Bosuil is zijn boom kwijt

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Johan.Bos
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 4
Joined: 23 Oct 2013, 16:38
Location: Helpman

Bosuil is zijn boom kwijt

Post by Johan.Bos »

Ik was erg verbaasd toen ik bij mijn bijna dagelijkse ronde door het Park Groenestein in Helpman op 9 januari ontdekte dat de broed- en rustplaats van de Bosuil in een eik er in eens niet meer was. Dit was er van over:

Image

Dit is het restant van een schitterende natuurlijke holte boven in een vrijwel takloze boom. Vaak kon je de Bosuil mooi in de holte zien zitten. De plek was in ieder geval sinds 2012 bezet door de uil.

Er zijn waarschijnlijk meer natuurlijke holtes dan je doet vermoeden, zeker in oudere parken zoals Groenestein. Maar het is wel weer een mogelijke broedplaats minder. En ook Kauw en Holenduif zijn actief op deze beperkte woningmarkt: de Bosuil in het Sterrebos is vorig jaar uit zijn nestkast verdreven door een paartje Kauwen, een indicatie dat er zeker geen overschot aan holten is.

Mijn vraag is of iemand weet wat het beleid achter het kappen van zulke bomen is. Elimineren van gevaarlijke situaties? Kan ik me in dit geval nauwelijks voorstellen. Er zijn in hetzelfde gebied nog meer oude/dode bomen geveld, zonder dat ik me daarbij een gevaar voor mensen/dieren kan voorstellen.

De stadsecoloog heeft me beloofd dat hij compensatie van de nestplaatsen gaat regelen, en dat is natuurlijk fantastisch. Maar een mooie holte is nog altijd een stuk mooier dan een nestkast.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 40 guests