Broedponton Delfzijl

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Broedponton Delfzijl

Post by anaburen »

Bericht van RTV Noord over het broedponton in Delfzijl:
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=101345
Zie ook het weblog van Derick Hiemstra.

Ana
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Broedponton Delfzijl

Post by martijn »

Hallo,

Misschien moeten ze die buizen die op het ponton verwijderen. Dit geeft voor veel vogels een onveilig gevoel. Het lijkt nu wel een rattenspeeltuin.

Martijn Bakker.
User avatar
Rudy
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 42
Joined: 02 Jan 2005, 00:00
Contact:

Re: Broedponton Delfzijl

Post by Rudy »

martijn wrote:Hallo,

Misschien moeten ze die buizen die op het ponton verwijderen. Dit geeft voor veel vogels een onveilig gevoel. Het lijkt nu wel een rattenspeeltuin.

Martijn Bakker.
Daarmee zul je nog geen Noordse Sterns op het ponton krijgen. Bovendien worden de buizen door de zeer jonge visdieven gebruikt om in te schuilen tegen zowel zon als regen.

Groet, Rudy Offereins
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Broedponton Delfzijl

Post by martijn »

Hallo,

Je zult zien dat als ze de oppervlakte van het ponton vlakker maken en her en der een steen plaatsen met wat schaarse begroeiing er wel noordse sterns zullen gaan broeden. En visdieven zijn geen noordse sterns. Ze lijken op elkaar maar qua gedrag en broedbiotoop verschillen ze natuurlijk enorm. We moeten niet vergeten dat Nederland zo'n beetje het zuidelijkste land is (ten noorden van de evenaar) waar de Noordse stern broedt. De noordse stern is een vogel die juist houdt van overzicht. Zo vlak mogenlijk. En beschutting hebben beide soorten niet nodig. Volgens mij broedt de gehele stad-populatie van visdief op grinddaken, zonder enige beschutting.

Martijn Bakker.
User avatar
Derick
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 59
Joined: 02 Jun 2003, 23:00
Location: Surhuizum

Re: Broedponton Delfzijl

Post by Derick »

Ben ik niet met je eens Martijn.
ik gok dat er nooit een noordse stern op dit ponton komt, of je het oppervlak nu anders aankleed of niet.

de gresbuizen die je eerder een rattenspeeltuin noemde, doen wel degelijk hun werk. je moet zorgen dat de rat niet binnen/boven kan komen en tot nu toe is dat gelukt. want het beest is wel degelijk in de buurt.
Op elk grinddak in de stad waar ik tot nu toe de afgelopen 5 jaar ben geweest is in meer of mindere mate sprake van beschutting. Beschutting is een voorwaarde voor vestiging en is geen enkele belemmering voor overzicht. vaak is een pijpje van een airco al een beschutting voor rondlopende jongen en juist een perfect plekje voor overzicht van de ouders. Die staan daar namelijk bovenop, dus die aanname van jou snap ik niet helemaal.
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Broedponton Delfzijl

Post by martijn »

Hallo Derick,

Ik schrijf ook "her en der een steen " En dan bedoel ik natuurlijk geen baksteen, maar een redelijke kei of zoiets. Dit is vergelijkbaar met her en der een aircopijpje waar jongen zich achter kunnen verschuilen en ouders op kunnen posten. En als het ponton dit jaar geen noordse sterns aantrekt dan is volgend jaar iets veranderen toch niet verkeerd? En misschien heb je gelijk, maar als je niet probeert zul je er nooit achter komen. En pas dan kun je dingen uitsluiten. En als bij dat veranderen hulp nodig is wil ik daar best wel mee helpen of mee nadenken hoe het wel zou kunnen lukken.

Groet Martijn Bakker
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests