Grauwe Kiekendieven in Spanje

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
harmjan11
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 05 Nov 2011, 15:55

Grauwe Kiekendieven in Spanje

Post by harmjan11 »

In mei gaan Jan Ploeger (van de Slangenarend boven Kiel-Windeweer) en ik in de Extremadura in Spanje nesten van Grauwe Kiekendieven opzoeken en beschermen. Dit is een project wat al enkele jaren loopt en draait op vrijwilligers, met name Duitse en Nederlandse. Voor de site "voor de wereld van morgen" (opgezet door de ASN-bank) heb ik daarvoor een stuk geschreven. De liefhebbers kunnen via onderstaande link informatie over ons project vinden.

https://www.voordewereldvanmorgen.nl/du ... -in-spanje

Hartelijke groet van Harm Jan
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Grauwe Kiekendieven in Spanje

Post by arenaria »

Triest nieuws. Dus de Spanjaarden interesseert het niet? Zoiets zou niet door Nederlandse vrijwilligers moeten worden uitgevoerd maar door de plaatselijke bevolking.
Ik meen dat de werkloosheid in Extramdura ver en ver boven het Spaanse gemiddelde ligt en dat zegt heel veel (over het werkloosheidspercentage, bedoel ik).

Groet,
Jan Allex
User avatar
CvS
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 20
Joined: 26 Dec 2015, 11:10

Re: Grauwe Kiekendieven in Spanje

Post by CvS »

Ik snap de link tussen vrijwillergers en werkloosheid in Spanje niet helemaal.
Hier in Nederland draait het toch ook vaak om vrijwilligers die dit doen.
Maar een super initiatief klasse!!!!
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Grauwe Kiekendieven in Spanje

Post by arenaria »

Er zijn in Extramadura heel veel energieke jonge mensen met heel veel vrije tijd die dit soort dingen zouden kunnen doen. Maar, net als in bv Afrika en Zuid-Amerika, interesseert de bevolking zich helemaal niet voor natuurbescherming. Geldt ook, veel dichter bij huis, ook voor bv Polen hoor.

Voorts hebben we ooit afgesproken dat bijdrages aan het Forum van Avifauna zouden worden ondertekend met volledige naam (al geef ik toe dat ik ook vaak alleen Jan Allex gebruik).

Jan Allex de Roos
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Grauwe Kiekendieven in Spanje

Post by jhvenema »

Lijk mij net zoals Cor (CvS) een zeer bewonderenswaardig initiatief van Jan P. en Harm Jan K. om zich bij deze internationale groep van vrijwilligers aan te sluiten. Inderdaad grote klasse!
Goed dat jullie beseffen dat natuur/vogelbescherming niet gebonden is aan provincie/landsgrenzen. Prima ook om in dit geval niet met het vingertje naar anderen te gaan wijzen, totaal irrelevant in dit verband.
Daarbij beseffen jullie ook wel dat de intensieve landbouw in grote mate mede/juist in Nederland is ontwikkeld. Bovendien, ons kleine landje is binnen Europa de grootste exporteur van landbouwproducten (en op de VS na ook ter wereld!) waarbij locale agrarische markten met de ons wel bekende zeer agressieve Hollandse koopmansgeest tegemoet wordt getreden. Door deze moordende concurrentie hebben ook Spaanse boeren moeten kiezen voor de intensieve landbouw om nog iets te kunnen verdienen. Naast alle negatieve gevolgen voor de natuur is dit ook niet ten goede gekomen aan de locale werkgelegenheid....
Geweldig dus dat jullie als Nederlandse vrijwilligers jullie steentje gaan bijdragen aan het oplossen van een probleem dat mede door Nederlanders is veroorzaakt.

Wij Nederlanders hebben op het gebied van natuurbescherming toch al niet een hele goede internationale reputatie. Denk daarbij alleen maar even aan ons falende groene energiebeleid en de handel en wandel van onze internationals Shell en BAM (vandaag in het nieuws vanwege vernielen groot deel van het koraal bij Curacao).
Kortom: diepe buiging voor jullie initiatief en ik hoop dat er via dit forum item zinnige suggesties komen om jullie reis en overige kosten te bekostigen.
Groet Jan Henk
User avatar
CvS
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 20
Joined: 26 Dec 2015, 11:10

Re: Grauwe Kiekendieven in Spanje

Post by CvS »

Hoi Jan Henk,
Mooi geschreven en de spijker op zijn kop.
@ Jan Allex, ik had niet bewust geen naam eronder gezet, maar straal vergeten.

En een ieder veel vogel plezier gewenst want daar gaat het uiteindelijk allemaal om.

Groet,

Cor van Schijndel
Qressor
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1
Joined: 10 Oct 2017, 08:41

Re: Grauwe Kiekendieven in Spanje

Post by Qressor »

Ik snap de link tussen vrijwillergers en werkloosheid in Spanje niet helemaal.
sbobet เข้าไม่ได้
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests