het is goed te lezen dat her en der nog Patrijzen in de provincie voorkomen (lees Jan en Bauke hierboven).
Natuurlijk is het niet zo dat je uit de waarnemingenrubriek af kunt lezen hoeveel Patrijzen er nog in de provincie voorkomen.
Wel is het zo dat je er een tendens uit kunt lezen. Het lijkt toch wel logisch dat met een afnemend aantal waarnemingen, de soort ook afneemt.
Wat betreft Blauwborst is het jammer dat Bauke zo'n nare ervaring heeft gehad met een territoriaal mannetje die hem de weg versperde. (lees ik dat er eigenlijk teveel Blauwborsten komen?)
Hoe dan ook; Patrijs staat nu op kop.

De tussenstand is:

Patrijs: 14 Arjo, Theo, Emo, Rik, Alco, Aart, Han, Marinus, Marten, Ben, Gerda, Jan, Bauke, Hilbrand
Blauwborst: 8 Guido, Gijs, Fred, Ana, Bernadette, Jan Allex, Meint, Bert en Jantina
Roodborsttapuit: 1 Marnix
Bruine Kiekendief: Ronald

Er kan tot en met 31 december 2009 gestemd worden of je kunt tot dan je stem herzien.

Aart
RLindeboom
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 28
Joined: 19 Mar 2009, 22:37

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by RLindeboom »

Doe mij maar een patrijs

Rob
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by Aart »

Met nog tien dagen te gaan is dit onderwerp bijna 2000 keer bekeken. Bijna 60 reacties zijn geplaatst.
Wel wonderlijk is dat er 'slechts' 25 stemmen uitgebracht zijn. Gaat dit nog veranderen?

De stand: Patrijs 15, Blauwborst 8, Roodborsttapuit 1 en Bruine Kiekendief 1.

Aart
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests