In memoriam: prof.dr. Rudi Drent

Discussie over de Vereniging!

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

In memoriam: prof.dr. Rudi Drent

Post by Wilster »

In memoriam: Prof.dr. R.H. (Rudi) Drent (24 april 1937-9 september 2008)

Nog niet gewend aan het feit dat Hans Esselink is overleden hoorde ik woensdagavond op de bestuursvergadering dat Rudi Drent de dag ervoor op dinsdag 9 september was overleden. Ornithologisch Nederland verloor zo in korte tijd een tweede coryfee.

Het is in belangrijke mate zijn verdienste dat het vogelonderzoek aan de Groninger universiteit tot de absolute wereldtop behoort. Onderzoek aan individuele vogels, de energetische kosten van gedrag en de gevolgen voor het nakomelingschap zijn wat typerende kenmerken voor het Groninger universitaire vogelonderzoek. Veel hiervan is terug te vinden in het in 2000 verschenen boek "De onvrije natuur" dat aan hem is opgedragen.
Rudi Drent was niet iemand die zo nodig in de schijnwerpers moest staan. Hij had echter de gave om mensen te stimuleren en inspireren. Vele tientallen promovendi en grote aantallen studenten kunnen hiervan getuigen. Hij wist vaak de juiste vragen te stellen op het juiste moment. Deze kwaliteiten samen met zijn gevoel voor humor maakten hem geliefd en zorgden er voor dat men vaak net die stap extra kon doen.
Veel zaken en anekdotes spelen door mijn hoofd als ik aan Rudi Drent denk. Bv. over zijn colbertje en zijn bewondering voor David Lack. Mijn eerste kennismaking met Rudi Drent was tijdens een voorlichtingsdag voor de studie Biologie in het collegezaaltje van het oude Zoölogiegebouw. Hij had een verhaal dat geïllustreerd werd door een deel van een videofilm. Ik weet niet meer waar de video en zijn verhaal precies over ging, maar wel hoe het eindigde. Na enkele vergeefse pogingen om de video te stoppen trok hij met een resoluut gebaar de stekker uit het stopcontact. Misschien niet de normale weg om een video te stoppen, maar wel effectief. Later was hij mijn studiebegeleider en het is geen toeval dat ik een groot deel van mijn studietijd bij zijn onderzoeksgroep heb doorgebracht. Ik bewaar ook nog goede herinneringen aan een mondeling examen dat ik bij hem moest doen vlak voor mijn afstuderen. Als mentor was hij geweldig.
Niet alleen "de professional", maar ook de amateur-ornitholoog kon op zijn serieuze aandacht rekenen. Als voorzitter van de Nederlandse Ornithologische Unie heeft hij ook altijd getracht de uitwisseling tussen beide groepen te bevorderen.
Zelf was Rudi Drent ook een bevlogen vogelaar. Regelmatig was hij "zoek", omdat hij de minder aangename kanten van het hoogleraarschap even wilde ontvluchten door de natuur in te gaan om vogels te kijken. Professor Drent was geen lid van Avifauna en ik weet niet eens of hij dat ooit is geweest, maar in Groningen deed hij o.a. mee met de tellingen in de Lauwersmeer en de Dollard. Verder was hij ook betrokken bij de Werkgroep Grauwe Kiekendief. Ook buiten de universitaire setting was hij een inspiratiebron voor vele vogelaars.

De invloed van Rudi Drent in de Ornithologie, vooral in Nederland, maar zeker ook in het buitenland, kan moeilijk worden onderschat. Diverse van zijn promovendi zijn zelf hoogleraar geworden. Zijn investering in zijn intellectuele nakomelingschap mag dan ook bijzonder succesvol worden genoemd.

Arjo Bunskoeke
(mede namens het bestuur)
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests