Schending luchtruim Natura 2000 gebied door luchtballon

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Schending luchtruim Natura 2000 gebied door luchtballon

Post by jhvenema »

Zondagavond 9 april jl. rond 20 uur, een van de eerste mooie bijna windstille avonden, was het alweer zover: een luchtballon (GreetZZ) scheerde op volgens mij nog geen 150m hoogte over de Zuidlaardermeerpolders hetgeen een gigantische verstoring tot gevolg had.
Ook de broedende Zeearenden zullen raar opgekeken hebben want de ballon ging precies over dit deel van de polder en vervolgens NO-waarts en daarmee het gehele vogelrijke natte deel passerend. De ballon landde aan de andere kant van het Winschoterdiep.
Ik heb inmiddels aangifte gedaan bij de politie Haren. Hoop dat we er nu klaar mee zijn voor de rest van dit luchtballon seizoen.
verkleinde luchtballon boven Natura 2000 gebied ZLM polders.jpg
verkleinde luchtballon boven Natura 2000 gebied ZLM polders.jpg (20.96 KiB) Viewed 17985 times
Jan Henk
Rudi
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 53
Joined: 12 Dec 2015, 21:22
Location: Eemsmond [ Uithuizen ]

Re: Schending luchtruim Natura 2000 gebied door luchtballon

Post by Rudi »

verwijderd
Last edited by Rudi on 24 Jun 2017, 02:54, edited 1 time in total.
37.500 waarnemingen
643 (alle-) soorten
215 vogelsoorten

Vriendelijke groet,
Rudi Wortelboer.
Rudi
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 53
Joined: 12 Dec 2015, 21:22
Location: Eemsmond [ Uithuizen ]

Re: Schending luchtruim Natura 2000 gebied door luchtballon

Post by Rudi »

verwijderd
Last edited by Rudi on 24 Jun 2017, 02:53, edited 1 time in total.
37.500 waarnemingen
643 (alle-) soorten
215 vogelsoorten

Vriendelijke groet,
Rudi Wortelboer.
harmjan11
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 05 Nov 2011, 15:55

Re: Schending luchtruim Natura 2000 gebied door luchtballon

Post by harmjan11 »

Moi Rudi,

Misschien is het een idee om in het geval van Wolfsbarge contact op te nemen met het Groninger Landschap. Het gebied van Wolfsbarge is van hen. Ik ken de situatie ter plekke niet goed, maar kennelijk is niet geheel duidelijk waar er wel en niet gelopen mag worden. Niet geschoten is altijd mis! Succes.

Hartelijke groet van Harm Jan Kiewiet
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Schending luchtruim Natura 2000 gebied door luchtballon

Post by MaartenJansen »

Beste Rudi e.a.

Ik ken je frustratie maar al te goed. Ook ik ervaar het probleem dat niet altijd staat aangegeven in natuurgebieden waar je wel mag komen en waar niet en wat je wel mag doen en wat niet. Misschien vinden natuurbeheerders dat niet 'klantvriendelijk' of willen ze niet een heel gebied met bordjes met alle zeven zonden zoals: "honden aan de lijn", "stop met hengelen", "geen parkeerplaats",en "houd je rotzooi bij je".

Echter een gewoon "niet betreden kwetsbaar gebied" bord is in de gebieden die ik bezoek relatief zeldzaam of zulk soort staat niet op plaatsen waar dat nodig zou zijn; bijvoorbeeld in open gebieden die bewandelbaar zijn. Ik heb geen illusie dat ze verstorende mensen echt tegen gaan houden maar het helpt wel om ze aan te spreken op hun gedrag.

Wat ik wel merk is dat mensen die onnodig verstoring opleveren het meestal niet met mij eens zijn maar het vaak wel heel vervelend vinden wanneer je ze aanspreekt en fatsoenlijk volhouden helpt soms wel om ze te 'verjagen' (-;.

Ik ben benieuwd hoe het GL reageert op je vraag naar de bebording van Wolfsbarge.

Groeten,
Maarten
Michel Krol
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 31
Joined: 29 Dec 2008, 15:07

Re: Schending luchtruim Natura 2000 gebied door luchtballon

Post by Michel Krol »

Op Wolfsbarge staat bij de beide ingangen: "wandelen en fietsen op wegen en paden", "verboden voor honden". "overigens verboden toegang, artikel 461". Dit is voor mij volstrekt duidelijk. Om te kunnen verbaliseren ook, maar schijnbaar is het niet voor iedereen duidelijk. Of zouden de borden niet gelezen worden? Maar hoe dan ook is verstoring van vogels en/of wild niet toegestaan vanuit de Wet Natuurbescherming. Het is in NL de gewoonte om een eigen interpretatie aan regels te geven. Dit gedrag ontstaat door een gebrek aan handhaving. Na jarenlang het idee gehad te hebben dat met een goede uitleg mensen wel het gewenste gedrag zouden vertonen, komt langzaam het besef dat het zo niet werkt. Ook Het Groninger Landschap werkt de komende tijd haar handhavingsvisie uit en hopelijk leidt dat tot een betere handhaving in de natuur.
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Schending luchtruim Natura 2000 gebied door luchtballon

Post by MaartenJansen »

Hoi Michel,

Bedankt voor dit zeer heldere antwoord.

Groeten,
Maarten
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Schending luchtruim Natura 2000 gebied door luchtballon

Post by arenaria »

In dit verband: Op woensdag 3 mei vloog een helicopter laag over de Onlanden en verstoorde daarmee hordes ganzen, Kieviten en andere vogels. Het betrof hier een voertuig dat heel nuttig werk doet, maar je vraagt je af of het nou zoveel uitmaakt voor een heli als ie even óm het gebied heen vliegt.

Jan Allex de Roos
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Schending luchtruim Natura 2000 gebied door luchtballon

Post by jhvenema »

Hallo,

Vandaag ontving ik via e-mail een reactie van de politie Haren aangaande onze aangifte betreffende deze schending. Lees de reactie van de politie in cursief hieronder.

Ook werd ik gebeld door van Hooien van het Ballonvaartbedrijf Greetzz. Volgens hem worden piloten opgeleid met de regel Natura 2000 gebieden te mijden, maar als dat niet anders kan moet een minimale hoogte van 500 feet (150 m) aangehouden worden.
De Greetzz pilote in kwestie is bevraagd over dit geval.
1. Het was haar niet bekend dat het ZLM gebied een Natura 2000 gebied is.
2. De ballon is geland voor Westerbroek. Desondanks is een hoogte aangehouden van 150 m volgens de pilote.
Van Hooien beloofde beterschap maar kon een herhaling niet uitsluiten. Volgens hem is het niet precies te voorspellen wat de precieze koers van een luchtballon is: hier zit een marge in van -/+ 10°.

Kortom: nog een hoop onduidelijkheden bij zowel piloten, luchtvaartleiding en politie zo blijkt. Hoogste tijd voor duidelijke regels en aanscherping van de Wet Natuurbescherming in deze. En die 150 m lijkt mij een hoogte die wel wat hoger mag. En laat de ballonvaarders een GPS-hoogtemeter combinatie meenemen zodat ze kunnen bewijzen welke koers en hoogte ze hebben gevaren bij aangifte van een overtreding. Ik ben benieuwd naar de uitkomst van de aangifte van het Groninger Landschap enige tijd geleden in hetzelfde Natura 2000 gebied.
Groet Jan Henk (namens Avifauna Groningen)

Hallo,

Naar aanleiding van uw klacht m.b.t. een heteluchtballon boven de Zuidlaardermeerpolders op zondagavond 9 april, j.l. het volgende.
Ik heb gesproken met de heer van Hooien van Greetzz ballonvaarten. Van Hooien heeft mij e.e.a. ander uitgelegd over de regels die gelden voor de ballonvaarders en over No-flyzones, waarvan hij zegt, dat deze zone voor zijn ballonnen niet van toepassing zijn.
De piloten van deze hete luchtballonnen staan direct in contact met luchtvaartleiding Airport Groningen. Het kan zijn, dat betrokken pilote op moment van uw constatering opdracht heeft gekregen om lager te vliegen ivm een mogelijk binnenkomend vliegtuig. Overigens moeten de piloten zich houden aan vastgestelde vlieghoogten.

Ik ben mij ervan bewust dat er verstoring van de op dat moment aanwezige vogels is veroorzaakt. Dat dit met opzet gebeurt is waarschijnlijk in juridisch opzicht niet aan te tonen, hetgeen door de Wet Natuurbescherming wel wordt vereist.
Aangezien ik onvoldoende kennis heb van luchtvaartwetgeving, ben ik in contact met mijn collega’s van de luchtvaarttoezicht op Schiphol. Zij zullen mij van de regelgeving in “ons” gebied op de hoogte brengen.

Ik hoop u voorlopig voldoende in kennis te hebben gesteld.

Met de heer Van Hooien afgesproken, dat hij met u, dan wel met Avifauna, telefonisch contact opneemt.
Last edited by jhvenema on 12 Jun 2017, 16:03, edited 1 time in total.
Rudi
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 53
Joined: 12 Dec 2015, 21:22
Location: Eemsmond [ Uithuizen ]

Re: Schending luchtruim Natura 2000 gebied door luchtballon

Post by Rudi »

Bedankt voor de reakties,
Vriendelijke groeten, rudi
Last edited by Rudi on 24 Jun 2017, 02:49, edited 1 time in total.
37.500 waarnemingen
643 (alle-) soorten
215 vogelsoorten

Vriendelijke groet,
Rudi Wortelboer.
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Schending luchtruim Natura 2000 gebied door luchtballon

Post by jhvenema »

Beste Rudy,
Jouw reactie gaat over Wolfsbarge en niet over de luchtballonnen. Zou je deze bijdrage kunnen verplaatsen naar dat item en het hier willen weghalen?
Dank je.
Groet Jan Henk
Rudi
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 53
Joined: 12 Dec 2015, 21:22
Location: Eemsmond [ Uithuizen ]

Re: Schending luchtruim Natura 2000 gebied door luchtballon

Post by Rudi »

..
37.500 waarnemingen
643 (alle-) soorten
215 vogelsoorten

Vriendelijke groet,
Rudi Wortelboer.
Rudi
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 53
Joined: 12 Dec 2015, 21:22
Location: Eemsmond [ Uithuizen ]

Re: Schending luchtruim Natura 2000 gebied door luchtballon

Post by Rudi »

Hallo Jan Henk , kun je de anderen misschien ook even vragen hun reakties weg te halen, want nu ziet het er allemaal een beetje vreemd uit.
vr gr rudi
37.500 waarnemingen
643 (alle-) soorten
215 vogelsoorten

Vriendelijke groet,
Rudi Wortelboer.
GuidoMeeuwissen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 15
Joined: 03 Jul 2017, 13:41

Re: Schending luchtruim Natura 2000 gebied door luchtballon

Post by GuidoMeeuwissen »

Ook vanavond, zondag 16 juli rond 21:15 uur was het weer raak. Deze ballon kwam tergend langzaam door de zwakke wind het gehele Natura 2000 Zuidlaardermeer overvaren. Vanuit Haren, Oosterhaar (zeer laag), de Oosterpolder, de Onnerpolder, Pompstation, Oostpolder, Oeverpolder, deel Kropswolderbuitenpolder, Meerwijck, richting Hoogezand Leinwijk. De gehele vogelbevolking, deels al slapend, kwam op de wieken. Vele 100-en ganzen, eenden, meeuwen, aalscholvers, lepelaars, grote zilverreigers, blauwe reigers, kemphanen, watersnippen, tureluurs, kieviten, grutto's, steltkluten, zwarte sterns met juvenielen, witwangsterns met juvenielen en witvleugelstern.
Op deze route passeerde de ballon ook het nest van de zeearend. Hopelijk is het jong er niet vandoor gegaan. In Oosterhaar hing de ballon zeer laag, honden begonnen te blaffen.

En dat voor het plezier van een 8-tal ballonvaarders. Jullie moeten je doodschamen, slaap lekker ook voor bedrijf A3 Ballon.
Groet
Guido M.
Attachments
ballon16juli2017.jpg
ballon16juli2017.jpg (60.39 KiB) Viewed 16697 times
Marco_Glastra
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 09 Feb 2015, 19:52

Re: Schending luchtruim Natura 2000 gebied door luchtballon

Post by Marco_Glastra »

Hoi Guido,

Kun je inschatten op welke hoogte de ballon voorbij kwam? Een vertegenwoordiger van de KNVlL heeft contact gelegd met het betreffende bedrijf en hen hierop aangesproken. Zolang de tekst van het beheerplan N2000 niet is aangepast, zouden de ballonnen het gebied zoveel mogelijk mijden en als dat niet mogelijk is een minimale hoogte van 1000 voet (300 meter) aanhouden. De vraag is of dat in dit geval ook is gebeurd.

Groet, Marco
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests