vlotje

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

User avatar
Jacob
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 21
Joined: 03 Jan 2006, 00:00

Re: vlotje

Post by Jacob »

Hallo,

De vlotjes op Friese Veen zijn zeker een succes. Elk jaar zo'n 12 paren die jongen groot brengen op drie vlotjes.
leuk dat het jullie is opgevallen dat ze inmiddels ook in Kardinge zijn uitgelegd door onze vrijwilligers. Ik hoop dat ook hier visdieven gaan broeden want het broedgedrag is een prachtig schouwspel. Bijvoorbeeld de visdief man die de vrouwen probeert te versieren met een mooi visje, de agressieve duikvluchten tijdens de tellingen. Soms zie ik ook gedrag wat ik niet kan verklaren, bijvoorbeeld het met opzet jongen van de vlotjes werken en vervolgens met duikvluchten verzuipen. Maar goed, we zullen zien wat het wordt in Kardinge.

Groeten,

Jacob de Bruin
Natuurmonumenten
RLindeboom
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 28
Joined: 19 Mar 2009, 22:37

Re: vlotje

Post by RLindeboom »

Vandaag 12 juni 2010 één broedende visdief op het zuidelijk vlotje en een scholeksterpaar met 3 jongen op het noordelijk vlot. Dit laatste is opmerkelijk, omdat de scholekster even als de visdief op het zuidelijk vlot heeft gebroed. De jongen moeten balancerend het ander vlot hebben bereikt. Ik ben benieuwd of de jongen het vaste land met de Schotse Hooglanders bereiken!
Rob
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: vlotje

Post by anaburen »

Vandaag, 17 juni, een tijdlang het paartje Visdief op het zuidelijk vlot geobserveerd. Het proces lijkt voorspoedig te gaan.
vlotje.jpg
vlotje.jpg (168.5 KiB) Viewed 5494 times
Samen hebben ze een Kleine Mantelmeeuw weggejaagd.
Geen Scholekster meer gezien. Op het noordelijke vlotje zaten een paar Wilde Eenden die later weer vertrokken.

Ana
RLindeboom
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 28
Joined: 19 Mar 2009, 22:37

Re: vlotje

Post by RLindeboom »

Het lijkt er op dat de jonge schollies gisteren getracht hebben over te zwemmen van de vlotjes naar het terrein met Schotse Hooglanders. Gisteravond stonden de oudervogels op de oever te koekeloeren en waren de vlotjes leeg qua schollies. Ik kreeg de indruk dat het niet gelukt was. Mochten ze al doorweekt de oever bereikt hebben, dan is de steile oever de volgende barricade!
Reden te meer voor Natuurmonumenten om ter plaatse de oever ondieper (vooroever) en minder steil te maken. De andere reden is, in combinatie met het graven van een watervoerende geul, het veilig stellen van de SOOS/slaapplaats voor scholeksters (circa 100) grutto's (circa 60) en tureluurs (ca.50) t.a.v. wandelaars en honden. Overigens heeft het IVN hier al voor het 2e jaar op aangedrongen bij NM.
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: vlotje

Post by anaburen »

Op weg naar de Krekelzanger in Kardinge fiets ik de laatste tijd weer regelmatig langs het vlotje in de visvijver. Ik zag dat een paartje Visdief suksesvol heeft gebroed. Er is minimaal 1 inmiddels al groot kuiken.
x2011-07-12_7466visdief.jpg
x2011-07-12_7466visdief.jpg (236.05 KiB) Viewed 5442 times
Mooi te zien op de foto is het loopplankje voor in het water gevallen jonkies.
De vlotjes zijn inmiddels aardig begroeid. Er zit ook een paartje Scholekster en Wilde Eend.
Kan iemand mij vertellen hoe het broedresultaat van de Scholeksters is?

Ana
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 52 guests