Nestkasten Noordlaarderbos

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Nestkasten Noordlaarderbos

Post by jhvenema »

Hallo,
Vandaag was ik in het Noordlaarderbos. Het wemelde hier altijd van de (lage) nestkasten voor Bonte Vliegenvangers. Nu zag ik er geen 1 meer! Nou ja 1, maar die lag op de grond.
Ook "mijn vaste kastje" waar ik altijd een paartje BVs scoor was helaas weg!
Heb ik niet goed gekeken of is hier inderdaad sprake van nieuw beheer (of vandalisme)?
Gr. Jan Henk.
User avatar
Jacob
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 21
Joined: 03 Jan 2006, 00:00

Re: Nestkasten Noordlaarderbos

Post by Jacob »

Hallo,

De 100 nestkasten zijn destijds(volgens mij 2007/2008) geplaatst door Rob Bijlsma en Cristiaan Both in het kader van het onderzoek naar de bonte vliegenvanger en klimaatsverandering. Een interessant onderzoek waar we als Natuurmonumenten toestemming voor hebben verleend. Tijdens de onderzoeksperiode werden we echter niet op de hoogte gehouden van de resultaten en ook na meerdere mails kregen we geen enkele reactie. Ook de actie van het weghalen van de nestkasten zijn we niet van op de hoogte gebracht. Ik vind het jammer dat deze onderzoekers geen tijd nemen om de beheerder en betrokkenen te informeren. De volgende keer dat deze heren een verzoek bij ons neerleggen zullen we erg terughoudend zijn.

De nestkasten hadden dus een onderzoeksdoel en is geen vorm van beheer. Het was de bedoeling om een overdaad aan broedholtes aan te bieden zodat als de vliegenvangers arriveren er nog plek is. In Drenthe zuid waren ook 1000 nestkasten geplaatst hier werden BV's geringd en wellicht in Noordlaarderbos weer afgelezen? Het aantal bonte vliegenvangers was in 2012 inderdaad ook hoger dan 2006(zonder nestkasten). Maar goed, de omstandigheden in de Sahel waren de afgelopen jaren ook gunstig. Opvallend was ook dat vrijwel alle kasten bezet waren met koolmees, maar er waren niet meer broedparen dan 2006. Dus in 2006 broeden ze blijkbaar in natuurlijke holtes.
Ik zou zeggen nodig de heren maar eens uit om hun onderzoek toe te lichten :D

Ik hoop dat jullie vraag zo beantwoord is.

Met vriendelijke groeten,

Jacob de Bruin
Natuurmonumenten
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests