Zwaan kleeft niet aan....

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Jacqueline
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 11
Joined: 17 Sep 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Zwaan kleeft niet aan....

Post by Jacqueline »

Hallo allemaal,
<BR>Wij wonen aan het water in de wijk de Held en sinds het voorjaar glijden er 10 zwanen in een rijtje voorbij; pa, ma en 8 kinderen. Een paar maanden geleden waren er opeens nog maar 7 kinders te bekennen. Ongeveer een week geleden zag ik opeens het achtste zwaantje weer! Ik blij! Maar helaas blijft het op afstand van de familie zwemmen en wordt het niet in de groep getolereerd door zijn broers en zussen; ze bijten hem in de staart. De ouders schijnen het allemaal wel best te vinden. Het is een zielig gezicht . Hij wil er wel bij horen, maar wordt niet meer geaccepteerd. Ik vroeg me af wat zijn overlevingskansen zijn. Ik heb nl. weleens gelezen dat een zwanenfamilie het eerste jaar (dus ook in winter) bij elkaar blijft. De overige zwanenkinders zijn ook heftig in paniek als ze pa en moe kwijt zijn. Dan is het gepiep niet van de lucht. Dus volgens mij hebben ze de ouders nog nodig. Ze zijn nog bruin/grijs van kleur met hier en daar al een witte vlek. En ´s ochtends krijgen ze vliegles van ma. Helaas doen ze dit op een erg vroeg tijdstip, want ze maken hierbij een hels kabaal! Heeft iemand weleens zoiets meegemaakt of gehoord? Kan "de verstoteling" zichzelf in de winter redden? Misschien moet hij opgevangen worden?
<BR>
<BR>Nou, ik hoop snel wat reakties te krijgen!
<BR>Groetjes,
<BR>Jacqueline
User avatar
leonbewe
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 86
Joined: 07 Nov 2005, 00:00
Contact:

Zwaan kleeft niet aan....

Post by leonbewe »

De verstoten zwaan is niet zielig en opvangen hoeft al helemaal niet. Die zwaan gaat wel naar andere gebieden als ie echt gepest wordt.
<BR>Van die 8 jongen gaan er onherroepelijk een stuk of wat dood voor ze zelf aan voortplanting gaan denken. Zo is de natuur en dat hoeft niet veranderd te worden.
<BR>Laat dieren in hun waarde en maak er geen mensen van.
<BR>
<BR>leon
User avatar
Jacqueline
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 11
Joined: 17 Sep 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Zwaan kleeft niet aan....

Post by Jacqueline »

Dag Leon,
<BR>Dankjewel voor je reaktie. Ben blij dat jij het allemaal zo luchtig ziet. Ik kreeg zelfs bijna het idee dat mijn medeleven met de zwaan overdreven was. Erg grappig natuurlijk, want dat zal absoluut niet je bedoeling zijn geweest! Ik realiseer me dan ook dat niet iedereen zich duidelijk kan uiten in woord en geschrift. Dus, Leon, nogmaals bedankt voor je reaktie!
<BR>
<BR>Jacqueline
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests