Is er al een nieuwe secretaris?

Discussie over de Vereniging!

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Is er al een nieuwe secretaris?

Post by arenaria »

Weet iemand (het bestuur wellicht) of er al een secretaris is?

Jan Allex
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Het zal wel een teken aan de wand zijn dat een mens op zijn eigen vragen antwoord geeft ('Eenzaam en toch alleen.') maar het schijnt ja te zijn, er is een secretaris, maar dat is geheim of zo.

Jan Allex
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

Yo,

Misschien is het bestuur geen lid van deze vereniging. Er zijn namelijk twee Avifauna's ontstaan. De gratis digitale versie onder voorzitterschap van Henk de Lange en de klassieke (betaalde) papieren versie onder voorzitterschap van Henk van den Brink. De eerste houdt zich vooral bezig met de leuke dingen van het vogels kijken, zoals twitchen, reizen en soortherkenning en wordt steeds populairder. Het klassieke Avifauna houdt zich meer bezig met bescherming en studie en heeft te kampen met ledenverlies.
Vroeger was Avifauna een. Met het verschijnen van de meerjarenvisie heeft het huidige bestuur gekozen voor het klassieke Avifauna en bestaat er op internet een parallelle vereniging. Aals je dus wilt weten of het oude Avifauna al een nieuwe secretaris heeft, zul je een brief naar het bestuur moeten schrijven en niet via dit medium je vraag kenbaar maken.

Aart
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

Hoi Ronald,

Ik ben ervan overtuigd dat er wel degelijk een tweedeling plaatsvindt. In de forumdiscussies (o.a. over de toekomst van de vereniging) blijkt dat ‘twitchers’ bij velen niet zo gewenst zijn in Avifauna. Telkens wordt dit tussen de regels door even gemeld. Ik ben hier al enkele malen op ingegaan. Ik denk trouwens dat twitchers (de toekomstige tellers en inventariseerders) Avifauna ook niet (meer) nodig hebben. Via internet is er een ruim aanbod aan waarnemingen, reisverslagen tips e.d. (zie bijvoorbeeld De top of Holland Birding Club onder lauwersmeer.com). Ik betwijfel of het ledenaantal weer toeneemt. Dit zal op de LV moeten blijken. In ieder geval loopt Avifauna volledig uit de pas met de geweldige populariteit die het vogelkijken momenteel heeft.

Mijn negatieve toon zal voorlopig nog wel niet omgebogen worden. Ik ben 10 jaar zeer positief, enthousiast en actief geweest binnen Avifauna. Ik heb veel dingen gedaan en we hebben veel dingen bereikt. In de geschiedenis van Avifauna achteraf gezien een van de actiefste perioden.
Pakweg 4-5 jaar geleden verscheen de meerjarenvisie. Met deze meerjarenvisie werd een afrekencultuur in de vereniging geïntroduceerd Er werd gesteld dat vele zaken binnen Avifauna slechter waren geworden; juist in die periode dat ik actief was. Op geen enkele manier werd dit met cijfers of feiten aangetoond. Feiten die wel gepresenteerd werden bleken aantoonbaar niet te kloppen. Leugens of verdachtmakingen werden niet geschuwd. Men had 10-tallen pagina’s nodig om te bedenken hoe we ‘Avifauna weer nieuw leven in moesten blazen’.
Op veel van de vragen die ik over die meerjarenvisie had, heb ik nooit antwoord gekregen. Hier heeft mijn positivisme een enorme knauw gekregen.
Pas met de presentatie van de meerjarenvisie is het slechter gegaan met de vereniging. Zo werd de meerjarenvisie een self-fulfilling prophecy.
Beste Ronald. Als ik mijn negatieve toon om moet buigen dan moet je misschien zelf eens het voorbeeld geven. De meerjarenvisie is tenslotte nog steeds uitgangspunt van jullie beleid. Misschien moet je als eerste bestuurslid de veroordelingen, de negatieve tendens, de leugens en verdachtmakingen en het totale gebrek aan waardering resoluut van de hand wijzen.
Ik vraag je dat dan ook nu en hier te doen.

Groeten, Aart
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

Beste Ronald,

Het gaat om twee zaken die je niet door elkaar moet halen en waarvoor je goed moet lezen.
Een is de tweedeling die ik bespeur. Deze is er inderdaad altijd al geweest. Ik denk echter dat voor de informatie-uitwisseling Avifauna een bindende factor was. Zelf ben ik bijvoorbeeld voor de waarnemingenrubriek in de Gors lid geworden. Nu hoeven beginnende vogelaars (vaak beginnen die met soortjes zien) voor hun informatie geen lid van een club te worden. Via internet worden ze ruimschoots van informatie voorzien. Als ze bovendien regelmatig in dit forum kunnen lezen dat ze, als twitcher, tot een minderwaardige onderklasse behoren bedenken ze zich denk ik wel twee keer voordat ze lid worden van zo’n club.
Twee is de meerjarenvisie. Zoals ik al veel vaker opgemerkt heb heeft deze ‘visie’ een sterk beledigend en leugenachtig karakter. Deze visie heeft mijn negatieve houding t.o.v. Avifauna gevormd. Als jij zoals je suggereert achter deze meerjarenvisie staat veroordeel je mijn werk en mijn inzet (en natuurlijk die van vele anderen) in de jaren waarin het volgens de meerjarenvisie fout is gegaan.

Groeten, Aart (toch nog lid van de kascommissie)
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

Beste Ronald,

Als jij achter de meerjarenvisie staat, dan vind jij dat in de jaren negentig Avifauna op veel vlakken slechter is gaan functioneren. Ook al is dat aantoonbaar onjuist dan nog is dat de strekking van de meerjarenvisie en dat wordt ook letterlijk vermeld. Precies dat zogenaamde slechter functioneren is ook de reden van de meerjarenvisie in deze vorm. Jij kunt dus niet tegen mij zeggen: ik heb veel waardering voor wat je hebt gedaan en vervolgens je beleid baseren op een document waarin staat dat ik (wij) niet zoveel waardering verdienen.
Ik zal een voorbeeld geven waar in wezen deze discussie ook over begonnen is. De communicatie tussen bestuur en redactie. Toen ik eindredacteur was, was die communicatie uitstekend. Met de VZ had ik een zeer regelmatig contact en over en weer werden kopij, commentaren e.d. gemaild en besproken. Tot mijn verbazing kon ik in de meerjarenvisie lezen dat door slechte communicatie er van alles misging of i.i.g. sterk verbeterd kon worden. Op mijn vraag waarom dit er in stond kreeg ik natuurlijk geen antwoord. En is de communicatie tussen bestuur en redactie nu zoveel beter? Nee, integendeel vandaar dat Jan-Allex nota bene via forum opheldering vraagt over hoe de stand van zaken in het bestuur is!
Dus de communicatie was goed. In plaats van waardering volgt kritiek en de situatie nu is ronduit slecht. De self-fulfilling prophecy!
Vonden de schrijvers de communicatie tussen redactie en bestuur werkelijk zo slecht? Nee, maar ze vonden dat de redactie een te eigenzinnige koers volgde. Er stonden, en nu komt die weer, te veel verhalen over zeldzaamheden in de Gors en te weinig over onderzoek. Ze dachten dat een afvaardiging uit hun kamp dit wel zou kunnen veranderen. Gelukkig volgt de redactie nog steeds zijn eigen koers (en dat zonder ooit een artikel over wat voor onderzoek dan ook te weigeren).
Dat je van die 400 andere leden nooit iets hoort is een veeg teken, net als dat het zolang duurt voor er nieuwe bestuursleden gevonden worden. De papierwinkel interesseert de meesten niet. Zolang er excursies en lezingen georganiseerd worden vindt men het wel goed. Op de LV waar de meerjarenvisie aan de orde is geweest waren van de toen vele aanwezigen slechts enkele die de visie gedownload of gelezen hadden. Ze vonden het allemaal wel goed. De democratische toetsing van de visie is helaas flinterdun geweest. Met als chantagemiddel een lezinghouder die stond te wachten, heeft de VZ de visie er handig doorgeloodst.
Tenslotte stel jij dat elk bestuur zijn eigen visie heeft. Gelukkig maar. Als dit bestuur het accent wil leggen op bescherming dan is zij daar vrij in. Als zij het jaar in het teken van de Kramsvogel wil zetten, is er niemand die hun dat belet. Als zij hun beleid willen baseren op het zogenaamd verbeteren en herstellen van wat hun voorgangers gedaan hebben, dan is dat ziek en onfatsoenlijk!

Aart
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

Hoi Ronald (en anderen),

Zoals je weet betreur het ik dat je achter de meerjarenvisie staat. Daarentegen waardeer ik het dat jij op forum regelmatig een bijdrage levert en op vragen van leden reageert.
Ik heb over het hierboven besprokene nog twee concrete vragen.
1. In de meerjarenvisie staat dat we in de jaren negentig tot een club van gezelligheidsvogelaars verworden zijn en dat werkgroepen zich ervoor schamen om onder de naam van Avifauna zich te presenteren of te publiceren. In de meerjarenvisie staat dat we daardoor in een vicieuze cirkel zijn geraakt die we moeten zien te doorbreken.
Mijn vraag is, of vier jaar na dato, die vicieuze cirkel al doorbroken is en zo ja waar dat uit blijkt.
En 2. een korte vraag: Wie is de nieuwe secretaris van Avifauna.
Ik ben benieuwd naar je antwoorden.
Overigens als iemand anders het weet, kan die het natuurlijk ook zeggen.

Vr.gr. Aart
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests