Broedgebied Kleinst Waterhoen bedreigd door kudde koeien

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Broedgebied Kleinst Waterhoen bedreigd door kudde koeien

Post by meeuwiss »

Ook vanmiddag struinde een kudde koeien met kalveren over de volle lengte door het broedgebied van het Kleinst Waterhoen. Inmiddels is er een looppad ontstaan precies in het favoriete deel van de waterhoentjes. De vegetatie bij het hek ligt al helemaal plat. Vanmiddag vluchtte het mannetje al roepend in de berm van de weg. Het vrouwtje rende juist verder het gebied in. Later liep het mannetje lange tijd roepend alarmerend rond. M.i. wordt het tijd om het gebied zo snel mogelijk te omheinen om de kudde er buiten te houden.
Groet
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Broedgebied Kleinst Waterhoen bedreigd door kudde koeien

Post by jhvenema »

Guido,
Heb je hierover het Groninger Landschap al ingelicht?
JH
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Broedgebied Kleinst Waterhoen bedreigd door kudde koeien

Post by meeuwiss »

Jan Henk,
Mailtje gestuurd, maar Michel is op vakantie. Maandag maar even bellen, want het gaat niet goed met de familie aan de Noorderhooidijk .
Groet
Guido
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Broedgebied Kleinst Waterhoen bedreigd door kudde koeien

Post by jhvenema »

Prima Guido!
Ik heb zojuist als aanvulling ook nog een vriendelijke email gestuurd naar de beheerders van de Limousins.
Ik denk dat ik er morgenvroeg ook nog even achteraan bel.
Groet Jan Henk

Update 25/7/2015, 10.30 uur: Gebeld met de verantwoordelijke boer, J.Arens. Volgens hem lopen er slechts 8 koeien in het gehele gebied tussen NHD en Dr. Ebelsweg. Wel erg toevallig en een momentopname dat ze nu juist in dit perceeltje rondhuizen.
Maar hij was zeer bereidwillig en kijkt wat hij kan gaan doen, waarschijnlijk komt er een schrikdraadje om het perceel heen.
Wellicht ook goed tegen mensen die zich niet aan de regels houden, want daar ziet hij er ook veel van!
Jan Henk.
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Broedgebied Kleinst Waterhoen bedreigd door kudde koeien

Post by meeuwiss »

Dan heeft boer Jan Arens de kalveren waarschijnlijk niet meegerekend. De Limousins hebben een voorkeur voor het malse gras, exact in het
kleine broedgebied van het Kleinst Waterhoen. Gelukkig heeft hij de kade, iets verderop van het tweede hek, nu afgezet met schrikdraad.
De koeien liepen zondagmiddag achter de Biksplas. Vandaag kwam de boer langs en heb ik hem bedankt. De hoentjes zijn vrijdag een half uurtje, zaterdag
en zondag, ondanks intensief afzoeken, niet meer terug gezien of gehoord. Ben heel benieuwd of de pullen het geweld van de kudde overleefd hebben.
De pullen worden s-nachts en bij regen door de ouders warm gehouden op het nest. Als het nest echter door de Limousins is platgetrapt houdt alles op.
Groet
Guido
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 50 guests