Vogel van het Jaar 2008 & 2009

Discussie over de Vereniging!

Moderator: hdelange

User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Vogel van het Jaar 2008 & 2009

Post by Aart »

Vogel van het Jaar 2008 & 2009

Tweeduizendacht was het jaar van de Spotvogel. Zo’n 70 waarnemingen kwamen binnen via de mail en via de avifaunasite. Op waarneming.nl waren nog veel aanvullende waarnemingen te vinden. De eerste waarneming kwam binnen op 30 april en was afkomstig van Guido Meeuwissen. De laatste waarnemingen waren van eind juli. Al met al is denk ik een redelijk beeld gekregen van de verspreiding. Of deze verspreiding afwijkt van wat bekend was is (nog) onduidelijk. Of er iets te zeggen zal zijn over voor- of achteruitgang is denk ik een moeilijke vraag. In een van de komende Gorzen zal een uitgebreid verslag verschijnen.

Door drukke andere bezigheden van de commissieleden is de tussentijdse verwerking dit jaar een beetje in het gedrang gekomen. Er is dan ook behoefte aan mensen die deze commissie willen versterken. Wie lijkt het leuk om dit op te pakken? Meld je dan even bij de commissie via de e-mail: vogelvanhetjaar@avifaunagroningen.nl
Daarnaast zullen we ons ook snel moeten beraden op een nieuwe soort voor 2009 en zo ja welke dat dan moet worden en waarom?
Doe eens suggesties, dan kunnen we binnen korte termijn een keuze maken, kan ook via e-mail: vogelvanhetjaar@avifaunagroningen.nl

Namens de Vogel-van-het-Jaarcommissie, Aart van der Spoel
User avatar
gwendolen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 27
Joined: 28 Oct 2008, 08:47
Location: Groningen
Contact:

Re: Vogel van het Jaar 2008 & 2009

Post by gwendolen »

Hoi Aart,

Zijn er bepaalde criteria waar de vogel van het jaar aan moet voldoen?
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Vogel van het Jaar 2008 & 2009

Post by Aart »

Hallo Gwendolen,

De bedoeling van de Vogel v/h Jaar is om van een soort wat meer te weten te komen. Bij een algemene soort lukt dat niet in zo’n project. Bij zeldzame soorten ben je zo klaar, dus richten we ons meestal op een schaarse soort. Meestal kijken we dan naar het voorkomen als broedvogel. Soms ook naar het voorkomen buiten de broedtijd.
Zomertortel zou bijvoorbeeld een goede soort zijn. De soort is schaars, maar komt toch in de hele provincie voor. De soort is jarenlang sterk in aantal achteruit gegaan. Of die achteruitgang nog doorgaat of tot stilstand is gekomen is onbekend.
Het zou leuk zijn een gedetailleerd beeld te krijgen van de Zomertortel.
Welke vogel we kiezen is afhankelijk van de peiling die we via dit forum houden.

Aart
User avatar
gwendolen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 27
Joined: 28 Oct 2008, 08:47
Location: Groningen
Contact:

Re: Vogel van het Jaar 2008 & 2009

Post by gwendolen »

Bedankt voor de uitleg! :-)
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Vogel van het Jaar 2008 & 2009

Post by hdelange »

via de email hebben we nog een voorkeur voor de zomertortel gekregen.

een andere soort die andere jaren ook hoog scoorde als voorkeur, maar tot nu toe nog niet was gekozen is de Geelgors.

groeten,

Henk
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Vogel van het Jaar 2008 & 2009

Post by anaburen »

Van de twee genoemde vogels heb ik een uitgesproken voorkeur voor de Geelgors. Goed herkenbaar, zowel uiterlijk als zang, en die kom je tenminste nog eens tegen. Dan kan ook de beginnende vogelaar meedoen en dat is toch ook wat waard.

groet
Ana
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Vogel van het Jaar 2008 & 2009

Post by Aart »

Er zijn vier reacties binnen; twee voor Geelgors en twee voor Zomertortel.

Aart
User avatar
gwendolen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 27
Joined: 28 Oct 2008, 08:47
Location: Groningen
Contact:

Re: Vogel van het Jaar 2008 & 2009

Post by gwendolen »

Als beginnend vogelaar sluit ik mij bij Ana aan. De geelgors :-)
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

Re: Vogel van het Jaar 2008 & 2009

Post by bakker »

Hallo,

Wat is er mis met een te algemene vogel ? En zo algemeen is de geelgors niet. De geelgors komt met name op de zandgronden voor, dus in 60% van de provincie komt de soort niet eens voor. Beetje saai dan voor de mensen op de klei. Ik zat zelf te denken aan een nog gewonere soort "de ekster" een vogel die zich in de loop der jaren heeft verplaatst van landelijk naar dorp en stad.

Groet Martijn Bakker
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Vogel van het Jaar 2008 & 2009

Post by Aart »

Op zich een goed idee, maar ik ben bang dat de soort wel erg algemeen is en dat de kaart snel dicht zal slibben. Ook als we ons tot broedvogels beperken denk ik dat door de vele fopnesten die Eksters maken, we een vertekend beeld krijgen.
Persoonlijk ben ik voor Zomertortel, hoewel dat een vrij geheimzinnige (moeilijke) soort is.

Aart
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Vogel van het Jaar 2008 & 2009

Post by anaburen »

De meeste stemmen zijn voor de Geelgors.
Dus vooruit met de geit! Het wordt de Geelgors.

Ana
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

Re: Vogel van het Jaar 2008 & 2009

Post by bakker »

Hallo Aart,

Eksters met fopnesten ? Een ekster doet er bijna een maand over om een nest te bouwen, hij zal het niet in zijn hoofd halen om er een fopnest van te maken. Maar zomertortel vind ik een prima, en ook een interessante soort. Ze zijn wat stiekem, maar de roep is zeer herkenbaar. Mocht het deze soort worden hou dan vooral jonge aanplant in de gaten of houtwallen met veel ondergroei van bramen. Of loop ik nu te ver vooruit?

En Ana "meeste stemmen?" We zijn net begonnen, die geit kan nog wel even wachten. Je wilt toch ook niet dat mensen die op de klei wonen niet mee kunnen doen met dit project. En zou je een soort als geelgors in een jaar tijd goed in kaart willen brengen, dan hadden we al moeten beginnen. In de winter vormen geelgorzen grote groepen. waar bevinden zich de grootste concentraties?, waneer vallen die groepen weer uiteen en wordt de zang weer voor het eerst gehoord? Dit zijn al een paar vragen waar we nu al te laat voor zijn. We kunnen natuurlijk afspreken dat we volgend jaar de geelgors doen, en dan voor dit jaar een andere soort.

Groet Martijn Bakker
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Vogel van het Jaar 2008 & 2009

Post by anaburen »

bakker wrote: En Ana "meeste stemmen?" We zijn net begonnen, die geit kan nog wel even wachten. Je wilt toch ook niet dat mensen die op de klei wonen niet mee kunnen doen met dit project. En zou je een soort als geelgors in een jaar tijd goed in kaart willen brengen, dan hadden we al moeten beginnen. In de winter vormen geelgorzen grote groepen. waar bevinden zich de grootste concentraties?, waneer vallen die groepen weer uiteen en wordt de zang weer voor het eerst gehoord? Dit zijn al een paar vragen waar we nu al te laat voor zijn. We kunnen natuurlijk afspreken dat we volgend jaar de geelgors doen, en dan voor dit jaar een andere soort.
Groet Martijn Bakker
Ha Martijn,
Ja, daarom heb ik er nogal haast mee. Als je de vogel van het jaar 2009 wilt kiezen moet dat NU gebeuren. Bij de discussie betreffende de vogel van het jaar 2008 werd er gekozen voor de Spotvogel, waar ik erg op tegen was omdat dat een gevorderdenvogel is en bovendien een zomervogel. De commissie wilde toch voor deze vogel kiezen. Met als aantekening van een van de leden van de vogelvanhetjaarcommissie dat er dan het jaar daarop als compromis misschien weer gekozen zou kunnen worden voor een jaarrondvogel. Als je een jaarrondvogel wilt kiezen moet je die NU kiezen.
De Dodaars vond ik een leuke jaarvogel. En, Martijn, ik wil vooral niet dat de vogel van het jaar weer een aangelegenheid wordt voor gevorderden.
Als je je zorgen maakt over die vogelaars die op de klei wonen en dan niet die Geelgors kunnen zien stel ik voor dat Avifaungroningen een excursie organiseert voor die armlastigen.

groet
Ana
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Re: Vogel van het Jaar 2008 & 2009

Post by marnixjonker »

En, Martijn, ik wil vooral niet dat de vogel van het jaar weer een aangelegenheid wordt voor gevorderden
Je hebt anders heel wat ervaring nodig om een overvliegende Geelgors op trek te kunnen determineren. Met name de vrouwtjes en onvolwassen vogels. Dit 'tikkende' geluidje heeft al heel wat 'vals positieve' Dwerggorzen opgeleverd.

Zelf vind ik Zomertortel ook een uitstekende kandidaat! Leuke soort waar nog veel aan valt te ontdekken.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests