huiszwaluwnest kapot

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
draaisma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 62
Joined: 01 May 2002, 23:00
Location: Groningen

huiszwaluwnest kapot

Post by draaisma »

Bij de buren is een huiszwaluwnest met jongen en al naar beneden gekomen. Ze hebben het niet overleefd. Oorzaak mogelijk de warmte waardoor nestje uitdroogt, en constructie niet meer houdt. Mensen ervaring hiermee ?

Gert
User avatar
zwaluw23
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 98
Joined: 02 Jun 2007, 23:00

Re: huiszwaluwnest kapot

Post by zwaluw23 »

In een nieuwe woonwijk bij Eelderwolde bouwen Huiszwaluwen voor het eerst dit jaar hun nesten.
Ook daar is een nest met jongen naar beneden gekomen, de jongen hebben het niet overleefd.
Droogte kan inderdaad de oorzaak zijn denk ik.

Gerda.
User avatar
zwaluw23
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 98
Joined: 02 Jun 2007, 23:00

Re: huiszwaluwnest kapot

Post by zwaluw23 »

Helaas heb ik gisteren na een bezoek moeten horen dat er in een straal van 50 meter al meerdere Huiszwaluwnesten met jongen naar beneden gekomen zijn van de nieuwbouwhuizen in de nieuwe wijk Ter Borch bij Eelderwolde.
Het juiste aantal kan pas duidelijk worden met een huis aan huis bezoek in die wijk, en ik houd mijn hart vast.
Bij onderzoek hebben de woningen een muur met een gladde strakke steen ( aan de steen weinig houvast) met een ietsjepietsje ruwe bovenlaag, ook de voegen liggen niet diep etc, maar gelijk aan de steen, veel houvast is er dan ook niet aan zo'n 'strakke' muur, kan me voorstellen, dat zo'n nest eerst wel plakt maar door droogte eerder naar beneden komt dan van een ruwe stenen muur.

Gerda.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 43 guests