Red de Huiskraai en onderteken de petitie

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Red de Huiskraai en onderteken de petitie

Post by martijn »

Hoi Klaas,

Hoe kan deze vogel nu op de lijst van " Beschermde inheemse diersoorten" staan. Hij is niet inheems. Het is een exoot. Wie bepaald er in godsnaam wat inheems is of niet. Het CDNA? Commisie dwaalgasten. Is dit een dwaalgast? Volgens mij is dit een exoot die hier per ongeluk aan wal is gekomen door toedoen van mensen. Ik laat me niet leiden door emoties. Zoals vele mensen die ook gevoelens hebben voor die parkieten in het Noorderplantsoen.

Groet,
Martijn.
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Red de Huiskraai en onderteken de petitie

Post by martijn »

Hoi Klaas,

Zoals jij het beschrijft zouden er in de tussenliggende landen ook populaties moeten vestigen als het om dispersie zou gaan. Maar tot nu toe is Nederland het enige land in Europa met een kleine populatie. Of zou je een enorme uitbreiding moeten zien vanaf het vaste land van de soort rondom de landen van het oorspronkelijk leefgebied. En dat is helemaal niet het geval. De enige verspreiding vind plaats via schepen en in hoeverre is dat natuurlijk te noemen. Zonder die schepen was het verspreidingsgebied niet verandert. En blijkbaar weet de taigaboomkruiper de politieke grens tussen Nederland en Duitsland wel te vinden :D

Groetjes
Martijn.
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Red de Huiskraai en onderteken de petitie

Post by Aart »

Huiskraaien zitten al jaren in Hoek van Holland zonder zich noemenswaardig te hebben uitgebreid. Halsbandparkieten veroorzaken geen aantoonbare concurrentie op andere soorten. Waarom moeten deze soorten dan uitgeroeid worden?
99% van de Nederlanders zal het een biet zijn of al die zwarte vogels kauwen, kraaien, roeken of huiskraaien genoemd worden. Veel Nederlanders vinden kleurrijke papegaaien een verrijking van hun stad.
Een hele kleine groep mensen willen deze soorten wel kwijt. En in hun kielzog de nijlganzen, de Canadeze ganzen, de andere kraaiachtigen, de vossen, de roofvogels om maar even wat soorten.
Het gaat natuurlijk om de jagers en aanverwante organisaties zoals het team invasieve exoten (zie de andere discussie op het forum). Waarom willen die jagers die soorten wel kwijt? Natuurlijk om te kunnen jagen, dat is hun hobby. Maar vooral om aan te tonen hoe nuttig en noodzakelijk ze zijn voor onze samenleving. Graag willen zij bepalen hoe de fauna in Nederland eruit ziet. Zij doen dit door te lobbyen. Wijzen op de rampen die Nederland kunnen overkomen. Wijzen op filmpjes over steenarenden die kinderen pakken. En natuurlijk door vergiftigd aas uit te leggen, te schieten en te stropen. Lees de krantenberichten hierover. Wij willen dat niet! De natuur redt zich wel!
Nu is het de huiskraai, straks zijn de brandganzen en de buizerds aan de beurt.
Twijfel niet en onderteken die petitie!

Aart
roel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 23
Joined: 15 Jan 2009, 00:20

Re: Red de Huiskraai en onderteken de petitie

Post by roel »

Dag Aart,
In je onderste betoog zitten nogal wat aannames, hier sluit ik mij niet bij aan. Je schaart alle mensen die jagen onder 1 noemer.
Ik ken jagers die, net als ik, fel tegenstander zijn van de praktijken die jij opsomt. Net als elke bevolkingsgroep zit er verschil in de bekwaamheid. Daarom vind ik het van belang om als vereniging (je bent bestuurslid) een genuanceerd geluid te laten horen. Op basis van je eerste stuk zal ik de petitie steunen.
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Red de Huiskraai en onderteken de petitie

Post by Aart »

Beste Roel,

Fijn dat je de petitie ondertekent; ik hoop dat we er iets mee bereiken.
Wat betreft het genuanceerd geluid. Dit onderwerp is door een avifaunalid op het forum gezet. Andere avifaunaleden reageren daarop. Daar ben ik er een van. Ook niet-leden kunnen trouwens reageren. Je moet dit dus niet zien als een al-dan-niet genuanceerd geluid van het bestuur. Als ik namens het bestuur spreek, zal ik dat expliciet vermelden. Dit is een discussieforum.

Groet Aart
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Red de Huiskraai en onderteken de petitie

Post by jhvenema »

Hallo,

Ik zie dat de Partij voor de Dieren bij deze petitie betrokken is, voor mij reden om even verder te kijken wat de serieuzere natuurorganisaties te melden hebben over dit onderwerp, SOVON bijvoorbeeld: http://www.sovon.nl/nl/content/de-huisk ... -van-sovon.

In 2009 heeft SOVON een rapport over de huiskraai gepubliceerd: http://www.sovon.nl/sites/default/files ... 009_08.pdf:

"Sovon sprak zich niet uit over de noodzaak van bestrijding. Op de vraag hoe een eventuele bestrijding vorm moet krijgen, stelde Sovon wel dat dit in zijn algemeenheid het best zou kunnen plaatsvinden voordat de populatie een mogelijke nieuwe groeifase zou doormaken. Bij het daadwerkelijke besluit om de soort te gaan bestrijden, is Sovon niet betrokken."

Je merkt dat SOVON lang heeft nagedacht over deze formulering maar de vraag is of een ambtenaar op een dergelijke visie zijn beleid kan afstemmen want deze heeft m.i. (in zijn algemeenheid) een moeilijke keuze want wanneer zal deze populatie mogelijk een nieuwe groeifase doormaken......
De SOVON visie geeft geen concrete houvast hiervoor!

Overigens is het afschieten uitgesteld totdat de rechter hier een uitspraak over heeft gedaan: http://vroegevogels.vara.nl/Fragment.15 ... cd9c11e35e.

groet Jan Henk.
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Red de Huiskraai en onderteken de petitie

Post by Aart »

en Jan Henk, wat is nu je conclusie?
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Red de Huiskraai en onderteken de petitie

Post by jhvenema »

Hallo Aart,

De insteek van mijn reactie was met name bedoeld om te laten zien wat de visie was van het door ons allen zo gerespecteerde SOVON betreffende de beheersbaarheid van de populatie Huiskraaien in HvH. Dit SOVON geluid ontbrak nog in deze discussie.
Zoals te lezen valt zit SOVON aardig met deze kwestie in haar maag. Gezien de conclusies weergegeven in het SOVON rapport van 8/2009 kunnen wij de beslissing van de ambtenaar om tot afschot over te gaan niet afdoen als een ongenuanceerd besluit.
Verder laat ik het graag aan een ieder zelf over wat zijn/haar beslissing is om de petitie wel/niet te steunen. Het SOVON rapport heeft mij aan het twijfelen gebracht. Ben benieuwd wat de rechter er van vindt, deze zal het SOVON rapport zeker meenemen in zijn/haar besluitvorming...

JH.
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Red de Huiskraai en onderteken de petitie

Post by Aart »

Hallo,

De petitie is voorlopig nog niet van invloed geweest op het besluit van de rechter.

Harm Niesen meldt via EBNNL het volgende:

" Huiskraaien voorlopig veilig.

De rechtbank Den Haag heeft het schorsingsverzoek van De Faunabescherming
met betrekking tot de huiskraai toegewezen. Dat betekent dat de aanwijzing
van de provincie Zuid-Holland om alle huiskraaien te doden is geschorst tot
en met 6 weken nadat de provincie een beslissing op ons bezwaar heeft
genomen. De overweging van de rechtbank is, dat de huiskraai sinds 2001
voorkomt op de wettelijk vastgestelde lijst van beschermde inheemse
diersoorten. Voor al deze diersoorten geldt de verplichting te streven naar
een gunstige staat van instandhouding en is uitroeien onder geen enkele
omstandigheid toegestaan. Het verweer van de provincie, dat de huiskraai
"per ongeluk" op die lijst is gezet, vond geen enkel gehoor bij de rechter.
De rechter vond het op dit moment niet van belang om op al onze andere
argumenten in te gaan. "

De Huiskraai is dus (voorlopig?) gewoon een beschermde soort!

Groet, Aart
Last edited by Aart on 28 Dec 2012, 19:32, edited 1 time in total.
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Red de Huiskraai en onderteken de petitie

Post by jhvenema »

Ik heb Sovon zeer hoog zitten maar Ik ben het eens dat op dit Sovon rapport e.e.a. valt af te dingen. Sovon had m.i. ook heel makkelijk kunnen concluderen dat eerst over een tijdspanne van enkele jaren nader onderzoek zou moeten plaatsvinden over populatieomvang, broedsucces, sterfte etc. van de populatie in HvH. Gedurende deze studie had Sovon een duidelijke visie naar buiten kunnen uitdragen dat van afschot zeker geen sprake hoefde te zijn totdat eigen onderzoeksresultaten ontegenzeggelijk onderbouwing zou geven om de populatieomvang te beperken.
Nu lijkt het erop dat ze zich in allerlei bochten moeten wringen om vooral het rapport uit 2009 te verdedigen.
Jan Henk.
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Red de Huiskraai en onderteken de petitie

Post by meeuwiss »

Beste allemaal,
Het nieuwe jaar in met een petitie voor behoud Huiskraai, prima initiatief. Uiteraard tekenen!
De natuurlijke wijze van verplaatsen over grote afstanden doet de Huiskraai per schip.
Om die reden kan de Huiskraai absoluut niet tot een exoot gerekend worden.
De vergelijking met Halsbandparkieten, Nijlganzen, Fazanten, Zwarte zwaan en Grote Canadese gans gaat dus helemaal mank!
Inmiddels heeft zich ook een ondersoort van de Huiskraai bij de populatie gevoegd.
Het is te betreuren dat Sovon geen onderzoek heeft gedaan naar de onderlinge concurrentie tussen de kraaiachtigen in Hoek van Holland. Dat had wellicht tot belangrijke conclusies kunnen leiden.
In volgorde van dominatie van onze kraaiachtigen staat de Raaf bovenaan, gevolgd door Zwarte Kraai, Roek, Ekster en Kauw.
De Zwarte Kraai lijkt mij een geduchte tegenstander van de Huiskraai en zal een solitair nest van de Huiskraai in zijn territorium weten te vinden en proberen te prederen.
Mogelijk is dit de reden dat er nauwelijks sprake is van enige toename van deze Huiskraai.
Tegen nestpredatie hebben kraaiachtigen zich gewapend door in kolonies te broeden (Roek) in holen (Kauw) of een dak te maken boven hest (Ekster). Alle eksternesten zonder dak worden zonder meer gepredeerd door onze Zwarte Kraai.
De Provincie en LNV zouden zich kunnen richten op de bescherming van de Zwarte Kraai ter plaatse, o.m. in Hoek Holland en dan wordt het volkomen opgeblazen probleem van de Huiskraai vanzelf opgelost...
Gelukkig Nieuwjaar!
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Red de Huiskraai en onderteken de petitie

Post by martijn »

Je vergeet nog een belangrijke soort in het rijtje, namelijk de gaai. Van alle genoemde kraaien komt het nest en nestelen van de huiskraai nog het dichtst bij deze soort in de buurt. En dat de gaai nou zoveel gepredeerd wordt door zwarte kraai is niet mijn ervaring. En waar trek jij je conclusies uit Guido? Er is nog niet eens nestonderzoek gedaan bij de huiskraai in Nederland. Dus over predatie is nog helemaal niets te zeggen. Er gaan jaarlijks duizenden schepen over de hele wereld. En naar het westen toe is alleen maar Nederland bereikt? De soort komt nog niet eens voor in Instanbul, terwijl duizenden schepen de bosporus bevaren. En dit is toch een stad die heel dicht bij het oorspronkelijke leefgebied ligt.

Martijn
leon bewe
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 10
Joined: 15 Dec 2008, 16:42

Re: Red de Huiskraai en onderteken de petitie

Post by leon bewe »

Misschien is het goed om de huiskraai te gaan beschermen als we de grutto, veldleeuwerik en patrijs kwijt zijn. Tot die tijd zou je beter geen energie kunnen richten op een handvol toevallig verschenen exoten. Want als huiskraai niet als exoot opgevat wordt dan moeten vele soorten geherindexeerd worden. Die vogels zijn met hulp van mensen hier gekomen en niet op eigen kracht. Als nu een stel Hk op een stuk drijfhout vanuit het oorspronkelijke leefgebied naar hier is komen dobberen en de beesten zich gevestigd hebben na aankomst a la, maar meevaren/mee laten lokken door voeren met een mensenschip.......nee.
Geldt een vliegtuig dan ook als natuurlijke verpreidingsbron. Bij mijn weten kwamen diverse exotische dieren via vliegtuigen europa binnen waarvan ook een aantal zich gevestigd hebben. Het zal toch geen bewuste keuze van de evolutie, of wat ook, geweest zijn dat een soort er voor kan "kiezen" zich te laten vangen, te laten transporteren (als kooivogel) en daarmee de wereld te veroveren.

leon
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Red de Huiskraai en onderteken de petitie

Post by meeuwiss »

Het CDNA heeft voor de Huiskraai een uitzondering gemaakt en deze niet aangemerkt als een exoot. De natuurlijke wijze van verplaatsen voor een Huiskraai is het meevaren op een boot. Zonder hulp of ingrijpen van de mens.
Dit is dan ook de reden dat de Huiskraai gewoon voorkomt op de Nederlandse lijst van vogelsoorten. Heel terecht en tegen de zin van o.m. de provincie.
Het meevangen van Zwarte kraaien in het leefgebied van de Huiskraai is bijna het domste wat je kan doen. Nooit de mogelijke predator van een zogenaamde schadelijke soort (nog niet bewezen) t.p. uitroeien.
Gelukkig heeft de rechter nu het argument gehonoreerd dat de Huiskraai een beschermde soort is en voorkomt op de Nederlandse lijst van broedvogels.
Guido
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Red de Huiskraai en onderteken de petitie

Post by martijn »

Omdat het CDNA dit zegt dan is dat zo? Stoppen we dan opeens met zelf nadenken? "zonder hulp of ingrijpen van de mens" Zat er een huiskraai aan het roer? Waar komt die boot dan vandaan! Dat is toch menselijk ingrijpen! Zonder boot geen huiskraai. Ik persoonlijk hecht totaal geen waarde aan wat het CDNA beoordeeld of niet. Ik ben deskundig genoeg om mijn eigen oordeel te geven over iets. En in de hele discussie lees ik niets over het wegvangen van zwarte kraaien. Het domste wat je kan doen is om van te voren al roepen dat een soort effect heeft op de andere soort zonder enige vorm van kennis over de situatie. Dat ( nog niet bewezen) had je moeten plaatsen achter zwarte kraai. Deze forum discussie duurt al best wel lang, maar er is nog niemand geweest die de discussie echt intressant maakt om in te gaan op de vraag waarom de huiskraai alleen nog maar in Nederland voorkomt. Als deze soort zich zou verspreiden per boot dan zouden ze dus in alle wereldhavens moeten voorkomen. Maar dat is dus niet het geval. Laten we de discussie op deze vraag voortzetten.

Martijn.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 36 guests