Vreten vossen teveel eenden in de broedtijd op?

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Vreten vossen teveel eenden in de broedtijd op?

Post by Aart »

Ha Huug en Wim,

Huug heeft de discussie helemaal niet doodgeslagen. Deze was al een beetje op z’n eind.
Dat de discussie op hol was geslagen is natuurlijk ook grote flauwekul. Iemand stelt een vraag. Antwoorden en oplossingen worden keurig gegeven. Dat jou en Wim zowel de vraag als de antwoorden niet aanstaat is jullie probleem; je hoeft ook helemaal niet te reageren.
Wat betreft Wim z’n opmerkingen: Ik zie helemaal niet wat er op tegen is beheer gericht op soorten te voeren. Dat is een kwestie van keuzes maken. De postzegeltjes waar Wim het over heeft worden nu ook tussen wat ecologen verdeeld. De een wil blauwgraslanden, de ander weidevogels. Weer een ander wil helemaal niets. En dan wordt het ook niets, tenzij je van pitrus houdt natuurlijk. Wat mij betreft hangen we nestkastjes voor mezen, uilen etc. op en maken we grote piepschuimeilanden voor Visdief, Kokmeeuw en plevieren. De suggestie van Wim om dit in het Zuidlaardermeer te doen lijkt me wel goed. Misschien in de buurt van de uitgezette bevers.
Wat betreft de Havik Officieel wordt bejagen natuurlijk niet gedoogd maar opsporing en pakkans bij vervolgde roofvogels is erg klein. Bij veel gevallen waar wel mensen worden opgepakt zijn KNJV-ers betrokken. Deze club van mannen heeft zo zijn eigen mening over wat goed is en niet goed is voor de natuur. Normaal gesproken zouden mannen met wapens die illegale dingen doen tot een terroristische organisatie gerekend worden. Helaas is onze minister Verburg dol op zulke figuren dus kunnen ze hun gang gaan.

A.
huug
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 28
Joined: 27 Jan 2009, 17:23

Re: Vreten vossen teveel eenden in de broedtijd op?

Post by huug »

Nou misschien dat die discussie ergens anders is gevoerd maar ik vind hem ineens weer aardig worden! Maar allereerst bedankt voor je toelichting aangaande de havikjacht.

Ik vind dat de natuur die bij Nederland hoort, helemaal geen byzondere soorten hoeft te bevatten. Onze voorouders hebben ervoor gekozen dat wij ons maximaal zouden uitsloven om het land strak te trekken, en zo grofweg alleen geschikt te maken voor spreeuwen en mussen. Dat er per ongeluk een aantal weidevogels insprongen was leuk, maar toch eeuwenlang geen reden om daar dankbaar voor te zijn, wel raapten we hun eieren en aten ze bij het ontbijt. (En ik denk wel eens dat dit alleen mogelijk was door het op grote schaal schieten op kraaien, buizerden en vossen)
Nu we dan zo goedkoop willen eten dat de boeren genetisch gemanipuleerde groente in een steriele grond, nog slechts gevoed met varkensderrie moeten telen, vinden we het raar dat de dieren het niet meer naar hun zin hebben.
Laten we voorlopig zorgen voor een paar plaatsen waar je de natuur in actie kan zien; waar andere vogels en planten leven dan in de stad; waar een torenvalk een veldmuis kan slaan, die weer leeft van graszaden. Waar heel misschien een vos een konijn kan pakken, die zelf knaagt aan de bast van een simpele berk.
Misschien komen er dan in de loop der tijd ook weer eens soorten terug, die hier heel vroeger leefden.
Maar een kunstmatig eiland, met geringde en gezenderde kluten, beschermd door schrikdraad en bewaakt door schutters, is dat nou natuur? Of is dat een veredelde dierentuin, een legale manier van beschermde vogels houden in een voliere?
User avatar
wimvanboekel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Peize
Contact:

Re: Vreten vossen teveel eenden in de broedtijd op?

Post by wimvanboekel »

Huug,

ik ben het weer helemaal met je eens. Straks krijgen die gezenderde kluten ook nog allemaal een draadje in de hersenen, waarmee de natuur'beschermers' ze vanuit de centrale regelkamer naar de juiste locaties kunnen sturen. Allemaal voor het behoud van de soort natuurlijk! :mrgreen:

Wim
WetlandWacht Leekstermeergebied (http://www.natuurindeonlanden.nl)
bestuurslid waterschap Noorderzijlvest
secr. St. Natuurbelang De Onlanden
leon bewe
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 10
Joined: 15 Dec 2008, 16:42

Re: Vreten vossen teveel eenden in de broedtijd op?

Post by leon bewe »

Helaas is mijn vorige nogal uitvoerige bericht van enekel dagen geleden door verkeerd handelen niet verzonden. Maar ik had een reactie over broeddichtheid en predatie Hondshalstermeer. Wat Boekema daarover schrijft slaap de spijker op de kop.

Wel heb ik moeite met zijn stellingen in het allereertse stuk. De verglijking gaat mank omdat jaarrond tellingen vergeleken worden met niet-jaarondtellingen. Bovendien kunnen aantallen in één gebied een erg vertekend beeld geven en niet doorvertaald worden naar de heel omgeving of het hele land.

Daarnaast wil ik opmerken dat een vos en sommige andere aaseters helemaal niet van een verse bout houdt maar het liever, zoals het bij wild blijkt te horen, een bestorven boutje belieft. Dat betekent dat zo'n halve eend of haas best een weekje oud mag zijn en grijsblauw geworden is, en in de winter nog wel ouder.

Zo te lezen is er onder de vogelaars erg veel kennis aanwezig maar vaak ligt inrichting en beheer van terreinen wel wat gecompliceerder.

groeten leon
huug
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 28
Joined: 27 Jan 2009, 17:23

Re: Vreten vossen teveel eenden in de broedtijd op?

Post by huug »

Tjeemig daar reageer ik al weer als eerste. Leon, als ik het goed begrijp onderschrijf je de resultaten van de eerste schrijver. Dan neem ik aan dat je de grote lijn bedoelt, namelijk dat er steeds grotere verschuivingen in sexratio plaatsvinden. Ik vind dat getalsmatig helemaal niet zo duidelijk omschreven, want ik zie niet hoeveel tellingen er zijn gedaan, hoeveel vogels er zijn geteld, in hoeveel jaren en ga maar door. Ik denk ook dat je een toename van predatie waarneemt, want waarschijnlijk neemt het aantal vossen toe.

Waar ik bezwaar tegen maak, is de titel, die populistisch is door het woordgebruik, terwijl het artikel als wetenschappelijk stuk wordt gepresenteerd, met percentages en aantallen. Verder is hij suggestief, want er wordt niet bewezen dat het de vos is die de waarnemingen veroorzaakt. Er staat letterlijk:
"Het zou best eens zo kunnen zijn dat rondstruinende vossen verantwoordelijk zijn". De jonge steltkluten die genoemd worden hebben in het geheel niets te maken met de broedende krakeenvrouwtjes.

Ik zeg niet, dat vossen geen broedende eenden pakken, sterker nog het lijkt me sterk dat ze het niet zouden doen. Ik denk zelfs, dat een groeiende vossenpopulatie de vestiging of het voortbestaan van sommige vogelsoorten bemoeilijkt. Maar ik vind het niet juist, dat op grond van die vermoedens een diersoort wordt bejaagd en vergiftigd, de welpen worden uitgegraven en ''als beesten'' worden gedood. De vos als soort wordt daar echt niet door tegengehouden, hoogstens hebben enkele heren de tijd van hun leven als ze weer eens zo'n verzetje hebben.

Vanuit natuurbehoud gezien, het geld en de moeite die worden gestoken in het behouden van één soort kunnen volgens mij beter worden gestoken in gewone natuurgebieden, waar normale nederlandse soorten zonder poespas kunnen leven. Wie een papagaai wil zien gaat gewoon naar de dierentuin.
leon bewe
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 10
Joined: 15 Dec 2008, 16:42

Re: Vreten vossen teveel eenden in de broedtijd op?

Post by leon bewe »

Huug,
Ik onderschrijf alleen wat Boekema schrijft over Hondshalstermeer (lees mijn eerste alinea) over hoge dichtheden op de eilandjes. In de tweede alinea lees je mijn bedenkingen over de gevonden sexratio.
En inderdaad met eenvoudige eilandjes kun je al heel veel goed doen om de predatiekans te verkleinen, maar ja, als je dan als vos een keertje overzwemt dan is het tafeltje dekje. Dat is in 2002 of zo ook eens gebeurd op één van de eilanden. Bij aankomst kon je de penetrante vossengeur ruiken, vond ik keutels en gepredeerde nesten. Geen broedende eenden op mijn tochtje van zo'n 30 meter. Desondanks neemt de populatie op Hondshalstermeer niet af, maar groeit nog steeds (nu zo'n 175 paar).

leon
User avatar
egbertboekema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 7
Joined: 17 Jul 2005, 23:00

Re: Vreten vossen teveel eenden in de broedtijd op?

Post by egbertboekema »

Beste Huug,

1. Je vroeg je af of die steekproeven wel kloppen. Me dunkt dat ze een goed beeld van de werkelijkheid geven. Ik heb van eenden jarenlang tellingen gedaan, tamelijk homogeen over het jaar verdeeld. Het kan altijd meer en beter, maar voor mij is het liefhebberij in de vrije tijd.
2. De titel van het oorspronkelijke stukje is inderdaad wat suggestief, maar let even op het vraagteken. Het was in eerste opzet de bedoeling om discussie te krijgen.


Sexratio van de Wintertaling voor Groningen, tot en met 1 februari 2009
Totaal aantal vogels steekproef: ca 24100
Begin januari 583 ♂ 350 ♀ percentage ♂♂ 62
Half januari 444 ♂ 199 ♀ percentage ♂♂ 69
Eind januari 430 ♂ 160 ♀ percentage ♂♂ 73
Begin februari 404 ♂ 224 ♀ percentage ♂♂ 64
Half februari 1062 ♂ 592 ♀ percentage ♂♂ 64
Eind februari 312 ♂ 188 ♀ percentage ♂♂ 62
Begin maart 627 ♂ 484 ♀ percentage ♂♂ 56
Half maart 703 ♂ 525 ♀ percentage ♂♂ 57
Eind maart 662 ♂ 530 ♀ percentage ♂♂ 56
Begin april 745 ♂ 567 ♀ percentage ♂♂ 57
Half april 398 ♂ 298 ♀ percentage ♂♂ 57
Eind april 644 ♂ 594 ♀ percentage ♂♂ 52
Begin mei 292 ♂ 233 ♀ percentage ♂♂ 56
Half mei 66 ♂ 38 ♀ percentage ♂♂ 63
Eind mei 43 ♂ 10 ♀ percentage ♂♂ 81
Begin juni 65 ♂ 5 ♀ percentage ♂♂ 93
Half juni 505 ♂ 42 ♀ percentage ♂♂ 92
Eind juni 132 ♂ 12 ♀ percentage ♂♂ 92

Begin november 834 ♂ 826 ♀ percentage ♂♂ 50
Half november 953 ♂ 791 ♀ percentage ♂♂ 55
Eind november 719 ♂ 523 ♀ percentage ♂♂ 58
Begin december 788 ♂ 544 ♀ percentage ♂♂ 59

Egbert
huug
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 28
Joined: 27 Jan 2009, 17:23

Re: Vreten vossen teveel eenden in de broedtijd op?

Post by huug »

Bedankt voor je cijfers Egbert. Ik zie duidelijk dat de sexratio vanaf het najaar toeneemt van 50 naar 70% man. Maar deze piek valt eind januari, en dan zitten er nog geen vrouwtjes op het nest. De oorzaak hiervan moet je dus niet bij struinende vossen zoeken maar elders.
Vanaf half mei zijn de steekproeven beduidend kleiner, en moet je dus oppassen met conclusies. Het lijkt er echter op dat het aantal vrouwtjes sterk afneemt, wellicht doordat ze op dat moment op het nest zitten of meer terugetrokken leven (met jongen). Ik denk dat de mannetjes zich niet erg bezighouden met hun nageslacht maar meer voor de show gaan.
Verder zie ik uit je cijfers niet dat de situatie voor '85 anders was dan erna, maar dat zul je wel uitgezocht hebben. Mits de steekproeven overeenkomstig zijn, kun je dan beweren dat de sexratio's verder verschuiven. Maar, ook gezien de piek in januari, kun je dan nog niet hard maken dat dat door predatie moet komen.
Ik ben geen eendenkenner, maar ik geloof ergens te hebben gelezen dat bij een aantal soorten de paringen pieken in de winter. Kan het zijn dat mannetjes die geen kans maken, bijvoorbeeld eerstejaars, het eerder voor gezien houden en richting noorden trekken? En dat het aantal mannetjes onder eenden altijd hoger is, omdat vrijwel alle vrouwtjes, ook eerstejaars, deelnemen aan het broedproces, terwijl alleen de beste en meest ervaren mannetjes die kans krijgen?
Het zijn maar suggesties, misschien heb je er wat aan. Succes met je onderzoek, groeten Huug
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 42 guests